به گزارش پرونده نیوز و به نقل از ایرنا، یکی از موضوعاتی که این روزها بسیاری از افراد در هنگام سوختگیری در جایگاه متوجه می شوند، اهمیت سهمیه نرخ دومی است که در کارت سوخت آنان باقی مانده و از آن تاکنون استفاده نکرده اند و اغلب زمانی متوجه این موضوع شده اند که طبق عادل اقدام به سوختگیری با کارت جایگاه کرده اند و ناگهان با نرخ سوم پنج هزار تومانی مواجه اند.
هنوز ۲ روز از آغاز اجرای مصوبه جدید بنزینی دولت نگذشته است و با آنکه روند سوختگیری در جایگاه همچنان عادی است، اما نکته جالب توجه در جایگاه مواجهه مردم با ذخیره سوخت با نرخ دوم در کارت سوخت خود آنان بود. اغلب مردم نمی دانستند که در صورت استفاده نکردن از سهمیه ۱۰۰ لیتر با نرخ سه هزار تومان، این سهمیه برای آنان ذخیره می شود و باید از آن برای خرید بنزین و سوختگیری استفاده کنند نه کارت اضطراری جایگاهها.
روزهای معمولی
رضا نواز سخنگوی اتحادیه جایگاهداران در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اعلام کرد: دومین روز اجرای مصوبه جدید بنزین نیز در حالی سپری می شود که همه امور به صورت عادی و روزمره در حال انجام است و هیچ مشکلی در سوخت گیری یا تشکیل صفوف مشاهده و ثبت نشده است.
وی در خصوص میزان مراجعه مردم به جایگاه ها و استفاده از کارت سوخت اضطراری نیز تاکید کرد: هنوز آمار دقیقی از این موضوع در دسترس نیست، بیش از نیمی از جایگاه ها هنوز اطلاعات خود را به روزرسانی نکرده اند و اعلام آمار کلی منوط به به روزرسانی کامل و تایید نهادهای رسمی است.
عباس باصفا مدیر سامانه هوشمند سوخت نیز در همین زمینه اذعان داشت: بسیاری از مردم از سهمیه دوم کارت سوخت استفاده نکرده اند و با اجرای مصوبه جدید بنزینی دولتی، متوجه سوخت با نرخ دوم ذخیره شده در کارت سوخت خود می شوند.
قبل از استفاده از کارت اضطراری سری به سهمیه خود بزنید
کرامت ویس کرمی مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی ایران از واریز یک میلیارد و ۱۲۰ میلیون لیتر بنزین با نرخ اول و یک میلیارد و ۸۶۶ میلیون لیتر بنزین با نرخ دوم به ۳۱ میلیون کارت سوخت فعال در کشور در ابتدای آذر خبر داد
ویسکرمی درباره سهمیههای واریزشده برای ۳۱ میلیون کارت سوخت فعال کشور در آذر امسال اظهار کرد: در مجموع یک میلیارد و ۱۲۰ میلیون لیتر بنزین با نرخ اول ۱۵۰۰ تومانی به کارتهای هوشمند سوخت خودروهای بنزینی واریز شده که تا ۲۱ آذر ۷۴۸ میلیون لیتر آن استفاده شده بود و حدود ۳۷۰ میلیون لیتر آن در کارتهای سوخت همچنان موجود است.
وی با اشاره به مقدار سهمیه مصرفشده خودروهای بنزینی با نرخ دوم سه هزار تومانی در آذر اذعان کرد: در مجموع یک میلیارد و ۸۶۶ میلیون لیتر بنزین با نرخ دوم سه هزار تومانی برای خودرهای بنزینسوز در آذر واریز شد که تا ۲۱ آذر تنها ۱۸۶ میلیون لیتر آن مصرف شده و همزمان با اجرای طرح جدید بنزین از ۲۲ آذر و اعمال حذف سهمیه بنزین نرخ اول و دوم برای برخی خودروها، همچنان یک میلیارد و ۳۷۹ میلیون لیتر بنزین با نرخ دوم در کارتهای هوشمند سوخت موجود است و مردم میتوانند تا پایان آذر از این مقدار سوخت بنزین با نرخ دوم استفاده کنند.
مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی ایران در تشریح مقدار سهمیه موجود خودروهای دوگانهسوز در آذر تصریح کرد: برای خودروهای دوگانهسوز در مجموع ۶۴ میلیون لیتر بنزین با نرخ اول در آذر واریز شده که تا ۲۱ آذر ۴۶ میلیون لیتر آن برداشت شده است، همچنین در مجموع ۲۱۳ میلیون لیتر بنزین با نرخ دوم برای کل خودروهای دوگانهسوز واریز شده که تا ۲۱ آذر فقط ۳۰ میلیون لیتر آن برداشت شده است.
ویسکرمی با تاکید بر اینکه در هشت روز پایانی آذر همه خودروها چه تکسوز و چه دوگانهسوز حجم بالایی از سهمیه ۳ هزار تومانی دارند که میتوانند آن را برداشت کنند و نیازی به استفاده از سهمیه کارت اضطراری جایگاهها نیست، گفت: همچنین مانند گذشته سهمیه با نرخ اول تا ۶ ماه و سهمیه با نرخ دوم تا یک ماه در کارتهای هوشمند سوخت ذخیره میشود.
وی افزود: از ابتدای سال، بهطور متوسط روزانه ۱۳۳ میلیون لیتر بنزین در کشور توزیع شده که از این میزان، ۵۶ میلیون لیتر در روز از طریق کارتهای جایگاه سوختگیری شده است.
مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی ادامه داد: طبق قانون بودجه سال ۱۴۰۳، وزارت نفت مکلف شده است ۹۰ درصد عملیات سوختگیری با کارت سوخت شخصی انجام شود. این در حالی است که در سال ۱۴۰۲ میزان سوختگیری با کارت جایگاه حدود ۱۰ درصد و در سال ۱۴۰۳ ۵ درصد گزارش شده است؛ یعنی حداکثر ۵ درصد باید از کارت اضطراری جایگاه استفاده میشد، اما در عمل ۵۶ میلیون لیتر بنزین در روز با کارت جایگاه سوختگیری میشود.
ویسکرمی با تأکید بر تکالیف قانونی گفت: در قوانین بودجه سالهای ۱۴۰۲ و ۱۴۰۳، مجلس وزارت نفت را مکلف به استفاده حداکثری از کارت سوخت شخصی و همچنین جلوگیری از قاچاق سوخت کرده است.
وی با بیان اینکه بخش عمده نیاز مردم از طریق کارت شخصی تأمین میشود، گفت: هموطنان میتوانند تا ۸۰ درصد بدون نیاز به کارت جایگاه، با کارت سوخت شخصی خود سوختگیری کنند.
ویسکرمی درباره سقف ذخیره سهمیهها توضیح داد: مدت زمان ذخیرهسازی سهمیه نرخ اول ۱۵۰۰ تومانی ۶ ماه است، اما سهمیه نرخ دوم ۳ هزار تومانی که به کارت خودروهای شخصی واریز میشود، ماهانه محاسبه میشود.
ثبت نام ۱۴۸ هزار مالک چندخودرویی
مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی در تشریح وضعیت مالکان چندخودرویی اظهار کرد: بر اساس اطلاعات دریافتی از فراجا، حدود ۳ میلیون نفر در کشور مالک ۷ میلیون خودروی بنزینی هستند. بر اساس مصوبه هیأت وزیران، این افراد فقط میتوانند سهمیه را برای یک خودرو دریافت کنند و به همین منظور سامانهای ویژه طراحی و راهاندازی شده است.
وی بیان کرد: سامانه اینترنتی خوداظهاری مالکان چندخودرو به نشانی https://fcs.niopdc.ir/ از ساعت ۹ صبح روز سهشنبه ۱۸ آذرماه در دسترس عموم قرار گرفته است. متقاضیان باید از طریق پنجره ملی خدمات دولت هوشمند (دولت من) وارد سامانه شده و با وارد کردن سریال برگ سبز خودرو و پلاک، خودروهای خود را ثبت کنند.
مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی تأکید کرد: مالک باید یک خودرو را در سامانه انتخاب کند؛ در غیر این صورت، کارت سوخت خودرو دوم باطل خواهد شد.
