• امروز : پنج شنبه - ۶ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 17 - شوال - 1445
  • برابر با : Thursday - 25 April - 2024
5

کرونا، بورس، ارز و کمی هم چین و دیگر هیچ

  • کد خبر : 1010
  • ۳۰ تیر ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۱
کرونا، بورس، ارز و کمی هم چین و دیگر هیچ

سیدحمید حسینی سیدحمید حسینی در روزنوشت هفته گذشته به تاثیر توافق با چین بر روابط بر سایر قدرت های بین المللی و منطقه ای نوشتم. الان خبرهایی منتشر شده که تا هندی ها متوجه شدند که ایرانی ها ممکن است بخواهند این پروژه را به چین واگذار کنند، دست به کار شدند و به ایرانی […]

سیدحمید حسینی
سیدحمید حسینی

در روزنوشت هفته گذشته به تاثیر توافق با چین بر روابط بر سایر قدرت های بین المللی و منطقه ای نوشتم.

الان خبرهایی منتشر شده که تا هندی ها متوجه شدند که ایرانی ها ممکن است بخواهند این پروژه را به چین واگذار کنند، دست به کار شدند و به ایرانی ها اعلام کردند که تصمیم دارند هیاتی برای گفتگو با ایرانی ها و رخصت گرفتن مجدد اعزام کنند و بودجه پروژه را حاضر هستند نقدا به ایران منتقل کنند. از طرف دیگر، کره ای ها هم برای بازپرداخت منابع ایران در کره چراغ سبز نشان دادند و ادعا شده که بعضی از کشورهای اروپایی نیز برای آزادسازی بخشی از منابع ایران از آمریکا مجوز گرفته اند.

