• امروز : جمعه - ۱۴ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 25 - شوال - 1445
  • برابر با : Friday - 3 May - 2024
3

تولید و سرمایه گذاری در گرو تصمیمات خلق الساعه!

  • کد خبر : 9574
  • ۰۴ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۴۷
تولید و سرمایه گذاری در گرو تصمیمات خلق الساعه!
تصمیمات سریع و بدون برنامه ریزی شده و بخشنامه های لحظه ای برای سرمایه گذاران و تولید کنندگان صنایع بسیار دست و پا گیر است و آنها را با مشکلات زیادی مواجه کرده است.

تصمیمات سریع و بدون برنامه ریزی شده و بخشنامه های لحظه ای برای سرمایه گذاران و تولید کنندگان صنایع بسیار دست و پا گیر است و آنها را با مشکلات زیادی مواجه کرده است.

به گزارش پرونده نیوز، سرمایه گذاری در کشور و برنامه ریزی ها و تصمیمات خلق الساعه باعث شده که انتظاری که تولیدکنندگان دارند، محقق نشود و نسخه جهش تولید قبل از اینکه به جایی برسد به بن بست بخورد .تصمیمات و بخشنامه های لحظه‌ای قوانین با بستر مناسبی تنظیم نمی شود، زمانی که کالای کمبود می شود،  جلوی صادرات آن را میگیرند،  چه اتفاقی می تواند بر سر صادر کننده آن کالا  بیافتد؟ در هاله‌ای از ابهام است، قوانین کشور ما بر اساس اصول کارشناسی پیش بینی نشده و  شرایط آینده به درستی دیده نمی شود. بخشنامه‌ها تناقض های زیادی دارد. تولید کنندگان و سرمایه گذاران در این خصوص دغدغه من هستند.

علی اصغر کیهانی، رئیس کمیته تخصصی کسب و کار یونسکو ایران، در خصوص شرایط سخت سرمایه گذاری اظهار می کند: دولت هر لحظه دولت ممکن است، بخشنامه‌ای بدهد و آیین‌نامه‌ای صادر کند، کسی که سرمایه گذاری می کند، امنیت شغلی ندارد، متاسفانه مسئولین به قانون خودشان هم عمل نمی کنند.  قانون اصل ۴۴ قبل از اینکه به مجلس برود، توسط رهبری توصیه شده بود، تصویب شد و به ۸۷ ادارات مختلف پخش شد. من هم در سال ۹۰ برای ساخت شهرک صنعتی تقاضا دادم و با توجه به قانون، بخش دولتی حق ندارد وارد این عرصه شود؛ اما ۱۰ سال است که عرصه را به من تنگ کرده اند، سه بار شکایت کرده‌ام، با اینکه رای دادن عمل نکردند، حکم ها ضمانت اجرایی ندارد، کارمند دولت نخواسته است که حکم را اجرا کند.

وی افزود: از همه بدتر زمانی که یک دولت عوض می شود، کارهای قبلی را قبول ندارد و دوباره بخشنامه و دستورات جدید صادر می کند و این باعث استهلاک می شود، در دولت احمدی نژاد ۲ مورد داشتم که دولت بعدی اجازه کار را نداد. ده سال است که ما را اسیر بروکراسی کردند، همه مدارک را هم دارم، با توجه به قانون موظف هستند که مراحل سرمایه‌گذاری و تولید را تصریح کند یا حداقل هزینه و زمان را کمتر کند . در همین راستا یکی از موانع مخل را موضوع  زمین  کشاورزی گفته اند. با پیش نویسی که وجود دارد و با این اوضاع نمی توان سرمایه گذاری کرد یا از خارج سرمایه گذار  بیایند، در حالی که  سرمایه گذاری  داخلی معطل مانده‌اند. در دولت رقابت وجود ندارد. مجلس هم کاری نمی کند . چقدر کارخانه ساخته شده است؟ باید مدیران میانی  تربیت کنیم که برایشان فعالان مهم‌ترین عاملان باشد و مانع زدایی  قوانین  دست و پا گیر نباشد.

زمانی سرمایه گذار خارجی به ایران می آید که سرمایه‌گذاران داخلی به راحتی بتوانند کار کنند، ما در عرصه ارتباطات هستیم و مشکلات داخلی دور از چشم سرمایه‌گذاران خارجی نخواهد بود.

حسین ابرقویی

لینک کوتاه : http://parvandehnews.ir/?p=9574