• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 19 - رمضان - 1445
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
5
معاون وزیر نفت عنوان کرد؛

میانگین قیمت ۴ هزار تومانی صادرات بنزین در سال ۹۹

  • کد خبر : 8987
  • ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۰:۱۶
میانگین قیمت ۴ هزار تومانی صادرات بنزین در سال ۹۹
مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی از امکان عرضه و صدور خدمات فنی مهندسی و تجهیزات صنایع پالایشی به خارج از کشور و نیز اجرای طرح کاهش نفت کوره در پالایشگاه بندرعباس خبر داد.

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی از امکان عرضه و صدور خدمات فنی مهندسی و تجهیزات صنایع پالایشی به خارج از کشور و نیز اجرای طرح کاهش نفت کوره در پالایشگاه بندرعباس خبر داد.

به گزارش پرونده نیوز جلیل سالاری، مدیرعامل شرکت پالایش و پخش فراورده‌های نفتی در حاشیه سومین روز از بیست‌وششمین نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی در نشست با خبرنگاران در تشریح وضع کلی صنایع پالایشی کشور و سیر توسعه‌ای این صنعت افزود: در دهه ۷۰ طرح جامع توسعه و تثبیت ظرفیت پالایشگاه‌های کشور مطرح شد که عمده آن به‌عهده شرکت‌های خارجی بود و نتیجه آن اجرای ۱۳ طرح توسعه‌ای در پالایشگاه‌های کشور بود، اما امروزه به برکت توجه به نیروهای داخلی، در حوزه توسعه ظرفیت پالایشی و احداث پالایشگاه‌های جدید موفق بوده‌ایم و در عرصه صادرات نیز ورود کرده‌ایم.

معاون وزیر نفت ضمن تأکید بر لزوم به انجام اقدام‌های نو در حوزه صنایع پالایشی با توجه به شرایط و مقتضیات زمان گفت: تلاش می‌کنیم با اراه یک نگاه جدید در این صنعت، از حوزه سوخت‌محوری به سمت سودمحوری حرکت کنیم که برای این موضوع نیاز است در ساختار شرکت تغییر نگاه از مجموعه خدماتی به سمت شرکت توسعه‌ای اتفاق بیفتد.

سالاری تأکید کرد: لازم است با مشارکت بخش خصوصی و با استفاده از دانش فنی شرکت‌های داخلی، افزون بر توسعه داخلی، در حوزه برون‌مرزی نیز ورود کنیم.

وی در پاسخ به پرسشی درباره روند قیمت‌گذاری در صنایع پالایشی گفت: در حوزه روابط مالی میان دولت و شرکت‌های پالایشی، بخشی از فرآیند فروش تکلیفی است و روند محاسبه شده در چارچوب ابلاغیه مقام وزارت، به شرکت‌های پالایشی ابلاغ می‌شود؛ از سال ۹۲ بحث شاخص کیفی نیز به‌عنوان تکلیف اعلام شده است و شرکت‌های پالایشی نیز باید بخشی از سود سهام خود را صرف اقدام‌های توسعه‌ای کنند.

اجرای طرح کاهش نفت کوره در پالایشگاه بندرعباس

معاون وزیر نفت یکی از چالش‌های شرکت‌های پالایشی را بحث کاهش نفت کوره به زیر ۱۰ درصد اعلام کرد و افزود: لازم است استانداردهای تولید نفت کوره به استانداردهای جهانی ارتقا یابد که پالایشگاه بندرعباس در این حوزه پیشگام بوده و عمده دانش فنی آن نیز بومی شد و در ماه‌های آینده نیز آئین امضای قرارداد و مناقصه ئی‌پی‌سی آن برگزار خواهد شد.

مشارکت بخش خصوصی در ساخت پالایشگاه شهید سلیمانی

سالاری با اشاره به اینکه در طرح‌های موفق بخش خصوصی، دولت در کنار این طرح‌ها قرار گرفت، گفت: در سیاست اصل ۴۴ نیز آمده است که دولت می‌تواند ۲۰ درصد ظرفیت تولید را برعهده بگیرد و شرکت ملی پالایش و پخش نیز بر اساس تجارب گذشته به این نتیجه رسید که به این طرح‌ها ورود کند.

وی ضمن تاکید بر اجرای پالایشگاه شهید سلیمانی با استفاده از ظرفیت بخش خصوصی افزود: مجوز شورای اقتصاد دریافت و مطالعات مکان‌یابی آن نیز انجام شد و در مراحل بعد باید مشارکت نامه آن شکل گیرد و شرکت تشکیل و اساس‌نامه تدوین شود و به موازات آن فرایند مناقصه انجام شود.

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی گفت: امیدواریم این طرح به‌عنوان یک پروژه ۱۰۰ درصد ایرانی شکل بگیرد و ما عمده اقدام‌ها را انجام دادیم و برای دریافت دیگر مجوزها به‌صورت فشرده در تلاش هستیم تا کار اجرایی آن آغاز شود.

تولید روزانه ۲۶۰ میلیون لیتر فرآورده در کشور

سالاری درباره ظرفیت صنعت پالایش کشور گفت: ظرفیت پالایشی کشور هم‌اکنون به‌طور میانگین روزانه ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه است و روزانه به‌طور میانگین ۲۶۰ میلیون لیتر فرآورده در کشور تولید می‌شود.

