• امروز : جمعه - ۲۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 10 - ذو القعدة - 1445
  • برابر با : Friday - 17 May - 2024
0
قائم مقام ستاد مبارزه با مواد مخدر:

رویکرد تغییر کشت در افغانستان باید مورد حمایت قرار گیرد

  • کد خبر : 28571
  • ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۲۰:۲۸
رویکرد تغییر کشت در افغانستان باید مورد حمایت قرار گیرد
قائم مقام ستاد مبارزه با مواد مخدر بر حمایت نهادهای بین‌المللی از رویکرد حاکمیت افغانستان در کاهش تولید مخدر و تغییر کشت خشخاش تاکید کرد و گفت: هنوز شواهد مستندی مبنی بر کاهش تولید مخدر تریاک در این کشور دیده نشده است.
محمدرضا کاظمی در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا به توضیح درباره گزارش کاهش تولید مخدر تریاک در افغانستان پرداخت و افزود: البته این گزارشها از سوی سازمان های بین المللی ارائه شده و هنوز شواهد دقیق و متقنی حداقل در ایران که خط مقدم مبارزه با مواد مخدر است مشاهده نشده است.

وی ادامه داد: کشفیات و تحرکاتی که قاچاقچیان در منطقه انجام میدهند نشان می دهد که هنوز اتفاق خاصی در کاهش تولید مخدر رخ نداده است. اما امیدواریم این گزارشها واقعیت داشته باشد و در صحنه عمل شاهد کاهش قابل توجه تولید تریاک و کشت خشخاش باشیم.

به گفته قائم مقام ستاد مبارزه با مواد مخدر، تغییر رویکردی که در حاکمیت افغانستان رخ داده گام موثری محسوب می‌شود و امیدواریم با همراهی جامعه بین المللی این رویکرد به عمل و اقدام منجر شود.

لزوم حمایت جامعه بین‌المللی نسبت به جایگزینی کشت خشخاش در افغانستان

کاظمی تاکید کرد: اگر قرار است شاهد کاهش تولید تریاک در افغانستان باشیم، نیازمند استلزاماتی هستیم که یکی از آنها حمایت جامعه بین المللی از تغییر رویکرد در افغانستان نسبت به جایگزینی کشت خشخاش است.

وی ادامه داد، اگر تغییر رویکرد حاکمیت افغانستان در عمل مورد حمایت قرار نگیرد و این کشور در تغییر کشت و جایگزینی خشخاش تنها بماند نمی تواند انتظار داشت این رویکرد متداوم و اثرگذار باشد.

قائم مقام ستاد مبارزه با مواد مخدر تصریح کرد: سازمان‌های بین المللی باید از تصمیم افغانستان حمایت کرده و در تغییر کشت چه از لحاظ مالی و چه از لحاظ فنی کمک کنند، زیرا چندین دهه است معیشت مردم افغانستان به خصوص در برخی ایالت‌های پر جمعیت بر پایه کشت خشخاش تعریف شده و متکی به تولید مخدر است.

کاظمی اضافه کرد: برای تغییر سبک زندگی و تامین مناسب معیشت مردم نباید افغانستان تنها بماند. زیرا ظرفیت حاکمیت محدود است و چنین تحولی بزرگی از توان یک حاکمیت خارج است.

انتهای پیام

لینک کوتاه : http://parvandehnews.ir/?p=28571