• امروز : شنبه - ۲۲ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 4 - ذو القعدة - 1445
  • برابر با : Saturday - 11 May - 2024
4
معاون وزیر راه و شهرسازی:

کامیونداران اعتصاب نکردند / در جنگ رقابتی کریدورهای منطقه قرار داریم / روابط ایران با ارمنستان و آذربایجان اقتصادی است

  • کد خبر : 14234
  • ۲۹ آذر ۱۴۰۱ - ۱۸:۰۴
کامیونداران اعتصاب نکردند / در جنگ رقابتی کریدورهای منطقه قرار داریم / روابط ایران با ارمنستان و آذربایجان اقتصادی است
معاون وزیر راه و شهرسازی در پاسخ به ایلنا در خصوص اینکه در طول یک سال گذشته میزان ترانزیت ایران از ارمنستان و آذربایجان چقدر بوده و میزان ترانزیت از کدام یک از کشورها بیشتر بوده تاکید کرد: با هر دو کشور رابطه حمل و نقل و اقتصادی داریم و وزارت راه و شهرسازی معتقد است که مسایل اقتصادی باید مباحث سیاسی را تحت تاثیر قرار دهد.
به گزارش پرونده نیوز و به نقل از ایلنا، شهریار افندی‌زاده در نشست خبری نمایشگاه حمل ونقل با اشاره به امکان تهاتر نفتی برای اجرای پروژه های عمرانی اظهار داشت: ما مجوزهای اخذ شده امکان تهاتر نفتی برای اجرای پروژه های ریلی ، ترانزیتی و فرودگاهی ایجاد شده است و می توان از این محل برای تامین مالی استفاده کرد.

وی با اشاره به مشکلات مطرح شده از سوی کامیونداران اظهار داشت: یکی از مشکلات موجود در این حوزه بحث تامین لاستیک است که در حال حاضر لاستیک تولید داخل وجود دارد اما نیاز بخش مرتبط با حمل ونقل عمومی جاده ای و باری به یک میلیون و ۲۰۰ هزار حلقه لاستیک است همچنین از دیگر مطالبات مطرح شده بحث نوسازی ناوگان است در حال حاضر سن ناوگان حدود ۲۰ سال است و ما باید برای تحقق برنامه های نوسازی ناوگان تلاش کنیم.

وی ادامه داد: وزارت صمت اعلام کرده است که امکان تولید انواع کامیون را دارد و هر چه را که سفارش دهیم می تواند تولید کند اما تولید داخل در این بخش سقفی دارد و مابه التفاوت بین نیاز و تولید باید واردات شود.

معاون حمل ونقل وزارت راه و شهرسازی از حین درباره مشکلات مرتبط با تامین سوخت کامیونداران گفت: در این باره کارگروهی بین وزارت نفت و سازمان راهداری تشکیل شده تا سهمیه بندی سوخت به ویژه برای تعدادی از استان هایی که با مشکل تامین سوخت مواجه اند میزان سوخت ارایه شده براساس پیمایش کامیون ها باشد.

افندی زاده با بیان اینکه واقعیت این است که قیمت کامیون در کشور افزایش پیدا کرده است گفت: قیمت کامیون و قطعات آن افزایش پیدا کرده است و به طور قطع باید تسهیلات برای حمایت از نوسازی ناوگان ارایه شود.

وی با بیان اینکه میزان ترانزیت در کشور نسبت به سالهای گذشته افزایش یافته گفت: هدف گذاری ما تا پایان امسال ترانزیت ۲۰ میلیون تنی است و این هدف گذاری را نسبت به سال گذشته تا دو برابر افزایش دادیم.

معاون حمل ونقل وزارت راه با اشاره به ظرفیت افزایش ترانزیت از ایران اظهار داشت: کشور چین ۶۰ میلیون تن کالا به سمت اروپا ارسال می کند که بخشی از آن می توان از مسیر اینچه برون سرخس و از مسیر ایران به اروپا برسد اما در بحث ترانزیت باید توجه داشت که زیرساخت و ناوگان و همچنین مقررات مربوط به تسهیل ترانزیت باید همزمان با هم توسعه پیدا کنند.