وی با تأکید بر اینکه در حوزه توسعه ظرفیت پالایشی نگاه ما این است که به حوزه برون‌مرزی نیز ورود کنیم، افزود: تبدیل نفت خام به فرآورده با توجه به قیمت، ایجاد ارزش افزوده بالایی دارد و هم بازار داخلی و هم بازار خارجی مدنظر ماست.

معاون وزیر نفت در امور پالایش و پخش تأکید کرد: در حوزه انرژی نیاز است با کشورهای آمریکای لاتین وارد همکاری‌هایی شویم تا ظرفیت‌ها و تبادل دانش فنی و نیروی انسانی اتفاق بیفتد. در سفر اخیر به ونزوئلا نیز در حوزه انرژی تفاهم‌هایی شکل گرفت؛ این ظرفیت در کشور وجود دارد که در حوزه بین‌الملل در زمینه شرکت‌های پیمانکاری، تأمین‌کنندگان تجهیزات و مطالعات مهندسی ورود کنیم؛ توافق‌هایی نیز انجام و مقرر شده است که در این زمینه کارگروهی شکل گیرد.

بانکرینگ باید به جایگاه واقعی خود دست یابد

سالاری درباره مقدار تولید نفت کوره بدون سولفور در کشور گفت: نفت کوره بدون سولفور بر اساس نیاز کشور در پالایشگاه شازند تولید می‌شود و در پالایشگاه بندرعباس نیز طرح تولید آن اجرایی خواهد شد که هم خوراک بانکرینگ و هم کشتیرانی خواهد بود.

وی همچنین درباره توسعه حوزه بانکرینگ در کشور تأکید کرد: اگر بخواهیم حوزه بانکرینگ را توسعه بدهیم، باید ابتدا زیرساخت‌های آن را در یک بسته توسعه دهیم تا بتوانیم در بازار عرضه خلیج فارس حضور داشته باشیم و لازم است این حوزه نیز به جایگاه واقعی خود برسد.

امکان تولید روزانه ۱۴ میلیون لیتر سوخت هواپیما در کشور

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی همچنین درباره وضع تولید سوخت هواپیما در کشور گفت: سوخت هواپیما به مقدار کافی تولید می‌شود و زمینه صادرات آن نیز فراهم است، صادرات آن به موازات تأمین سوخت داخلی در حال انجام است و با توجه به نیاز داخل کشور تولید می‌شود.

سالاری با تأکید بر اینکه چالشی در زمینه تولید سوخت هواپیما نداریم و قیمت‌ها نیز تغییری نخواهد کرد، افزود: هم‌اکنون امکان تولید روزانه ۱۴ میلیون لیتر سوخت هواپیما در کشور وجود دارد.

توسعه نیافتن مخازن ذخیره‌سازی در سال‌های گذشته

وی درباره قیمت بنزین صادراتی در سال‌های گذشته گفت: حضور در بازار فرآورده با توجه به عرضه و تقاضا شکل می‌گیرد. یکی از چالش‌های ما با اقدام‌های دولت گذشته، توسعه ندادن مخازن ذخیره‌سازی فرآورده‌های رنگی بود که در زمان تولید پالایشگاه‌ها دچار مشکل می‌شدند و این حجم وارد بازار می‌شد و به تناسب این شرایط، شما نمی‌توانید فرآورده را با قیمت واقعی عرضه کنید.

معاون وزیر نفت تأکید کرد: اگر به صورت‌های مالی سال ۹۹ مراجعه کنید، قیمت بنزین ما نسبت به آن بسیار پایین‌تر بوده است. در واقع فروش نفتای صادراتی بالای ۶ هزار تومان و قیمت بنزین بالای چهار هزار تومان بوده است‌.بنابراین باید ظرفیت ذخیره‌سازی را طوری ببینیم که بتوانیم شرایط عرضه و تقاضا را مدیریت کنیم.

صادرات ۵ کشتی فرآورده در ۲ ماه نخست امسال

سالاری درباره وضع صادرات فرآورده در کشور گفت: بازار را با توجه به تقاضا شکل می‌دهیم در دو ماه نخست سال، نزدیک پنج کشتی صادرات فرآورده داشتیم، بنابراین مقدار صادرات، با توجه به نیاز و رقابت قیمتی اتفاق خواهد افتاد، ضمن اینکه شرایط بازار را با توجه به موقعیت جغرافیایی کشور می‌توانیم در حوزه ترانزیت و سوآپ نیز فراهم کنیم. در حوزه سوآپ اکنون ظرفیت خوبی فراهم شده است که سبب استمرار ذخیره‌سازی در بخش شمالی کشور خواهد شد.

وی تأکید کرد: بازارهای هدف ما متفاوت و مختلف است که شامل شرق آسیا و هند می‌شود.

آمادگی برای صادرات خدمات فنی مهندسی

سالاری در پاسخ به سوال خبرنگار مهر درباره ظرفیت صادرات خدمات فنی مهندسی در صنعت پالایش گفت: گفت: امروزه امکان عرضه و صادرات در حوزه خدمات فنی و مهندسی و تأمین تجهیزات صنایع پالایشی در خارج از مرزهای کشور فراهم شده و در این زمینه اقدام‌های مؤثری انجام شده است که به‌تدریج اطلاع‌رسانی خواهد شد.

لینک کوتاه : http://parvandehnews.ir/?p=8987