• امروز : شنبه - ۲۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 11 - ذو القعدة - 1445
  • برابر با : Saturday - 18 May - 2024
3
رییس کمیسیون عمران مجلس خبر داد:

امضای قرارداد ساخت راه‌آهن آستارا با مشارکت کشورهای عربی تا دو ماه آینده

  • کد خبر : 18301
  • ۲۰ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۵
امضای قرارداد ساخت راه‌آهن آستارا با مشارکت کشورهای عربی تا دو ماه آینده
رییس کمیسیون عمران از امضای قرارداد راه‌آهن رشت- آستارا با روس‌ها و با مشارکت کشورهای امارات و قطر تا دو ماه آینده خبر داد.

به گزارش پرونده نیوز، محمدرضا رضایی کوچی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا درباره جزییات توافقات انجام شده با دستیار ویژه رییس جمهور روسیه اظهار داشت: عمده توافقات انجام شده برای عملیاتی شدن کریدور شمال – جنوب بود و توافقات و بحث‌های مفصلی درباره تسهیل ترانزیت بین ایران و روسیه با دستیار ویژه رییس جمهوری این کشور انجام شد.

وی ادامه داد: روس‌ها هم بر افزایش ترانزیت و حمل کالا از مسیر ایران بسیار تاکید دارند و علاوه بر سرمایه گذاری در پروژه راه‌آهن رشت- آستارا برای سرمایه‌گذاری بر روی سایر پروژه ها اعلام آمادگی کردند.

رییس کمیسیون عمران مجلس با بیان اینکه درباره تقویت کریدور شمال- جنوب یک اراده بین المللی و فراتر از کشورهای ایران و روسیه وجود دارد و شب گذشته در این باره به توافقات خوبی رسیدیم، گفت: در توافقات شب گذشته نماینده روسیه تامین مالی تمام پروژه راه آهن رشت- آستارا را پذیرفت و قرار بر این شد که در دو ماه آینده قرارداد منعقد شود. طبق توافقات انجام شده قرار شد ایران مسیر این راه‌آهن را برای روس‌ها آزاد کند و سرمایه‌گذاری و تامین مالی بر عهده روسیه باشد.

رضایی کوچی افزود: تا دو ماه آینده بر روی کلیات اجرای پروژه به توافق می‌رسیم و پس از امضای قرارداد به مرحله چگونگی شکل انجام کار خواهیم رسید. تاکید ایران این بوده که در اجرای این پروژه حتما از توان و ظرفیت شرکت‌های ایرانی و نیروی انسانی و متخصصان داخلی استفاده شود.

وی تاکید کرد: از آنجایی که زمان طولانی صرف اجرای پروژه راه‌آهن رشت-آستارا شده ضرورت دارد که هر چه زودتر این موضوع تعیین تکلیف شود و در نهایت در دو ماه آینده قرار داد منعقد شود که البته کشورهای قطر و امارات هم در این قرارداد حضور دارند و آذربایجان هم علاقه‌مند به اجرای این پروژه است.

رییس کمیسیون عمران گفت: مسیر دقیق برای راه‌آهن رشت- آستارا مشخص نشده است و این موضوع به مباحث کارشناسی و فنی مرتبط می‌شود که در دست انجام است. موضوع مهم این است که بتوانیم حلقه‌های مفقوده این کریدور را ایجاد و به هم پیوند دهیم چراکه این کریدور می‌تواند به اقتصاد ایران بسیار کمک کند و تاثیرگذار باشد.

وی درباره رقم سرمایه گذاری روس‌ها در پروژه راه آهن رشت- آستارا اظهار داشت: شب گذشته درباره رقم سرمایه گذاری روس‌ها برای راه آهن رشت- آستارا برآوردهایی انجام شده که باید نهایی شود اما تمام تامین تمام رقم سرمایه گذاری بر عهده روس‌ها است.

رضایی کوچی ادامه داد: البته روس‌ها شب گذشته اعلام کردند اماده سرمایه‌گذاری و همکاری در پروژه‌های راهسازی و سایر مسیرهای جاده‌ای در ایران هستند و مذاکراتی در این باره هم انجام شد.

لینک کوتاه : http://parvandehnews.ir/?p=18301