به گزارش پایگاه خبری و اطلاع رسانی ” پرونده ” به نقل از ایرنا – خانه های معلمان در روزهای کرونایی به “استودیوی تدریس” تبدیل شده است. کوچ از فضای واقعی به مجازی بیش از دانش آموزان، برای معلمان کار را دشوارتر کرده است.
محیط خانه خود آنها باید آرام و بدون صدا باشد تا بتوانند صدایشان را هنگام تدریس ضبط کنند. برای فیلمبرداری هم نیاز به محیطی آرام و مناسب و ایجاد یک استودیوی کوچک است که اعضای خانواده در این زمینه باید همراهی و همکاری کنند. تنها تدریس هم نیست، ساعات رفع اشکال و بررسی تمرینات دانش آموزان هم هست که باید به آن افزود. این یعنی، مشغله دائمی معلمان در خانه که با دشواری های فنی کار در فضای وب ، سختی کار آنها را دو چندان می کند.
ویرایش و بارگذاری مطالب در فضای وب برای برخی از معلمان دشوار است و اعضای خانواده باید بار آنها را بر دوش بکشند. معتقدند که کندی سرعت در شبکه شاد موجب شده وقت بیشتری از آنها و شاگردانشان گرفته شود و عملا امکان تعامل مناسب میان معلم و دانش آموز از بین برود.
طبق آمار وزارت آموزش و پرورش بیش از ۱۲ میلیون دانش آموز و ۷۰۱ هزار معلم در شبکه آموزشی شاد فعال هستند.
پس از انتشار گلایه برخی معلمان از سختی مدیریت زمان و افزایش ساعت کاری خود در فضای مجازی، وزیر آموزش و پرورش توضیح داد: امسال معلمان باید وقت بیشتری میگذاشتند چون هم باید تدریس میکردند و هم تدریسهای خود را ضبط میکردند یا بهصورت آنلاین آمادگی برای تدریس داشته باشند. برای اینکه وقت معلمان کمتر گرفته شود، تمام محتوای آموزشی از پایه اول تا پایه دوازدهم ضبط و محتوای آن بارگذاری شده است.
روشهای یادگیری ترکیبی برای استفاده بهینه معلمان از زمان
رضوان حکیم زاده معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش درباره این مشکل و راه حل آن به خبرنگار ایرنا گفت شیوه نامه ای برای معلمان تهیه شده که به آنها کمک می کند از مدرهای یادگیری ترکیبی بهره بگیرند.
معاون وزیر آموزش و پرورش در توضیح این شیوه نامه گفت:برای برنامه آموزشی معلمان محتوای دروس مختلف تحصیلی در شبکه شاد بارگذاری شده است. وزارت آموزش و پرورش محتوای تمام دروس را بیشتر از بودجه بندی که اعلام شده بارگذاری کرده و در دسترس معلمان قرار داده است و علاوه بر آن برنامه های مدرسه تلویزیونی هم پخش می شود.
وی اظهار داشت: شیوه نامه ای تهیه شده که به معلمان کمک می کند یکی از مدل های یادگیری ترکیبی را انتخاب کنند. به این صورت که معلمان برخی از فعالیت ها را در شبکه شاد و برخی را به صورت حضوری در صورت امکان انجام دهند.
حکیم زاده خاطرنشان کرد: معلمان به منظور استفاده مناسب از زمان می توانند از روش های یادگیری معکوس و ظرفیت تلویزیونی استفاده کنند یا در مواقعی که امکان آموزش حضوری وجود دارد، معلم می تواند به خانواده ها اعلام کند که به طور مثال تدریس حضوری را در کلاس و بررسی تکالیف و تمرین را در بستر شاد انجام می دهد یا برعکس مدل تدریس در شبکه شاد و کلاس حضوری را برای رفع تکلیف و اشکالات اعلام کند.
