• امروز : دوشنبه - ۱۰ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 21 - شوال - 1445
  • برابر با : Monday - 29 April - 2024
5
رییس انجمن صنفی شرکت‌های ریلی:

قیمت بلیت قطار افزایش نمی‌یابد/ ۲۰۰ واگن مسافری نیاز داریم

  • کد خبر : 14274
  • ۳۰ آذر ۱۴۰۱ - ۱۳:۳۱
قیمت بلیت قطار افزایش نمی‌یابد/ ۲۰۰ واگن مسافری نیاز داریم
رییس انجمن صنفی شرکت‌های حمل و نقلی از ثبت سفارش واگن‌های قطارهای مسافری نو به شرکت‌های داخلی و هم‌زمان واردات از اروپا و چین خبر داد و گفت: ۲۰۰ واگن مسافری نو برای پاسخ به تقاضای سفر با قطار نیاز داریم.

به گزارش پرونده نیوز و به نقل از ایرنا، ناصر بختیاری امروز چهارشنبه در نشست خبری به مناسبت هفته حمل و نقل اظهار کرد: در ۹ماهه نخست امسال، ۲۱ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر جابه‌جایی مسافر در بخش ریلی داشتیم. این رقم در سال گذشته ۱۴ میلیون نفر بود. سهم قطارهای رجا از این رقم ۵۱ درصد بوده است.

رییس انجمن صنفی شرکت‌های حمل و نقلی افزود: جابه‌جایی بین‌شهری مسافران ریلی نیز در سال ۱۴۰۱ به ۵ میلیون ۶۶۰ هزار نفر افزایش یافته است.

وی درباره تاخیر قطارها گفت: میانگین تاخیر از مبدا کل قطارها در ۱۴۰۰ حدود ۲۶ ثانیه بود که در سال ۱۴۰۱ به ۲۴ ثانیه کاهش یافته، تاخیر قطارهای حومه‌ای نیز به ۲۰ دقیقه در سال ۱۴۰۱ کاهش یافته است.

مذاکره با شرکت‌های چینی و اروپایی برای خرید سالن مسافری نو

رییس انجمن صنفی شرکت‌های حمل و نقلی اضافه کرد: مدت‌زمان سیر هم به زیرساخت مربوط است نه شرکت‌های حمل و نقلی و امیدواریم شرکت راه‌آهن در این باره برنامه‌ریزی داشته باشد.

بختیاری تصریح کرد: افزایش بهسازی واگن‌های مسافری را داشتیم. هم‌زمان ایجاد قطارهای پنج ستاره و نوسازی ملزومات خواب و تجهیزات داخلی نیز انجام شده است.

وی با اعلام اینکه روزانه ۱۲۰ لوکوموتیو به بخش مسافری کشور اختصاص یافته است، ادامه داد: ۱۱۰۰ واگن در طول سال در خدمت حمل و نقل مسافری است که برنامه توسعه آن دنبال می‌شود. ۲۰۰ واگن نیز خدماتی است و به ۲۰۰ واگن مسافری نو هم نیاز داریم.

رییس انجمن صنفی شرکت‌های حمل و نقلی با طرح این سوال که چرا شرکت جدید ریلی تأسیس نمی‌شود، بیان کرد: امکانات مالی در این بخش نیست و اگر دولت کمک نکند، همین وضع ادامه دارد. توقع داریم دولت با پرداخت تسهیلات کم‌بهره انگیزه را برای حضور در بخش ریلی فراهم کند و بهره‌وری در سیستم ریلی به نقطه مطلوب برسد.

بختیاری گفت: بخش زیادی از واگن‌های مسافری در حال بهسازی است و به همین دلیل آمار جابه‌جایی مسافر در نیمه دوم سال نسبت به نیمه اول سال کاهش یافته است. بهترین رکود جابه‌جایی مسافر به سال ۸۹ بازمی‌گردد که ۲۲ میلیون نفر مسافر بود. در سال ۹۸ هم رکود مناسبی در جابه‌جایی مسافر داشتیم.

وی درباره افزایش بهای بلیت قطارهای مسافری گفت: این تصمیم به سیاست دولت باز می‌گردد؛ اما همواره انباشت عقب ماندگی نرخ‌های قیمت را داشتیم. امسال هم بعد از سال نو اعمال قیمت‌های جدید را با نظر راه‌آهن خواهیم داشت؛ اما قبل سال نو افزایش قیمت نداریم.

صدور مجوز تامین لوکوموتیو از صندوق توسعه ملی

رییس انجمن صنفی شرکت حمل و نقل ریلی مسافری درباره چالش تامین لوکوموتیو در سیستم حمل و نقل ریلی اظهار داشت: در تامین لوکوموتیو سیاست‌گذار نیستیم؛ اما اخیراً رهبری مجوزهایی را صادر کردند تا بتوان در بخش ریلی از صندوق توسعه ملی برداشت کرد. بخش اصلی نیاز صنعت ریلی در بخش لوکوموتیو است. در بخش مسافری تلاش داریم سالن و قطار مسافری نو وارد کنیم.

بختیاری تاکید کرد: وقتی نیاز از تولید داخلی فراهم نشود، امکان واردات واگن نو وجود دارد. قطعات ترمز قطارها نیز امکان تامین از خارج را دارد. با برخی کشورهای اروپایی و چینی برای واردات سالن‌های مسافری نو رایزنی شده است.

وی ادامه داد: تا حداقل واردات ۲۰۰ دستگاه ناوگان مسافری، در بازار ظرفیت وجود دارد. هم اکنون با تولیدکنندگان داخلی هم قرارداد داریم؛ اما مشکل نقدینگی باعث شده که تعهدات داخلی در زمان خودش انجام نشود.

مدیرعامل شرکت حمل و نقل رجا درباره میانگین سن ناوگان ریلی که در ایران به ۴۰ سال رسیده است، گفت: در جهان مرسوم است که سن ناوگان ریلی ملاک سطح خدمات نیست. قطعات اصلی قطارها تعویض می‌شود و نوسازی انجام می‌شود.

وی درباره اینکه اگر سن قطار مهم نیست چرا راه‌آهن اجازه تردد واگن‌های ۴۰ساله را منع کرد، بیان کرد: استعلام ما از شرکت سازنده این است که سن ناوگان در کیفیت خدمات تاثیرگذار نیست.

لینک کوتاه : http://parvandehnews.ir/?p=14274