• امروز : جمعه - ۷ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 18 - شوال - 1445
  • برابر با : Friday - 26 April - 2024
1

تامین ۴۰ درصد نیاز صنعت چوب از طریق داخل

  • کد خبر : 15971
  • ۱۰ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۷:۴۷
تامین ۴۰ درصد نیاز صنعت چوب از طریق داخل
دبیر انجمن صنایع چوب ایران گفت: در کشور ما به لحاظ اقلیمی همواره برای عرضه چوب محدودیت وجود دارد و به طور معمول سالانه ۵ تا ۶ میلیون متر مکعب چوب در کشور عرضه می‌شود.
به گزارش پرونده نیوز و به نقل از خبرگزاری صدا و سیما، علی مقانلو با اشاره به اینکه اگر با همه ظرفیت چوب تولید کنیم به حدود ۱۲ میلیون متر مکعب چوب نیاز داریم‏, افزود: برای تامین چوب, ۲ راهکار کوتاه و بلند مدت وجود دارد که نخستین راهکار، واردات آن است.
وی گفت: روسیه بزرگ ترین صادرکننده چوب به کشور‌های جهان است که کشور‌هایی مثل چین و ترکیه مقادیر زیادی چوب از این کشور وارد می‌کنند.
مغانلو افزود: علاوه بر کشور روسیه، مذاکراتی با کشور بلاروس برای واردات چوب داشتیم که البته این کار بصورت کوتاه مدت پاسخگوی صنعت چوب کشور است.
وی ادامه داد: برای اینکه امنیت صنعت چوب حفظ شود نیاز به زراعت چوب در کشور داریم.
دبیر انجمن صنایع چوب ایران گفت: زارعت چوب در سال‌های گذشته هم انجام شده و در برنامه‌های توسعه‌ای کشور هدف گذاری می‌شود، اما این اهداف محقق نمی‌شود که علل مختلفی مانند محدودیت منابع کشور از جمله آب و عرصه دارد.
وی افزود: در صنعت اوراق فشرده چوبی که شامل نئوپان‏, ام دی اف، انواع فیبر، اچ دی اف و کاغذ است که چوب خام و مواد پتروشیمی شامل اوره، فرمالین و کریستال ملامین، مواد اولیه مورد نیاز آن است.
مغانلو با اشاره به اینکه ایران بزرگ ترین تولیدکننده اوره است و با این حال صنعتگران چالش تامین اوره دارند، گفت: صنعتگر ما اوره را در بورس از قیمت جهانی بالاتر خریداری می‌کند که علت آن ضوابط عرضه اوره در بورس است.
وی اضافه کرد: فرمالین و کریستال ملامین هم اکنون در بازار بسیار کم است که باعث افزایش دو برابری قیمت آن شده است.
لینک کوتاه : http://parvandehnews.ir/?p=15971