وی با بیان اینکه معلم باید مدل آموزش خود را به اطلاع خانواده ها برساند، اظهار داشت: این موضوع باید به خانواده ها نیز اعلام شود تا اگر معلمان از بسترهای مختلف ترکیبی برای آموزش استفاده می کنند، نیازی به دوباره کاری وجود نداشته باشد.
معاون آموزش ابتدایی همچنین تاکید کرد: خانواده ها باید انتظارات خود را متناسب با مدل یادگیری معلم تنظیم کنند و اگر معلم آموزش حضوری ارائه می دهد و خانواده فرزند را به مدرسه نمی فرستد، باید از بسترهای دیگر برای آموزش حضوری استفاده کنند و از بحث تکرار و تمرین در فضای شاد بهره مند شوند که معلمان هم بتوانند برنامه های خود را هماهنگ کنند.
حکیم زاده تصریح کرد: با توجه به اینکه محتوا و آموزش تلویزیونی وجود دارد، معلم به واسطه این مدل یادگیری در صورت تنظیم مناسب برنامه می تواند از زمان در دسترس به نحو بهینه استفاده کند.
۳۳۰ گیگابایت پهنای باند شاد
سید حسن الحسینی مشاور وزیر آموزش و پرورش و مسؤول شبکه آموزشی شاد هم به خبرنگار گروه دانشگاه و آموزش ایرنا گفت:آموزش معلمان برای استفاده از تمام ظرفیت شاد برای کار آموزش آنها مهم است؛ چرا که پیش بینی می شود در آذر ماه حجم ترافیک به دو برابر وضع موجود برسد. بنابراین معلمان باید بتوانند با تمام ظرفیت های توسعه ای شاد و فضای مجازی آشنا شوند تا کار آنها با سهولت پیش رود.
الحسینی ادامه داد: در حال حاضر آموزش معلمان در ۲ زمینه آغاز شده است، یک نوع آموزش پایه برای افرادی است که آشنایی کمتری با فضای مجازی دارند و همچنین آموزش برای بهره مندی بهتر از ظرفیت های شبکه شاد است تا به عنوان معلم بدانند از کدام فرصت ها برای تدریس و رفع اشکال بهره مند شوند.
وی با بیان اینکه طرح آموزش معلمان در سراسر کشور در حال اجرا است، گفت: این آموزش ها برای معلمان و حتی اولیا نیز کاربردی است تا بتوانند بهتر در فضای مجازی بر فعالیت دانش آموزان نظارت کنند.
معلم بلاتکلیف در شاد نداریم
مسوول شبکه آموزشی شاد همچنین درباره مشکل برخی از معلمان در ورود به شبکه شاد در سال تحصیلی جدید به دلیل جابه جایی کلاس یا مدرسه گفت: تقریبا می توان ادعا کرد که معلم بلاتکلیف برای ورود و فعالیت در شبکه شاد نداریم. هر کس از سامانه یا گروه کلاسی خود خارج شده یا به هر دلیلی نمی تواند وارد شود، باید با شماره تماس ۴۳۰۸۱ تماس بگیرد.
الحسینی افزود: حدود ۳۰۰ نفر به عنوان پشتیبان پاسخگوی تمام کاربران شبکه شاد هستند و باید مشکلات فنی آنها را رفع کنند.
وی عنوان کرد: همچنین کاربران شاد در صورت بروز مشکلات فنی می توانند با فناوری های اطلاعات منطقه و استان ارتباط برقرار کرده تا آنها در جهت رفع اشکالات شبکه شاد برآیند و مشکلات آنها را به صورت موردی حل کنند.
مسوول شبکه شاد همچنین درباره ابراز ناراحتی برخی از معلمان درباره کیفیت پایین فیلم های آموزشی تولید شده در شبکه شاد توضیح داد: این فیلم ها توسط معاونت های تخصصی در آموزش و پرورش تولید، تایید و در شبکه شاد بارگذاری شده است.
