• امروز : دوشنبه - ۱۰ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 21 - شوال - 1445
  • برابر با : Monday - 29 April - 2024
3
مدیرعامل ایران ایر:

به دنبال قیچی کردن طیفی از مردم برای استفاده از هواپیما نیستیم/ برقراری پرواز مستقیم حجاج اهل سنت برای اولین بار

  • کد خبر : 21450
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۲۰:۱۱
به دنبال قیچی کردن طیفی از مردم برای استفاده از هواپیما نیستیم/ برقراری پرواز مستقیم حجاج اهل سنت برای اولین بار
مدیرعامل ایران ایر تاکید کرد: امسال برای اولین بار برای اهل سنت ساکن چابهار و قشم پروازهای مستقیم حج برقرار کردیم.

به گزارش پرونده نیوز و به نقل از ایلنا، شمس‌الدین فرزادی‌پور در نشست خبری امروز با بیان اینکه پروازهای حج در مرحله رفت با موفقیت به پایان رسید، گفت: قشم ایر به کمک ما آمد و توانستیم پروازهای حج را در شرایط کم فشار انجام دهیم.

وی با اشاره به تعداد پروازهای رفت حج اظهار داشت: ٣٧٧ پرواز رفت و برگشتی از ٢١ فرودگاه کشور انجام شد و با این پروازها، ٨٧ هزار و ۶١٩ حاجی جابجا شدند.

مدیرعامل ایران ایر با بیان اینکه ١١٢ پرواز بدون تاخیر و ۶٠ پرواز با تعجیل در شرایط هماهنگ شده برقرار شد، تصریح کرد: تمام تاخیر پروازهای رفت حج، ۴٨ دقیقه تاخیر بود که این تاخیر، به پنج پرواز خاص مربوط می‌شد. البته باید توجه داشت که تعداد پروازهای امسال ٢.٢ برابر پروازهای سال گذشته بود.

فرزادی‌پور درباره همکاری عربستان با مناسبات جدید با ایران در علمیات حج امسال و ارائه سوخت به هواپیماهای ایران ایر خاطرنشان کرد: ذات حج اتحاد مسلمانان است. در سال های گذشته هم در موضوع حج حداقل مشکلات را داشتیم و برای سوخت گیری مانعی وجود نداشت اما امسال امکان سوخت گیری در فرودگاه های جده و مدینه فراهم بود.

وی درباره همکاری عربستان در پروازهای تمتع و عمره ابراز داشت: هر زمان بین دو کشور توافق انجام شد، برای پروازهای عمره آمادگی لازم را داریم و به دنبال آماده سازی فرودگاه طائف برای انجام این پروازها هستیم.

مدیرعامل ایران ایر در پاسخ به سوال ایلنا درباره برنامه این شرکن برای انجام پروازهای غیر حج در مسیر عربستان بیان کرد: عربستان درخواستی برای انجام پروازهای غیر حج در مسیر ایران را داشته و خواسته است که سه پرواز در هفته بین ایران و عربستان برقرار کند که این مجوزها، مسیر دو طرفه هستند اما عمده تقاضا برای مسیر ایران و عربستان، برای پروازهای زیارتی است.

فرزادی‌پور با بیان اینکه انجام پروازهای حج چیزی شبیه معجزه بود، یادآور شد: برای انجام پروازهای حج کنسلی پروازهای اروپایی را به حداقل رساندیم و از توان قشم ایر برای پروازهای اروپایی استفاده کردیم.

وی ادامه داد: امسال برای اولین بار برای اهل سنت ساکن چابهار و قشم پروازهای مستقیم حج برقرار کردیم.

مدیرعامل ایران ایر درباره پروازهای عتبات در ایام اربعین عنوان کرد: هنوز رقم خاصی برای بلیت اربعین مشخص نشده اما ایران ایر به عنوان شرکت دولتی تابع دستورات است.

فرزادی‌پور در پاسخ به سوال دیگر ایلنا مبنی بر فروش بلیت های ایران ایر با نرخ مصوب گفت: سود ما خدمت به مردم است. نگاه ما با شرکت خصوصی متفاوت است و ایران ایر به دنبال سود نیست چراکه اموال متعلق به مردم است. اما درباره اینکه اظهاراتی مبنی بر اینکه اتوبوس سوار نباید سوار هواپیما شود، معتقدم روی این کلمه بحث زیادی شد.

وی افزود: منظور این بود که هر میزان که عرضه کم شود، تقاضا هم افزایش پیدا می کند. کسی به دنبال قیچی کردن طیف خاصی برای استفاده از خدمات هوایی است.

مدیرعامل ایران ایر درباره توسعه ناوگان این شرکت اظهار داشت: توسعه ناوگان را از طریق سر خط کردن هواپیماهای موجود و همچنین خرید دنبال می‌کنیم. برنامه این است که تا شش ماه آینده، هفت فروند هواپیما اعم از دو فروند ایرباس و پنج فروند ای تی آر سرخط شوند.

به گفته فرزادی‌پور، خرید هواپیما را هم از کانال های مختلف دنبال می کنیم. فضا برای خرید باز شده است، هر چند که فرایند خرید برای ایران ایر به عنوان شرکت دولتی سخت تر است.

وی درباره میزان بدهی ایران ایر تصریح کرد: بدهی‌های ایران ایر تحمیلی بود. تنها برای خرید هواپیماهای برجامی ۶٠٠ میلیون دلار بدهکار شدیم. در همان زمان، اگر دولت طلب‌های ایران ایر را پرداخت می‌کرد، این بدهی ایجاد نمی‌شد اما همان بدهی که آن زمان با دلار چهار هزار تومان می‌توانست پرداخت شود، امروز به نرخ دلار ۴٢ هزار تومان باید پرداخت کرد.

لینک کوتاه : http://parvandehnews.ir/?p=21450