• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 19 - رمضان - 1445
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
3
رییس اتحادیه نان های حجیم:

نانوایان فانتزی اجازه افزایش نرخ ندارند

  • کد خبر : 4685
  • ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۳:۲۷
نانوایان فانتزی اجازه افزایش نرخ ندارند
رییس اتحادیه صنف تولیدکنندگان نان‌های حجیم و نیمه حجیم تهران گفت: هیچ یک از واحدهای تولیدکننده نان‌های فانتزی تا تعیین و ابلاغ رسمی، اجازه افزایش نرخ ندارند.

به گزارش پرونده نیوز به نقل از ایرنا ، محمد جواد کرمی در خصوص وضعیت قیمت نان های فانتزی افزود: قیمت نان به دلیل افزایش هزینه های تولید تغییر کرده بنابراین درخواست تغییر نرخ نان را خواهیم داشت و اکنون در حال بررسی و آنالیز نرخ نان های فانتزی و صنعتی هستیم.

رییس اتحادیه صنف تولیدکنندگان نان های حجیم و نیمه حجیم تهران اظهارداشت: قیمت آرد طبق نرخ های مصوب سابق یعنی برای بخش یارانه ای هر کیلوگرم ۶۶۵ تومان، یارانه ای نوع دو ۹۰۰تومان و صنف و صنعت دو هزارو ۷۰۰ تومان است و هنوز تغییری پیدا نکرده است.

کرمی با بیان اینکه نان های حجیم و نیمه حجیم به دلیل اینکه جز خبازی ها هستند از آرد یارانه نوع دو ۹۰۰ تومانی بهره مند می شوند، تصریح کرد: آنالیزها نشان می دهد که در تولید نان های سنتی و فانتزی آرد ۳۰ درصد سهم و ۷۰ درصد سهم عوامل دیگر همچون دستمزد کارگری، بهبود دهنده‌ها، مواد اولیه شامل روغن، شکر، خمیرمایه، هزینه های انرژی، حمل و نقل و فضای کسب و  کار اجاره ای را شامل می شود که در قیمت تمام شده محصول موثر است.

به گفته وی، براساس آنالیزهایی که امسال مشخص شده حقوق کارگری حداقل ۵۰ درصد افزایش یافته که با  سایر عوامل تولید افزایش قیمت نان های فانتزی امری اجتناب ناپذیر است.

کرمی گفت: اتحادیه قیمتی را برای واحدهای تولیدکننده نان های حجیم و نیمه حجیم تعیین و  اعلام نمی کند نرخ ها براساس مصوبه دولت در سال ۹۳ براساس رقابت پذیری توسط واحدهای صنفی انجام می شود.

وی اضافه کرد: براساس مصوبه سال ۹۳ دولت نان های حجیم و نیمه حجیم جز با سهمیه آرد ۹۰۰  تومانی جز واحدهای آزادپز بشمار می آمدند بنابراین می توانستند قیمت گذاری نان توسط خود واحدهای تولیدی براساس هزینه های تمام شده انجام دهند که  این اقدام به منظور رقابت پذیری در بین واحدها بود.

رییس اتحادیه صنف تولیدکنندگان نان های حجیم و نیمه حجیم تهران افزود: از سال ۹۷ دریافت آرد ۹۰۰ تومانی برای واحدهای صنفی تولیدکننده نان های فانتزی منوط به داشتن پروانه کسب شد به طوری که تولیدکنندگان دارای پروانه می توانستند با ثبت نام در سامانه شرکت بازرگانی دولتی ایران سهیمه آرد خود را دریافت کنند.

به گفته وی، اکنون ۶۸۰ واحد صنفی تولیدکننده نان های  حجیم و نیمه حجیم دارای پروانه کسب در تهران فعال است که حدود ۳۰ واحد دیگر در حال دریافت پروانه کسب هستند.

کرمی اظهارداشت: اکنون واحدهای نان های فانتزی که از سهیمه آرد یارانه دو یعنی با نرخ ۹۰۰ تومانی استفاده می کنند از این مصوبه تبعیت می کنند و هر ساله افزایش نرخ معقولی توسط واحدهای صنفی تعیین و به اتحادیه ارسال می شود به طور مثال این افزایش نرخ براساس نوع منطقه و تفاوت هزینه ها در فضای کسب و کار، استفاده از ماشین آلات و کیفیت تولید است.

رییس اتحادیه صنف تولیدکنندگان نان های حجیم و نیمه حجیم تهران گفت: اکنون در انتظار تعیین و ابلاغ قیمت نان سنتی هستیم و پس از آن قیمت نان های حجیم و فانتزی تغییر می یابد.

وی با بیان اینکه آنالیز قیمت ها برای واحدهای تولیدی نان های حجیم در مناطق مختلف متفاوت است، افزود: اکنون منتظر آنالیز قیمت ها از سوی واحدهای تولیدی هستیم زیرا به طور حتم قیمت تولید نان در منطقه یک با منطقه ۱۰ تهران تفاوت دارد.

معرفی ۴۰ واحد تولیدکننده نان حجیم به تعزیرات طی سال گذشته

رییس اتحادیه صنف تولیدکنندگان نان های حجیم و نیمه حجیم تهران گفت: سال گذشته ۴۰ واحد صنفی بدون پروانه و به دلیل داشتن مشکلات بهداشتی به تعزیرات معرفی شدند که طبق ماده ۲۷ قانون حکم پلمپ واحدها صادر شده بود اما با دریافت پروانه کسب و رفع نواقص بهداشتی مشکل برطرف شد و این واحدها جریمه نقدی پرداخت کردند.

وی اضافه کرد: اکنون واحدهای تولیدی که تحت نظر اتحادیه صنف تولیدکنندگان نان های حجیم و نیمه حجیم فعالیت دارند، علاوه بر بازرسی اتحادیه، تحت نظر سامانه ۱۲۴ بازرسی وزارت صمت و  بازرسی شورای اصناف تهران قرار دارند که در صورت مشاهده هر گونه تخلفی موارد به اتحادیه و در صورت صحت تخلف، متخلف به سازمان تعزیرات معرفی می شود.

کرمی، نحوه برخورد با متخلفان را در ابتدای امر جریمه نقدی و پس از آن ابطال پروانه کسب و پلمپ واحد صنفی عنوان کرد و افزود: شهروندان می توانند هرگونه تخلفی از جمله در نظر گرفتن موازین بهداشتی، بی کیفیتی تولیدات و هرگونه افزایش قیمت را به شماره های بازرسی اتحادیه ۸۸۱۷۴۲۲۷ – ۸۸۱۷۴۳۵۱ گزارش کنند.

در روزهای اخیر در پی افزایش نرخ گندم، زمزمه‌های افزایش نرخ نان هم کلید خورد، پیش از این قیمت بربری یارانه‌ای یک‌هزار تومان بوده که اکنون حدود یک‌هزار و ۵۰۰ تومان شده است، البته هنوز برای افزایش رسمی قیمت ها، بخشنامه‌ای ابلاغ نشده است.

سازمان تعزیرات هم اعلام کرده که هرگونه افزایش نرخ نان تخلف است، زیرا ابلاغیه ای در این خصوص صادر نشده و همچنان ملاک عمل، نرخ مصوب سال ۱۳۹۸ برای نان است.

لینک کوتاه : http://parvandehnews.ir/?p=4685