الحسینی افزود: معلمان در صورت مشاهده اشکالاتی در خصوص فیلم های تولیدشده می توانند به بخش فناوری و اطلاعات آموزش و پرورش گزارش دهند، چراکه حجم فیلم های آموزشی تولیدی بسیار بالاست و نیازمند نظارت همگانی است
مشاور وزیر آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: در حال حاضر ۱۲ میلیون و ۱۳۵ هزار دانش آموز در شبکه شاد ثبت شده اند که از این میان، تعداد دانش آموزان فعال که در زمانی حداقل پنج ساعت در هفته به آپلود، دانلود و شرکت در کلاس درس مشغولند، به عددی بالای ۱۰ میلیون نفر رسیده است.
وی افزود: همچنین بیش از ۷۰۰ هزار معلم تاکنون در شبکه شاد احراز هویت شده اند و حدود یک و نیم میلیارد فایل و ۶ میلیارد و ۳۴۵ میلیون پیام در این بستر جا به جا شده است.
مسوول شبکه آموزشی شاد در ادامه درباره برخی مشکلات این سامانه هنگام استفاده کاربران از جلمه کندی سرعت اینترنت اظهار داشت: سرعت این سامانه با توجه به حجم اینترنت مصرفی شبکه شاد به حدود ۳۳۰ گیگابایت در ثانیه رسیده است که رکورد خوبی برای بزرگترین اپلیکیشن داخلی محسوب می شود.
الحسینی همچنین گفت: سرعت شاد در زمان های خاصی یعنی ساعت ۱۰ صبح تا ۱۳ که اوج ترافیک ملی اینترنت و شبکه ملی اطلاعات است، کندتر از حد نرمال می شود. برای جلوگیری از این اتفاق از مدیران مدارس درخواست شده که کلاس های متوسطه را صبح ها و کلاس های ابتدایی را بعدازظهرها برگزار کنند تا از میزان ترافیک اینترنت کاسته شود.
وی ادامه داد: فایلی را که در چند ثانیه می توان در فضای مجازی جا به جا کرد، در ساعات اوج ترافیک اینترنت چند دقیقه طول می کشد، بنابراین برای رفع مشکل توزیع ترافیک، درصدد هستیم به زودی با یک بخشنامه توصیهای، اعلام کنیم که حتما برگزاری کلاس ها در دو نوبت صبح و بعدازظهر باشد..
ورود به شاد با کدملی و شماره تلفن
وی همچنین درباره مشکل برخی از دانش آموزان و معلمان برای ورود به شبکه شاد با تلفن همراه دیگر عنوان کرد: برای شاد احراز هویت کاربر مهم است چراکه می خواهیم یک فضای سالم تربیتی داشته باشیم.
مسوول شبکه شاد گفت: دانش آموز یا معلم باید با کد ملی و شماره تلفن همراه به شبکه شاد وارد شود و اگر هر کدام از این ۲ عامل دستخوش تغییر شود، کاربر برای ورود با مشکل رو به رو می شود که این موضوع را با پشتیبانان می توانند در میان بگذارند و حل کنند.
به گزارش ایرنا، برخی از کاربران شبکه شاد اعلام کردند که پس از ورود اولیه به این اپلیکیشن با یک تلفن همراه، امکان برقراری ارتباط با تلفن همراه دیگری برای آنها میسر نیست.
توسعه شاد به واسطه شادنما
الحسینی درباره برنامه های آینده شبکه شاد هم گفت: توسعه شاد به واسطه شادنما یکی از مهم ترین برنامه هاست که در بخش استثنایی، پیش دبستانی و ورزشی به کمک ما می آید.
وی افزود: همچنین توسعه خدمات روی وب از دیگر برنامه های پیش بینی شده برای شبکه شاد است تا گوشی های غیراندروید مانند آیفون هم بتوانند به راحتی از خدمات شاد بهره مند شوند.