مهمترین دلایل افزایش نرخ دلار چیست؟
اگر در سفر هفته آینده نخست وزیر عراق به تهران در رابطه با شیوه آزادسازی حدود ۵ میلیارد دلار از منابع ایران در عراق به توافق برسیم و اجرایی کنیم، قادر خواهیم بود تلاطم در بازار ارز را که فعلا سوژه روز کشور شده است، برطرف کنیم و جامعه را از نگرانی نجات دهیم، البته من در روزنوشت هفته گذشته پیش بینی کردم که با دخالت بانک مرکزی در بازار، شاهد کاهش قیمت ارز در این هفته خواهیم بود، ولی فعلا ارز از ۴ طرف تحت فشار است، اولا تعدادی از صادرکنندگان در حال خرید ارز حواله و اسکناس جهت واریز پیمان ارزی هستند و این وضعیت تا پایان این ماه ادامه دارد. ثانیا با بازگشایی بازار کشورهای حاشیه خلیج فارس و آزاد شدن تردد لنج ها، قاچاق رونق گرفته است و اقلامی که ورودشان ممنوع یا محدود شده (دارو، آمپول های کرونا، موبایل، لوازم آرایشی، پارچه، مواد دندانپزشکی و…) در حال ورود به کشور است. ثالثا مجددا موج مهاجرت از کشور شدت گرفته و بنابراین عده ای در حال تبدیل دارایی خود به ارز هستند و متاسفانه به زودی شاهد خروج عده زیادی از متخصصان، تجار و ورزشکاران از کشور خواهیم بود.
رابعا افرادی که جرات حضور در بورس را ندارند، در حال تبدیل ریال به ارز و طلا هستند که این وضعیت تا زمان توقف افزایش قیمت دلار ادامه خواهد داشت.
شاخص بورس در حال رسیدن به مرز ۲ میلیون و همچنان بازار سرمایه پر رونق است، روز اول هفته شاخص منفی ولی از یکشنبه مجددا مثبت شد و به نظر می رسد یکی از دلایل عدم دخالت دولت در بازار ارز، بالا نگه داشتن تب بورس است. خوشبختانه بانک مرکزی به نمایندگی از دولت تاکنون بیش از ۶۰ هزار میلیارد تومان اوراق بدهی فروخته و از طرف دیگر، دولت در حال عرضه سهام خود در بازار سرمایه است و از این طریق توانسته بخش زیادی از کسری بودجه خود را بدون استفاده از پول پرقدرت بانک مرکزی تامین کند، بنابراین می توان انتظار داشت که با مدیریت فضای روانی تورم را در حد ۲۵ درصد کنترل کرد و از بحران اقتصادی جلوگیری کرد.
هم به کرونا باختیم و هم به اقتصاد
نکته تاسف بار این روزهای کشور شدت گرفتن کرونا است و به قول وزیر بهداشت «هم به کرونا باختیم و هم به اقتصاد»، رهایی از کرونا فقط با عزم ملی آحاد ملت و رعایت پروتکل های بهداشتی ممکن است که متاسفانه فعلا این اراده و باور در اکثر مردم وجود ندارد.
اهمیت سفر نخست وزیر عراق به تهران 
سفر نخست وزیر عراق به تهران بسیار مهم است؛ اگرچه احتمال داره که ایشان اول به ریاض سفر کند و پس از آن عازم تهران شود و این رویه در عالم سیاست معنای خاص خود را دارد و مطلوب ایران نیست، ولی باید حداکثر بهره برداری را از این سفر به عمل آورد و پیگیر موارد زیر باشیم:
۱- باز شدن بدون محدودیت گمرگات مرزی ایران و عراق
۲- عملیاتی شدن ایجاد شهرک های صنعتی مرزی در اروند و پرویزخان
۳- راه اندازی ترانزیت از عراق به سایر کشورها با توجه به عضویت عراق در کنوانسیون کارنه تیر
۴- تعیین و تکلیف کردن پروژه های نیمه تمام فنی و مهندسی ایران در عراق و دریافت طلب پیمانکاران ایران
۵- تسهیل در صدور ویزای بلند مدت و مکرر تجاری برای فعالین اقتصادی و تجاری دو کشور
۶- آزادسازی منابع ارزی بلوکه شده ایران در بانک تجارت عراق بابت صادرات برق وگاز
۷- موافقت با تشکیل کمیسیون بازرگانی دو کشور در سال جاری جهت حل و فصل موضوعات، تعرفه، حمل ونقل، استاندارد، توریسم، ریزگردها و….
صادرات دام زده و جلوگیری از قاچاق
در این هفته با پیگیری مدیرعامل صادیران به اتفاق آقای فارغی از کمیسیون کشاورزی اتاق ایران و تعدادی از فعالین حوزه دام و طیور با ریاست و معاونین سازمان دامپزشکی نشست داشتیم و در رابطه با صادرات و ترانزیت دام به عراق و کشورهای حاشیه خلیج فارس مذاکره کردیم. با توجه به وضعیت خوب دام در کشور، کاهش مصرف داخلی انواع فراورده گوشتی و شدت گرفتن قاچاق دام پیشنهاد کردیم که در وهله اول صادرات محدود دام را مجاز کنند و در میان مدت امکان ترانزیت از مسیر ایران فراهم شود. خوشبختانه رییس جدید دامپزشکی برخلاف رییس قبلی که چندین نامه اتاق را بی جواب گذاشت، برخوردش منطقی بود و موافقت خود را با هر دو مورد اعلام کرد و از موافقت وزارت کشاورزی با صادرات دو میلیون دام سبک و چند صد هزار دام سنگین خبر داد. در صورت موافقت کمیته تنظیم بازار، اولا میلیون ها دلار ارز برای کشور حاصل می شود، ثانیا منافع حاصل از صادرات به تولیدکنندگان و دامداران باز می گردد و سود سرشار این تجارت به جیب دلالان و قاچاقچی ها نمی رود.
مقررشد که از طریق کمیسیون کشاورزی اتاق ایران و اتاق مشترک پیگیر صدور مجوز صادرات و ترانزیت دام باشیم.
میزگرد پنجشنبه در مورد جذابیت و چالش های بازار عراق برای استارتاپ های ایرانی در بازار عراق انعکاس خوبی در بین فعالین این حوزه داشته است و در این هفته چندین تماس و تقاضای ملاقات داشتم تا در این مورد مشورت کنند.
در این هفته هم نشست کمیته راهبردی انرژی مجمع با موضوع قاچاق برگزار و آقای افشاریان معاونت پیشگیری از قاچاق ستاد گزارش مفصلی از راهکارهای ستاد برای کاهش قاچاق را بیان کرد و مدعی شد که حجم قاچاق از ۱۲ میلیون لیتر به حدود ۸ میلیون لیتر کاهش یافته و تا پایان امسال احتمالا به کمتر از ۵ میلیون لیتر خواهد رسید.
در جمع بندی مبحث قاچاق ۴ نکته را بیان کردم:
۱- تعییرات مکرر در ستاد و منتقل نشدن تجربیات و تجمیع نشدن دانش در ستاد
۲- رابطه مالی دولت و پالایشگاه ها و تلاش پالایشگاه ها جهت کسب سود حداکثری از فراورده های ویژه و سوق دادن تاجر به مسیر خلاف
۳- شیوه قیمت گذاری و عرضه فراورده های در بورس
۴- لزوم یکپارچه شدن پازل نرم افزاری کشور و اتصال سامانه های و هوشمند شدن اقتصاد کشور
این هفته با معاون سازمان بازرسی کل کشور ملاقات داشتم و در مورد بحث ارز صادراتی، قاچاق و عملکرد نهادهای عمومی نقطه نظرات خود را بیان کردم و ایشان نیز اعلام کرد که با دستور صریح و کتبی ریاست سازمان بازرسی به زودی بازرسان این سازمان در اتاق های سه گانه (بازرگانی، اصناف و تعاون) مستقر خواهند شد و عملکرد فعلی و گذشته اتاق ها را بررسی خواهند کرد.
این هفته کمتر تن به مصاحبه دادم و با توجه به تعطیلی مجدد مجموعه های ورزشی بیشتر دورکاری کردم و کلاس های عربی ام برقرار بود.

* منتشر شده در وب‌سایت نویسنده . ۲۷ تیر ۱۳۹۹

لینک کوتاه : http://parvandehnews.ir/?p=1010

برچسب ها