افندی زاده در پاسخ به سوال ایلنا مبنی بر این که در افزایش قیمت برخی از محصولات کشاورزی مانند پیاز دلیل را اعتصاب کامیونداران و عدم تمایل برای جابجایی بار  اعلام می کنند گفت: در هیچ یک از شقوق حمل ونقل اعتصاب نداریم و به ویژه در بخش حمل ونقل بار از طریق جاده سامانه ها بار نامه را به صورت روزانه گزارش می دهند و طبق گزارش های رسمی جابحایی کالای اساسی از طریق جاده و کامیون در طول چند هفته گذشته افزایش یافته و در موارد دیگر حتی اگر افزایش نیافته کاهش معناداری هم نداریم.

افندی زاده درباره افزایش قیمت پیاز گفت: درباره جابجایی هر کالایی وزارت جهاد کشاورزی از وزارت راه و شهرسازی درخواست داشته باشد بلافاصله نسبت به پاسخ به آن درخواست اعلام می کنیم تا به امروز وزارت جهاد کشاورزی و زیر مجموعه آن درباره کمبود ناوگان برای جابجایی پیاز درخواستی از وزارت راه و شهرسازی نداشتند البته باید توجه داشته باشید که توزیع کامیون ها در سال به صورت منطقه ای است و هر منطقه ای که تقاضای آن افزایش پیدا کند تردد کامیون در آن منطقه افزایش پیدا خواهد کرد.

افندی زاده در پاسخ به سوال دیگر ایلنا مبنی بر کاهش ترانزیت در بخش دریایی و ریلی در سال جاری تاکید کرد: راه آهن سالانه ۴۶ میلیون تن کالا جابجا می کند وترانزیت را در اولویت قرار دارد اما باید توجه داشت که یکی از محصولاتی که در ترانزیت ریلی اثر زیادی داشت گوگرد بود که با توجه به کاهش ۶۰ درصدی قیمت آن به دلیل مسایل مربوط به روسیه این کالا کمتر دربازار عرضه شد و می دانید که ایران محل عبور گوگرد بوده است.

وی گفت: هدف گذاری ترانزیت ۲۰ میلیون تنی پیشنهاد وزارت راه و شهرسازی بوده و هیچ دستگاه و نهادی آن را تکلیف نکرده اما باید توجه داشت عامل مهم در تحقق این هدفگذاری نقش تجار است .

معاون حمل و نقل در پاسخ به سوال سوم ایلنا مبنی بر حذف ایران از کریدورهای منطقه ای و شکل گیری کریدور ترانت خزر بدون حضور ایران تاکید کرد: قرار نیست تمام ترددهای دنیا از مسیر ایران انجام شود و راههای ایران تنها کریدور موجود نیست اخیرا هم کریدوری با حضور کشورهای ترکیه ، گرجستان ، آذربایجان و ترکمنستان به سمت چین ایجاد شده که ایران رقیب این کریدور است و تلاش می کنیم سهم خود را درترانزیت منطقه ای افزایش دهیم اما واقعیت این است در یک جنگ رقابتی بین کریدورها قرار داریم.

وی تاکید کرد: ترانزیت تنها بحث درآمد نیست بلکه به روابط بین الملل با سایر کشورها هم بستگی دارد .

افندی زاده در پاسخ به سوال دیگر ایلنا در خصوص اینکه در طول یک سال گذشته میزان ترانزیت ایران از ارمنستان و آذربایجان چقدر بوده و میزان ترانزیت از کدام یک از کشورها بیشتر بوده تاکید کرد: با هر دو کشور رابطه حمل و نقل و اقتصادی داریم و وزارت راه و شهرسازی معتقد است که مسایل اقتصادی باید مباحث سیاسی را تحت تاثیر قرار دهد. روز جمعه هم جلسه ویدیو کنفرانسی به میزبانی کشور آذربایجان درباره پیمان شانگهای داریم و اهداف مشترک را در این جلسه مطرح خواهیم کرد بر این باور هستیم که روابط باید اقتصادی باشند تا بتوانیم سهم خود را افزایش دهیم.

لینک کوتاه : http://parvandehnews.ir/?p=14234