ویسکرمی افزود: تا امروز ۱۴۸ هزار نفر در سامانه خوداظهاری ثبتنام کردهاند و بهطور متوسط ساعتی ۲ هزار خودرو ثبت میشود. مالکان یک ماه فرصت دارند تا خوداظهاری کنند؛ در غیر این صورت، شرکت ملی پخش، کارتی را که طی سه ماه بیشترین تراکنش را داشته نگه میدارد و کارتهای دیگر باطل میشوند.
وی درباره خودروهای دولتی گفت: ۱۸۰ هزار خودروی دولتی در کشور وجود دارد که سهمیه نرخ اول و دوم آنها حذف شده و مجموع سهمیه قبلی آنان با نرخ پنج هزار تومان در کارت همان خودروها لحاظ شده است.
مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی هدف اصلی این مصوبه را چنین اعلام کرد: هدف از اجرای مصوبه دولت، استفاده حداکثری از کارت سوخت شخصی و جلوگیری از واردات بیرویه بنزین است. همچنین حجم قابلتوجهی از سهمیههای نرخ اول و دوم در کارت سوخت هموطنان ذخیره شده و این سهمیهها نیاز اکثریت جامعه را پوشش میدهد.
ویسکرمی افزود: در حال حاضر بیش از ۳۱ میلیون و ۲۰۰ هزار کارت سوخت فعال در کشور وجود دارد که شامل ۲۲ میلیون خودروی سواری شخصی، ۶ میلیون و ۱۰۰ هزار موتورسیکلت، ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار وانت، ۳۲۵ هزار تاکسی، ۹۸ هزار خودرو در مناطق آزاد و ۶۰ هزار کارت اضطراری جایگاه است.
وی با اشاره به افزایش ظرفیت صدور کارت سوخت گفت: در چهار ماه گذشته ظرفیت تولید کارت سوخت ۱۴ هزار کارت در روز بوده که اکنون به ۳۵ هزار کارت در روز رسیده و برنامهریزی شده است این عدد به ۵۰ هزار کارت در روز افزایش یابد.
مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی درباره رانندگان فعال در سکوهای اینترنتی توضیح داد: سقف ماهانه سهمیه اضافه برای این رانندگان ۲۰۰ لیتر برای خودروهای بنزینی، ۹۵ لیتر برای خودروهای دوگانهسوز و ۴۰ لیتر برای موتورسیکلتها تعیین شده است. این سهمیهها بهصورت اعتباری و پس از ثبت پیمایش توسط سکوها تخصیص مییابد.
وی افزود: مابهالتفاوت نرخ ۳۰۰۰ تومانی و نرخ آزاد ۵۰۰۰ تومانی، پس از محاسبات وزارت کشور، از طریق سازمان هدفمندسازی یارانهها مستقیماً به حساب رانندگان واریز میشود. در مقابل، سکوهای اینترنتی نیز متعهد شدهاند نرخ کرایهها را تغییر ندهند.
ویسکرمی با اشاره به موضوع دوگانهسوز کردن خودروها گفت: در مصوبه هیأت وزیران به توسعه دوگانهسوز کردن خودروها نیز توجه شده است، چرا که در این حوزه ظرفیت خالی وجود دارد.
وی همچنین تصریح کرد: تمام خودروهای صفر تولید داخل با قیمت کمتر از یک میلیارد تومان، مشمول دریافت سهمیه یارانهای از طریق کارت سوخت شخصی خواهند بود.
مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی گفت: ظرفیت تولید بنزین کشور ۱۱۰ میلیون لیتر در روز است و از ابتدای سال تاکنون حدود ۱۳ میلیون لیتر بنزین وارد کشور شده است.
گفتنی است که بر اساس آمار منتشر شده از مرکز رفاه ایرانیان وزارت تعاون، کار و رفاه تعداد کل خودروهای ایرانی و خارجی کشور به ۲۱ میلیون و ۵۲۷ هزار و ۴۰۸ خودرو می رسد.
مصوبه بنزینی دولت
به گزارش ایرنا، هیأت وزیران در نشست ۱۴ آبانماه سال جاری، با پیشنهاد مشترک سازمان برنامه و بودجه و وزارت نفت، بستهای از تصمیمات جدید در حوزه مصرف و توزیع بنزین را تصویب کرد؛ مصوبهای که پنجم آذرماه بهصورت رسمی ابلاغ و رسانهای شد و هدف اصلی آن افزایش استفاده از کارت سوخت شخصی و مهار روند رو به رشد واردات بنزین عنوان شده است.
