• امروز : سه شنبه - ۲۵ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 7 - ذو القعدة - 1445
  • برابر با : Tuesday - 14 May - 2024
0

تجویز انبوه دارو از چالش‌های مهم بیماران در مراکز درمانی

  • کد خبر : 18707
  • ۲۹ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۹:۲۸
تجویز انبوه دارو از چالش‌های مهم بیماران در مراکز درمانی
رئیس دوازدهمین همایش داروسازی بالینی ایران گفت: تجویز انبوه دارو از چالش‌های مهم بیماران بستری شده در بیمارستانها بوده و مدیریت صحیح تامین، توزیع و مصرف کالاهای سلامت محور از جمله دارو تنها راهکار موجود جهت کاهش رنج آنان است.

به گزارش پرونده نیوز از انجمن داروسازی بالینی ایران، حسین خلیلی افزود: یکی از چالشهای جدی در زمان پذیرش بیمار در بیمارستان و زمان ترخیص تعدد و تداخل داروهای مصرفی قبلی و داروهای تجویز شده در بستری اخیر بیمار است. داروسازان مسقر در بیمارستان در زمان پذیرش، بهترین و کامل ترین شرح حال دارویی بیمار را اخذ نموده و در فرم تلفیق پذیرش ثبت می کنند.

خلیلی اظهار داشت: در طول بستری، معمولا بیمار توسط سرویس های مختلف ویزیت و مشاوره می شود. در زمان ترخیص، پزشک معالج اصلی با انبوهی از داروهای سرویس های مختلف برای بیمار روبرو است که به علت فوق تخصصی شدن رشته های پزشکی، بعضا اطلاعات کافی در مورد برخی از این داروها ندارد. در این شرایط، داروساز است که با تسلط براطلاعات دارویی و داروشناسی، داروهای مشابه را تشخیص، تداخل های دارویی جدی را گوشزد و آموزشهای لازم جهت مصرف صحیح داروها را به بیمار ارایه کند.

وی ادامه داد: خدمت تلفیق دارویی مدتی است که در بیمارستانهای دولتی و خصوصی شروع شده، با توجه به داشتن تعرفه مصوب و استقبال آن از طرف پزشکان، بیماران و داروسازان، همکاران داروساز می توانند با گذراندن دوره مهارتی کوتاه مدت تلفیق دارویی که از طریق مرکز آموزش مهارتهای وزارت بهداشت اعلام می شود، کاندید ارایه خدمت تلفیق دارویی در بیمارستانها شوند.

خلیلی اضافه کرد: بر اساس عادت و اعتماد، در دسترس بودن، عدم نیاز به هماهنگی قبلی و پرداخت هزینه جهت دریافت خدمت مشاوره ای و تامین نیازهای اساسی و اولیه، داروخانه اولین محل مراجعه فرد در زمان ابتلا به بیماری است و این شرایط فرصت مغتنمی برای داروساز فراهم می کند که با اتکا به دانش به روز شده، خدمات بهینه به مراجعه کننده ارایه و از همین نقطه، پیوند ماندگاری بین بیمار و داروخانه ایجاد کند.

رئیس دوازدهمین همایش داروسازی بالینی ایران، اظهار داشت: داروسازان به دنبال استفاده از پتانسیل ها و توانایی های خود در طول چندین سال آموزش، در نظام سلامت و مراقبت بیماران هستند. تعریف تعرفه خدمت مشاوره ای در سطح داروخانه، کسب مجوز برای نسخه نویسی اقلام دارویی خاص، مشارکت درانجام واکسیناسیون، خدمات مشاوره ای برای بیماران ناتوان و نظارت بر درمانهای تزریقی در منزل، کلینیک های مشاوره ای سرپایی و مجازی، آماده سازی فرآورده های تزریقی، تغذیه وریدی، شیمی درمانی جهت مصرف و غیره از جمله این فعالیت ها هستند.

خلیلی با اشاره به برگزاری این رویداد در روزهای ۱۷ لغایت ۱۹ خرداد ماه در مرکز همایش های بین المللی رازی تهران، اظهار داشت: برگزاری این همایش پس از گذشت بیش از ۳ سال از شروع پاندمی کرونا و دراین بازه زمانی دارای ویژگی های خاصی است، و فرصتی بود برای پاسخگویی به سوالات همکاران داروساز که در این مدت دسترسی مناسب به منابع معتبر نداشته اند.

لینک کوتاه : http://parvandehnews.ir/?p=18707