• امروز : شنبه - ۷ مهر - ۱۴۰۳
  • برابر با : 25 - ربيع أول - 1446
  • برابر با : Saturday - 28 September - 2024
6
کارشناس اقتصادی:

تورم امسال بی سابقه است

  • کد خبر : 28590
  • ۱۰ بهمن ۱۴۰۲ - ۸:۵۰
تورم امسال بی سابقه است
کارشناس اقتصادی گفت: از سال ۹۷ به این سمت در این ۵ ساله با چنین تورمی مواجه نشده بودیم.

دکتر هادی حق شناس، کارشناس اقتصادی، در گفتگو با پرونده نیوز در خصوص تورم امسال اظهار کرد:  تورم امسال ۴۰ تا ۵۰ درصد است که هر دو عدد بیانگر این است که گرانی‌های امسال یشتر از گرانی‌های سنوات قبل بوده است. در تاریخ چند دهه گذشته سابقه نداشته که اقتصاد ایران این عدد را تجربه کند، از سال ۹۷ به این سمت در این ۵ ساله با چنین تورمی مواجه نشده بودیم.

وی ادامه داد: بعد از سال ۷۴ که بیشترین نرخ تورم را در اقتصاد ایران داشتیم، تورم امسال بی‌سابقه بود، اتفاقی که افتاد، به این گونه بود که باید توجه کنیم دولت شعارش این بوده که تورم را کنترل کرده، نصف یا حداقل یک رقمی کند اما خلاف این اتفاق افتاد. عوارضش این شد که فقر در اقتصاد ایران عمق پیدا کرد و فقر مسکن افزایش پیدا کرد احساس فقر در مردم بیشتر شد ،اکنون در بخش حقوق و دستمزد چه دستمزد کارکنان دولت که ۲۰ درصد و چه در بخش کارگری که ۳۵ درصد است آیا می‌تواند این تورم را جبران کند؟

کارشناس اقتصادی دلایل افزایش تورم را این گونه بیان کرد: علت اصلی را می‌توانیم رشد نقدینگی در نظر بگیریم که گفته‌اند حدود ۲۵ درصد رسیده است، همچنین منشا تورم را می‌توانیم در تحریم‌ها پیدا کنیم، کشور ما به درآمدهای نفتی دسترسی ندارد؛ اگر هم داشته باشد پرهزینه است. در کنار این‌ها سوء تدبیرهای داخلی، کاهش بهره‌وری ‌تواند دلایل عمده‌ای باشد که چنین تورمی ماندگار شده است.

وی افزود:  ۲۵ درصد رشد نقدینگی داشته‌ایم،  منشأ این نقدینگی بدهی دولت و بانک‌ها به بانک مرکزی است، دولت مستقیم از از بانک مرکزی استقراض می‌کند، برخی مواقع بانک‌ها از بانک مرکزی برداشت می‌کند حتی برخی مواقع دولت مستقیم از بانک‌ها پول برداشت می‌کند.

حق شناس درباره راهکار کاهش تورم تصرح کرد: انضباط پولی، افزایش بهره‌وری، کاهش تنش منطقه‌ای و کاهش دلار می تواند نرخ تورم را کاهش دهد،  اگر برجام برقرار می‌شد و می‌توانست احیا شود و درآمدها به روال عادی برگردد، می‌توانستیم تورم را کنترل کنیم.

وی در پایان در خصوص عوارض تورم در جامعه خاطرنشان کرد: تورم عوارض دارد، مهم‌ترین عوارض آن کوچکتر شدن سفره مردم است، احساس فقر در مردم بیشتر می‌شود دهک‌های پردرآمد، پولدارتر و دهک‌های کم درآمد فقیرتر می‌شوند آنهایی که درآمد ثابت دارند، قدرت خرید را از دست می‌دهند.

انتهای پیام

لینک کوتاه : http://parvandehnews.ir/?p=28590