این تصمیمها در قالب سیاستهای مدیریت مصرف سوخت و اصلاح سازوکار توزیع حاملهای انرژی اتخاذ شده و بر اساس آن، استفاده از کارت سوخت شخصی در اولویت قرار گرفته و نقش کارت اضطراری جایگاهها محدودتر شده است. طبق این مصوبه، سهمیه اول بنزین خودروهای شخصی به میزان ۶۰ لیتر با نرخ هر لیتر هزار و ۵۰۰ تومان و سهمیه دوم به میزان ۱۰۰ لیتر با قیمت سه هزار تومان تعیین شده است. همچنین سوختگیری با کارت اضطراری جایگاهها با نرخ پنج هزار تومان انجام خواهد شد.
نرخ پنج هزار تومانی بنزین معادل ۱۰ درصد قیمت خرید بنزین از پالایشگاههاست که در حال حاضر حدود ۵۰ هزار تومان برآورد میشود. دولت اعلام کرده این مبنا بهمنظور یکپارچهسازی محاسبات، افزایش شفافیت مصرف و فراهم شدن امکان اجرای سیاستهای نظارتی و حملونقلی در آینده در نظر گرفته شده است.
اجرای این مصوبه در چند گام پیشبینی شده است. در مرحله مقدماتی، سامانهای برای اعلام تعداد خودروهای مشمول سهمیه طراحی و آزمایش میشود تا مالکان دارای بیش از یک خودرو، خودروی موردنظر برای دریافت سهمیه اول و دوم را انتخاب کنند.
در مرحله نخست، حذف سهمیه خودروهای دارای پلاک دولتی، اعمال نرخ پنج هزار تومانی کارت جایگاه در سراسر کشور، حذف سهمیه خودروهای وارداتی و همچنین خودروهای دارای پلاک مناطق آزاد در دستور کار قرار میگیرد.
مرحله دوم شامل حذف سهمیه خودروهای دوم و بیشتر، کاهش ۵۰ درصدی سهمیه دوم خودروهای دوگانهسوز و حذف سهمیه خودروهای سواری شخصی نوشماره داخلی خواهد بود.
با این حال، تأکید شده است که سهمیه بنزین خودروهای سواری شخصی از نظر حجم و نرخ تغییر نمیکند و همچنان ۶۰ لیتر بنزین با نرخ هزار و ۵۰۰ تومان و ۱۰۰ لیتر با نرخ سه هزار تومان اختصاص مییابد. مصرف مازاد بر این سهمیه یا استفاده از کارت اضطراری جایگاهها نیز با نرخ پنج هزار تومان محاسبه میشود.
سهمیه و نرخ بنزین خودروهای عمومی بنزینی از جمله تاکسیها و وانتبارها بدون تغییر باقی میماند. در مورد خودروهای عمومی دوگانهسوز نیز سهمیه اول حفظ شده و سهمیه دوم آنها با کاهش ۵۰ درصدی مواجه خواهد شد.
همچنین سهمیه دوم خودروهای شخصی دوگانهسوز نیز نصف میشود. در عین حال، طرح تبدیل خودروهای بنزینی تکسوز به دوگانهسوز برای همه خودروها، مطابق آییننامه اجرایی ماده ۸ قانون هوای پاک، بهصورت رایگان ادامه خواهد داشت.
بر اساس این مصوبه، سهمیه بنزین آمبولانسها بدون تغییر باقی میماند و خودروهای دارای پلاک جانبازان و معلولان از حذف سهمیه مستثنا شدهاند.
در نهایت، خودروهای دولتی، خودروهای دارای پلاک مناطق آزاد و ویژه، خودروهای وارداتی، خودروی دوم به بعد هر فرد و خودروهای سواری شخصی نوشماره داخلی با قیمت کارخانهای بیش از یک میلیارد تومان، مشمول حذف سهمیه اول و دوم خواهند شد و کارت سوخت جدیدی با نرخ تجمیعی و معادل قیمت کارت اضطراری جایگاه به آنها اختصاص مییابد.

