• امروز : پنج شنبه - ۱۳ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 24 - شوال - 1445
  • برابر با : Thursday - 2 May - 2024
4

کشورهایی که قیمت گذاری دستوری ندارند، موفق ترند

  • کد خبر : 9568
  • ۱۲ تیر ۱۴۰۱ - ۱۱:۳۸
کشورهایی که قیمت گذاری  دستوری ندارند، موفق ترند
نایب رییس اتحادیه فروشگاه های زنجیره ای، گفت: اصولاً کشورهایی که قیمت گذاری دستوری ندارند و اجازه می دهند، بازار با عرضه و تقاضا قیمت را تعیین کند، موفق تر بودند.

نایب رییس اتحادیه فروشگاه های زنجیره ای، گفت: اصولاً کشورهایی که قیمت گذاری  دستوری ندارند و اجازه می دهند، بازار با عرضه و تقاضا قیمت را تعیین کند، موفق تر بودند.

علی  خراسانی در گفتگو با پرونده نیوز در خصوص  قیمت‌گذاری دستوری اظهار کرد: بستگی به شرایط و زمان دارد، در مورد قیمت گذاری مرغ ، اگر بازار ثباتی ایجاد کند، اما بعد از آن قوانین و کنترل ها کامل نباشد، اتفاق عکس می افتد. اصولاً در اقتصاد آزاد روش خوبی نیست و می تواند باعث ایجاد تنش در بازار  شود و به تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان ضربه بزنند، در نهایت در  یک مقطعی برای مصرف کننده سود ایجاد می‌کند، اما در نهایت در درجه اول به مصرف کننده و سپس به تولید کننده ضرر می زند اصولاً کشورهایی که قیمت گذاری  دستوری ندارند و اجازه می دهند، بازار با عرضه و تقاضا قیمت را تعیین کند، موفق تر بودند. طبیعتاً ثبات قیمت در بازار همیشه بوده و برنامه ها و مسائل آن جامعه یا سیاسی کمتر تاثیر گذاشته است. قیمت گذاری دستوری روی هر چیزی میتواند تاثیر بگذارد، زمانی که قیمت گذاری انجام می شود، اثرات نامطلوبی را در مجموع برای هم مصرف کننده هم تولید کننده دارد.

در رقابت آزاد عرضه و تقاضا باعث می‌شود، قیمت ثبات پیدا کند

وی در پاسخ به این سوال که شرایط رقابتی در بازار داریم؟ بیان کرد: در رقابت آزاد عرضه و تقاضا باعث می‌شود، قیمت ثبات پیدا کند، طبیعتاً وقتی ارز با قیمت‌های مختلفی در اختیار تولید کننده می گذاریم ، شرایطی را می تواند ایجاد کند که کنترل بازار از دست خارج شود و در نتیجه افراد خاصی سود می برند و یک رانت ایجاد می شود، تولیدکننده سود نمی برد و مصرف کننده قدرت و توان مالی اش را کاهش می دهد . دولت باید بحث ارز را کاملاً حذف کند. خوشبختانه دولت جدید مصمم مانه آن را دنبال می‌کند، دولت به عنوان یک تسهیل گر و کنترل گر و نظارت گر بر بازار باشد، در حیطه قیمت خود عرضه و تقاضا باشد. در صورتی بازار رقابتی اتفاق می افتد که شرایط واردکنندگان و تولیدکنندگان یکسان و رانتی  در این بین نباشد، در اقتصاد آزاد نشان داده و در کشورهای دیگر هم می‌بینید که چه اتفاقی افتاده است ، نیاز نیست یک قانون جدید بنویسید و یا اختراع کنید، همه جا  به این صورت پیش می رود.

خراسانی ، در خصوص نسخه ایرانی و جدا از از سایر کشورها در قیمت گذاری ، عنوان کرد: اگر در کشوری اقتصاد سالم نباشد، دولت مجبور است ، وارد شود، حتی خود به عنوان مجری و تولید کننده عمل کند و  قیمت گذار کند. ارز  ۴۲۰۰ تومانی باید حذف شود تا زمانی که این قیمت باشد، طبیعتا قیمت گذاری در  کشور می ماند. ما در شرایط تحریم هستیم ، در روند کار ارتباط ما  بازار جهانی تاثیر گذار است.

 

 

نایب رییس اتحادیه فروشگاه های زنجیره ای،  در خصوص اینکه در شرایط کنونی ایران امکان تک نرخی شدن ارز و اقتصاد سالم وجود ندارد، می توانیم از اقتصاد دستوری استفاده کنیم ؟ گفت: باید به سمتی برویم که تک نرخی شود، یک دفعه نمی توان عمل جراحی یا یک مریض را یک دفعه خوب کرد باید خورد، خورد و زمانبندی کنیم.  رقابت ها که برای یکسری افراد است، از بین برود و بعد از آن کنترل قیمت شود. وقتی ما کالایی را با ارز ۴۲۰۰ تومانی کنترل می‌کنیم، دولت بر خودش حق می داند و حق است که قیمت آن را هم مشخص کند،  این اختلافی که در بازار ارز است.  مزیت حذف قیمت‌گذاری دستوری  و  ارز۴۲۰۰  این است که دولت  تکلیفش را می فهمد.

وی در پایان در خصوص قیمت گذاری در فروشگاه های زنجیره ای خاطر نشان کرد: در دست فروشگاه ها نیست، کالاهای اساسی قیمت‌گذاری دستوری که دولت می گوید، بر اساس آن می فروشیم، کالاهایی که قیمت مصرف کننده دارد، باید به همان قیمت بفروشیم. فروشگاه زنجیره ای همیشه زیر قیمت مصرف‌کننده میفروشند. دولت در زمان های کمبود کالای اساسی ، از ما همراهی می خواهد و به عنوان بازوی دولت هستیم،  حاشیه سودی که برای ما تعریف می کند، به عنوان حاشیه سود قانونی یک مقطع گفتند، اگر حاشیه سود شما فروشگاههای زنجیرهای  ۲۰۰۰ تومان دو ۴۰۰ تومان در این قسمت بگیرید، ۴۵ درصد می شود.  در یک مقاطعی به دولت کمک کردیم، همراهی با دولت را داشتیم. سازمان حمایت قیمت ها را کنترل میکند ، برخی انجمن ها که با سازمان حمایت هستند ، تولیدکنندگان قیمت گذاری می‌کنند، ما نسبت به سود مان سعی می کنیم، قیمت پایین تر زیر قیمت مصرف کننده توزیع کنیم و در نهایت کمک کنیم قیمت ها زیاد بالا نرود. درزمانی توزیع مهمتر است.

حسین ابرقویی

لینک کوتاه : http://parvandehnews.ir/?p=9568