• امروز : شنبه - ۱ دی - ۱۴۰۳
  • برابر با : 20 - جماد ثاني - 1446
  • برابر با : Saturday - 21 December - 2024
2

وقتی مازوت سوزی نیست پس علت آلودگی هوا چیست؟

  • کد خبر : 30762
  • ۱۷ آذر ۱۴۰۳ - ۱۶:۰۶
وقتی مازوت سوزی نیست پس علت آلودگی هوا چیست؟

نیمه آذرماه آلودگی هوا به حدی رسید که علاوه بر تهران برخی از استان ها مجبور به تعطیلی مدارس شدند، اما وقتی مازوت سوزی نیست پس علت این امر تولید بنزین بی کیفیت است؟ امسال با وجود خاموشی نیروگاه‌های مازوت سوز درست در نیمه آذر ماه آلودگی هوا به حدی شدت یافت که مدارس تهران […]

نیمه آذرماه آلودگی هوا به حدی رسید که علاوه بر تهران برخی از استان ها مجبور به تعطیلی مدارس شدند، اما وقتی مازوت سوزی نیست پس علت این امر تولید بنزین بی کیفیت است؟

امسال با وجود خاموشی نیروگاه‌های مازوت سوز درست در نیمه آذر ماه آلودگی هوا به حدی شدت یافت که مدارس تهران و چند استان را به تعطیلی کشاند اگر چه هر سال مازوت سوزی را علت هوای آلوده در استان‌های بزرگ می‌دانستند اما اکنون که نیروگاه‌های مازوت سوز در کلان شهرها خاموش شدند می‌توان یکی از دلایل آلودگی هوا را در تولید بنزین با اکتان پایین جست و جو کرد.

به گفته مسئولان وزارت نفت ناترازی بنزین مسأله‌ای که چند سالی است گریبان گیر دولت شده است و متأسفانه مجبور به واردات بنزین نیز شده‌ایم اما این ناترازی به حدی رسیده است دولت پالایشگاه‌ها را وادار به تولید بنزین با اکتان پایین کند. که این مسئله در آلوده‌تر شدن هوا امری غیر قابل انکار است.

حتی کرامت ویس کرمی مدیر عامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی در رابطه با میزان واردات بنزین گفت: تلاش ما بر آن است که حداکثر تولید و تأمین بنزین داخلی باشد و راهکارهای کوتاه مدت و بلند مدتی برای آن در نظر گرفته‌ایم همچنین با توجه به ظرفیت خوبی که داریم عمده تولید در جنوب کشور و مصرف در نیمه شمالی صورت می‌گیرد میانگین واردات بنزین از ابتدای سال تا کنون ۸ میلیون لیتر بوده و در مهر ماه ۹ میلیون لیتر واردات بنزین داشته‌ایم.

البته سمیه رفیعی نماینده مجلس شورای اسلامی هم توزیع بنزین بی کیفیت را تأیید کرد و توضیح داد: ما به صورت میانگین روزانه ۱۲۲ میلیون لیتر مصرف بنزین داشته‌ایم.

وی در پاسخ به این سوال که آیا بالا بودن مصرف دلیلی بر استفاده از بنزین بی کیفیت است، گفت: توان تولید پالایشگاه‌های کشور مشخص است و سازمان محیط زیست بر کیفیت بنزین نظارت دارد و گزارش‌ها ناظر بر بی کیفیتی سوخت است.

البته نکته قابل تأمل آنکه با وجود ناترازی بنزین دولت ادعا کرده است که با روی کار آمدن دولت جدید افزایش تولید بنزین در پالایشگاه‌های کشور بوده‌ایم. بر اساس آمار و ارقام موجود تولید بنزین پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس با افزایش ۴ میلیون لیتری به روزانه ۴۴ میلیون لیتر، پالایشگاه تهران با افزایش ۲ میلیون لیتری به روزانه ۹ میلیون لیتر، پالایشگاه اصفهان با افزایش ۲ میلیون لیتری به روزانه ۱۴ میلیون لیتر و پالایشگاه تبریز با افزایش ۵۰۰ هزار بشکه‌ای به روزانه ۴ میلیون لیتر رسیده است.

توزیع بنزین بی کیفیت ظاهراً برای وزارت نفت منع قانونی ندارد چرا که کرامت ویس کرمی مدیر عامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی اخیراً گفت: بر اساس مصوبه هیئت وزیران در سال ۱۳۹۷، اگر مصرف بنزین کشور روزانه از ۸۵ میلیون لیتر تجاوز کرد، وزارت نفت الزامی برای توزیع بنزین یورو ۴ ندارد، به همین دلیل با افزایش حجم مصرف و توزیع بنزین، با وجود آنکه بنزین تولیدی در پالایشگاه‌هایی مثل ستاره خلیج فارس، شاخص‌های زیست‌محیطی استاندارد یورو ۴ را دارد، که احتمال می‌رود شاخص استاندارد در این پالایشگاه‌ها رعایت نمی‌شود.

بر اساس این گزارش، آنطور که پیداست علاوه بر فرسودگی و احتراق نا مناسب خودروها با افزایش مصرف بنزین به علت و جلوگیری از واردات بنزین دولت برای رفع ناترازی به تولید بنزین با کیفیت پایین روی آورده تا از این طریق ناترازی مورد نظر را کاهش دهد، اما این سوال وجود دارد که چه کسی پاسخ گوی آلودگی هوا و بیماری‌های تنفسی مردم خواهد بود؟

لینک کوتاه : http://parvandehnews.ir/?p=30762

برچسب ها