• امروز : دوشنبه - ۱۰ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 21 - شوال - 1445
  • برابر با : Monday - 29 April - 2024
1
مدیرکل دفتر غلات و محصولات اساسی وزارت جهاد کشاورزی:

خرید ۱۰ میلیون تن گندم، نیاز نان کشور را تأمین کرده است

  • کد خبر : 22403
  • ۱۹ مهر ۱۴۰۲ - ۱۲:۵۶
خرید ۱۰ میلیون تن گندم، نیاز نان کشور را تأمین کرده است
پرونده نیوز - همدان مدیرکل دفتر غلات و محصولات اساسی وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه در چند سال اخیر توانستم رکورد خوبی در خرید گندم داشته باشیم، گفت: خرید ۱۰ میلون تن گندم نیاز نان کشور را تأمین کرده است.

پرونده نیوز – همدان مدیرکل دفتر غلات و محصولات اساسی وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه در چند سال اخیر توانستم رکورد خوبی در خرید گندم داشته باشیم، گفت:  خرید ۱۰ میلون تن گندم نیاز نان کشور را تأمین کرده است.

فرامک عزیز کریمی چهارشنبه ۱۹ مهرماه در نشست فصلی فصلی معاونین تولیدات گیاهی و مدیران زراعت سراسر کشور، اظهار کرد: امسال سومین سال خشکسالی بود البته برخی استانها تا ۵۰ درصد کاهش بارش داشتند و برخی استانها در حد نرمال بوده و  مابقی استانها منفی بودند.

وی با بیان اینکه امسال خرید تضمینی جو به ۳ میلیون و ۷۰۰ هزار تن رسیدیم، تصریح کرد: در حبوبات وضعت خوبی داشتیم و در دانه‌های روغنی با وجود اینکه اتفاق خوبی در قیمت‌ها رخ نداده بود اما تحرکات نشان می‌دهد سال آینده وضعیت بهتر خواهد بود.

عزیز کریمی با اشاره به اینکه ما به عنوان تولیدات گیاهی و مدیران زراعت کارمان در مزرعه است، بیان کرد: بخش تولید با ماست و کشاورزان از سه تا هشت ماه مصحول را پرورش می‌دهند و نمی‌توانند به دنبال برند سازی بروند که نیاز است شرکت‌های واسطه در این زمینه ورود کنند.

وی با بیان اینکه کار درون مزرعه و افزایش بهره‌وری و کاهش مصرف آب و اجرای الگوی کشت از وظایفی است که برای ما تعریف شده است، خاطرنشان کرد: همچنان به وظایف ما اضافه می‌شود و هیچ امکاناتی به ما داده نمی‌شود این درحالیست که در کنار اضافه شدن وظایف باید امکانات هم داده شود.

مدیر کل دفتر غلات و محصولات اساسی وزارت جهاد کشاورزی با تأکید براینکه خرید گندم خداقوت دارد، افزود: زراعت ۷۰ درصد از تولیدات کشوررا شامل می‌شود که ویترین آن گندم، جو و دانه‌های روغنی است.

عزیز کریمی با بیان اینکه سالهایی که گندم خوب خریداری می‌شود همه برروی کیفیت حساس می‌شوند، ادامه داد: در سالهای گذشته کسی اسمی از کیفیت گندم داخلی نمی‌آورد اما زمانی که قرار است واردات کم شود همه حساس می‌شوند آیا کیفیت گندم داخلی خوب است؟ و اگر نانوایی بد نان می‌پزد به کیفیت گندم داخل ربط می‌دهند.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه کیفیت گندم به بذر خوب و اصلاح شده و و تغذیه و کود خوب بر می‌گردد، اظهارکرد: سال گذشته بهترین سال در زمینه تأمین کود بود و امسال هم مشکلی در تأمین کود نخواهیم داشت و نگران کود نباشید.

وی خاطرنشان کرد: سال گذشته ترکیب گودی در کشت دیم بسیار راهگشا بود و به گفته کشاورزان در شرایط خشکسالی بسیار مفید بود.

وی با بیان اینکه در طرح جهش تولید در دیمزارها، همدان ۴۰۰هزار هکتار از این طرح را برعهده دارد، افزود: ستاد اجرایی فرمان امام(ره) در این زمینه ورود کرد که سال گذشته بیش از ۵۰۰ خودرو برای ۲۱ استان و بیش از هزار کارشناس از نظام مهندسی گرفته شد.

عزیز کریمی با تأکید براینکه کشاورزی بدون سرمایه‌گذاری به هیچ جا نخواهد رسید، تصریح کرد: بهره‌وری سرمایه‌گذاری می‌خواهد و با حرف انجام نمی‌شود. در واقع بهره‌وری یعنی کود خوب و سیستم آبیاری خوب و کارنده خوب و بذر اصلاح شده.

لینک کوتاه : http://parvandehnews.ir/?p=22403