محمودیان در ابتدای این مصاحبه گفت:« مرکز نوآوری کار خود را به عنوان شتاب دهنده آغاز کرد، و چند ماه با این مسئولیت به فعالیت پرداخت، ولی بعد از گذشت چند ماه ماموریتها بروزرسانی و بخشهای دیگری به مجموعه اضافه شد. »
مدیرعامل مرکز نوآوری با اشاره به مهمترین فعالیتهای این مرکز ادامه داد:« با تصویب شورای عالی فنآوری اطلاعات بانک ایران زمین، مرکز نوآوری ایران زمین، نقطه اتصال و تماس تمامی کسب و کارهای نوپا و بالغ برای دریافت سرویسهای دیجیتال بانک و پیشخوان ارائه خدمات دیجیتال بانک ایران زمین شد. زیر ساخت لازم برای این موضوع “بوم ایران زمین” است که با نام تجاری IZBOOM شناخته میشود. »
معرفی IZBOOM بانک ایران زمین
او افزود:« بوم ایران زمین ، بستر نوآوری باز و نه فقط بانکداری باز است، زیرا علاوه بر نزدیک به سیصد سرویس بانکی بر روی زیرساخت IZBOOM، سرویسهای بازار سرمایه و بیمه نیز بر روی بوم قرار دارند. بوم در حال توسعه است. همچنین سرویسهای دیگری نیز روی بوم ایران زمین قرار میگیرد و این بوم الزاما محل ارائه خدمات بانکی ایران زمین نخواهد بود و بستری برای تبادل خدمات و سرویسها در نظر گرفته شده است. ما در حال ارائه نسل جدیدی از خدمات هستیم که تنها در قالب API نیستند و شامل وی جت و برنامکهای تولید شده از قبل نیز میشوند. این ویژگی باعث میشود بسیاری از خدمات قابلیت ارائه بر روی زیرساخت منحصر بفرد Omnichannel تولید شده بانک ایران زمین را نیز داشته باشند. »
محمودیان خاطر نشان کرد:« بانک از دو سال قبل بر روی نسخه اولیه بوم ایران زمین، خدمات و محصولات دیجیتال محدودی ارائه میکرد ولی از زمانیکه مرکز نوآوری متولی بوم شد، بازنویسی بوم جدید با تکنولوژیهای جدید دنیا در دستور کار قرار گرفت و بوم جدیدی تولید شد. این سرویس به طور عمومی از چند روز دیگر آغاز به کار میکند. تا به امروز، بسیاری از همکاران بانک ایران زمین به صورت تست از آن استفاده کرده اند. امیدواریم خدمت دهی این بوم بهتر از سایر بوم های موجود باشد. »
آموزش و فرهنگسازی دیجیتال
مدیرعامل مرکز نوآوری بانک ایران زمین با اشاره به اینکه در کنار کارهای فنی، تلاشهایی برای رفع خلا آموزشی و فرهنگسازی داشتیم، افزود:« اگر تغییر و ارتقا فرهنگ رخ ندهد، ارائه سرویسهای دیجیتال تغییری ایجاد نمیکند. از این رو در مرکز نوآوری بخش دیگری با نام تجاری آکادمی ایران زمین شروع به فعالیت کرده است که وظیفه آکادمی توسعه فرهنگ بانکداری دیجیتال در درون و بیرون سازمان است. سال گذشته نزدیک به شصت ساعت محتوای اختصاصی راجع به موضوع بانکداری دیجیتال تولید کردیم و نزدیک به بیست هزار نفر ساعت پرسنل بانک ایران زمین در حوزه بانکداری دیجیتال آموزش دیدند. زیرا اگر همکاران ما در شعب و ستاد از اهداف بانک دیجیتال بی اطلاع باشند، نمیتوانند کار را جلو ببرند. بنابراین قبل از ورود به بازار و رونمایی و ارائه محصول، به فرهنگسازی و آموزش میپردازیم. »
فعالیتهای نوآورانه
محمودیان در رابطه با فعالیتهای دیگر مرکز نوآوری گفت:« حوزه سرمایهگذاری خطر پذیر نیز به مرکز نوآوری اضافه شده و علاوه بر حمایت و شتابدهی ، قصد داریم در استارتاپها و تیمهای منتخب سرمایه گذاری کنیم. مرکز نوآوری با این مسئولیتها و ماموریتها پیش رفته و تا اینجا چند دوره شتابدهی برگزار کرده است. چهارمین فراخوان مرکز طی روزهای آینده منتشر میشود که در حوزه بازار سرمایه است. سعی ما این است که مرکز نوآوری به مرکز نوآوری بانک و شرکتهای زیرمجموعه تبدیل شود. چون مجموعه بانک ایران زمین ذی نفعان متعدد و متنوعی دارد و نگاه ما این است که موضوع این مرکز تنها فین تک نباشد. »
او خاطر نشان کرد:« علاوه بر فینتک در حوزههای تکنولوژیهای روز و بحث سلامت، انرژی، شهر هوشمند، IOT، بلاکچین و موضوعات متعدد دیگری چون گردشگری ورود کردهایم، فراخوانهای عام و تخصصی داشتهایم و تیمهای مختلفی در حوزههای متنوع در این زمینه جلو رفتهاند. در کنار آن به دنبال این هستیم تا مسائل بانک را با گروهها و تیمهای نوآورانه و استارتاپی حل کنیم و محصولاتی با مشتری و سرمایهگذار مشخص ایجاد کنیم. بنابراین در مرکز نوآوری از توانمندی تیمهای استارتاپی و علاقهمندان این حوزه بعضا برای حل مسائل بانک و پروژههای بانک کمک گرفتهایم.»
بانکداری دیجیتال بانک ایران زمین
مدیرعامل مرکزنوآوری در مورد بانکداری دیجیتال بانک افزود:« در حال حاضر یک بانک دیجیتال آماده وجود دارد و بنا بر صلاحدید مدیران ارشد بانک به زودی از بانک دیجیتال رونمایی میشود. این بانک دیجیتال شبیه به نئوبانکها، چند سرویس دیجیتال محدود ارائه نمیکند و عملا درگاهی برای ارائه مجموعهای از سرویسها است. وقتی از بانکداری دیجیتال حرف میزنیم از مجموعهای صحبت میکنیم که شاید نزدیک به صد خدمت و عملیات بانکی را در فضایی کاملا دیجیتال عرضه میکند تا مشتری نیازمند مراجعه به شعبه نباشد و با سهولت و کیفیت بالا خدمات بگیرد. بیش از پنج سال در حوزه بانکداری دیجیتال کار شده و امروز سر این کوه یخ از آب بیرون زده و کم کم نتایج آن در بازار دیده خواهد شد و خبرهای خوبی در مورد آن خواهید شنید.»
برنامههای آتی مرکز نوآوری
محمودیان در انتها خاطر نشان کرد:« تمرکز ما بر توسعه خدمات و کاربران است. قصد داریم تا جایی که ممکن است بوم را غنی کنیم و این مستلزم ارائه خدمات مناسب به استارتاپها و شرکتهای نوپا است تا محصولات بهتری تولید کنند. طبیعتا استارتاپهایی وجود دارند که میتوانند در دورههای شتابدهی و پیش شتابدهی ما حضور پیدا کنند و سرمایه جذب کنند. سعی شده است همه خدمات حول محور زنجیره ارزش ما یعنی بوم ایران زمین تعریف شود تا با هم افزایی خدمات بهتری خلق و به مشتریان ارائه شود.»