• امروز : دوشنبه - ۳۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 13 - ذو القعدة - 1445
  • برابر با : Monday - 20 May - 2024
6
رئیس ستاد اربعین:

نگرانی از سلامت زائران علت اصلی بسته شدن مرزها

  • کد خبر : 9899
  • ۱۸ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۴:۳۵
نگرانی از سلامت زائران علت اصلی بسته شدن مرزها
رئیس ستاد مرکزی اربعین گفت: علت اصلی توقف اعزام زائران، بروز مخاطرات جدی برای سلامتی زائران بود و تا زمانی که این مشکل برطرف نشود اعزام از سر گرفته نخواهد شد.
به گزارش پرونده نیوز، سید مجید میراحمدی در ارتباط زنده تصویری با شبکه خبر افزود: با توجه به اتفاقاتی که در روز گذشته در مرز شلمچه و چزابه و در مرز مهران به وقوع پیوست و مخاطرات جدی برای زائرین ما پیش آمد و علتش این بود که در مرز شلمچه و چزابه حمل و نقل زائران که توسط طرف عراقی انجام می شد برای چند ساعت به طور کامل متوقف شد و زائرین ما در گرمای بالای ۵۰ درجه و زیر آفتاب به شدت دچار مشکلات اساسی شدند به شکلی که مسئولان برای سلامتی عزیزان زائر به شدت نگران شدند.
وی از تماس تلفنی وزیر کشور با همتای عراقی خود خبر داد و افزود: تلاش های زیادی صورت گرفت و همزمان وزیر کشور که در عراق بود با وزیر کشور عراق و سایر مسئولان این کشور گفتگو کرد و مسئله مهمی که به وقوع پیوسته بود را به وی متذکر شد .
میراحمدی افزود: با اعزام چند دستگاه اتوبوس که تا قبل از آن اجازه ورود آن را طرف عراقی نمی داد و بعد از آمدن مردم عراق به صحنه ، این مسئله مخاطره آمیز برطرف شد و البته تعدادی از هموطنان دچار گرمازدگی شده و مشکلات خاصی داشتند که درمان هم انجام شد و به لطف الهی هیچ گونه تلفاتی نداشتیم.
وی در خصوص مرز مهران نیز گفت: مرز مهران هم برای مدتی بسته شد درحالیکه دهها هزار نفر در گرمای بالای ۵۰ درجه و ازدحام متوقف شده و با ازدحام فراوان متوقف شدند و تمام رفت و آمد زائرین مختل شد و آن جا هم کار بسیار سخت شد. در داخل عراق وقتی بررسی ها انجام شد کاملا مشهود بود که طرف عراقی آمادگی کافی و لازم را برای پذیرش این میزان جمعیت ندارد.
علتش هم قدری برای ما دچار ابهام هست به جهت این که ما قبلا مذاکرات لازم را انجام دادیم و امکان لازم برای فراهم کردن عبور زائرین کار سهلی است و می شد راحت تر از این ، این کار را انجام داد و مذاکراتی هم در سفر آقای وحیدی وزیر کشور انجام شده بود اما در اجرا تاخیر شد و هیچ اقدام عملی را شاهد نبودیم.
میر احمدی افزود: به همین خاطر تصمیم گرفته شد تا زمانی که موارد توافق شده با طرف عراقی قطعا اجرایی نشود و اطمینان کامل از اجرای آن توافقات که تضمین کننده سهولت خروج زائرین و انتقال زائرین باشد متوقف گردد چون حفظ امنیت و سلامت زائرین برای مسئولین جمهوری اسلامی و رئیس جمهور و سایر مسئولین کشور خط قرمز است و ما باید ابتدا از سلامت و امنیت لازم زائران اطمینان داشته باشیم و این تصمیم در جلسه با حضور وزیر کشور گرفته شد.
وی از ازدحام و تراکم جمعیت بالا در مرزهای شلمچه ، مهران و خسروی خبر داد و افزود: این زائران کسانی هستند که از شب گذشته یا ساعات قبل خودشان را به مرزها رساندند و همچنان ما تصورمان این است که بعدازظهر یا امشب خروج زائرین با وجود بسته بودن جاده های مرزی خواهیم داشت.
رئیس ستاد مرکزی اربعین افزود: زائرینی که در پایانه های مرزی هستند را مدیریت می کنیم و همکاران فراجا حقیقتا جانانه تلاش می کنند که با اطمینان خاطر ، این عزیزان از مرزها خارج شوند و تمام تلاش مان این است که آن سوی مرز هم دچار مشکلی نشوند.
وی افزود: زائرانی که در مسیر هستند قطعا امکان این که بخواهند خودشان را به مرزها برسانند نخواهند داشت و حتما باید در برنامه خودشان تجدید نظر کنند اما به محض اینکه شرایط لازم فراهم بشود وزیر کشور تصمیم گیری خواهد کرد و ستاد مرکزی اربعین تشکیل می شود و در مورد شرایط جدید ، اتخاذ تصمیم می شود.
وی تاکید کرد: ان شاء الله اگر این شرایط فراهم شود و نگرانی جدی در این موضوع نداشته باشیم، و اگر مرزها باز شود به استحضار مردم خواهیم رساند و ان شاء‌الله شرایط لازم فراهم شود و باید مطمئن شویم که طرف عراقی آن شرایط مورد تفاهم را فراهم کند .
لینک کوتاه : http://parvandehnews.ir/?p=9899