• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 19 - رمضان - 1445
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
5

هزینه ساخت مسکن معمولی به متری ۱۰ میلیون تومان رسیده است

  • کد خبر : 8889
  • ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۴:۲۷
هزینه ساخت مسکن معمولی به متری ۱۰ میلیون تومان رسیده است
عضو هیئت مدیره انجمن انبوه سازان استان تهران از افزایش هزینه ساخت مسکن به متری ۱۰ میلیون تومان بدون احتساب قیمت زمین خبر داد.

عضو هیئت مدیره انجمن انبوه سازان استان تهران از افزایش هزینه ساخت مسکن به متری ۱۰ میلیون تومان بدون احتساب قیمت زمین خبر داد.

به گزارش پرونده نیوز  بر اساس اعلام وزارت راه و شهرسازی، قیمت تمام شده ساخت مسکن در نهضت ملی مسکن به طور متوسط متری ۴.۵ میلیون تومان اعلام شده که ممکن است در طول دوره ساخت تعدیل (افزایش) هایی به آن وارد شود.

این رقم (متری ۴.۵ میلیون تومان) در حالی است که در هفته‌های اخیر نهاده‌های ساختمانی با افزایش قیمت مواجه شده و هزینه تمام شده ساخت و ساز را بیشتر کرده است.

با توجه به تورم عمومی بالای ۴۰ درصدی در سال ۱۴۰۰، به نظر می‌رسد روند افزایش نهاده‌های ساختمانی در ماه‌های پیش رو نیز ادامه دار باشد.

ضمن اینکه قرار است هزینه زمین در طرح نهضت ملی مسکن بر اساس قانون جهش تولید مسکن به صورت تقریباً رایگان محاسبه شده و با احتساب اجاره ۹۹ ساله به متقاضیان واگذار شود که این موضوع با توجه به اختصاص بیش از نیمی از هزینه‌های ساخت به زمین، می‌تواند در کاهش قیمت تمام شده ساخت و ساز مؤثر باشد.

همچنین بر اساس قانون جهش تولید مسکن، بانک‌ها باید بخش قابل توجهی از هزینه ساخت را تسهیلات بدهند که البته تا کنون تنها بانک مسکن اقدام به اعطای تسهیلات کرده و هنوز خبری از سایر بانک‌ها برای مشارکت در ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن نیست.

انبوه ساز: بعید است سازندگان با متری ۴.۵ میلیون تومان بتوانند نهضت ملی مسکن را به پایان برسانند

حسن محتشم عضو هیئت مدیره انجمن انبوه سازان استان تهران در گفت وگو با خبرنگار مهر درباره افزایش هزینه‌های تمام شده ساخت و ساز گفت: بسیاری از سازندگان از افزایش هزینه‌های ساخت و ساز ناراضی اند چون با گران شدن مسکن نوساز، قدرت خرید مردم کاهش می‌یابد.

وی مسکن را مجموعه‌ای از انواع کالاها و خدمات دانست و افزود: نهاده‌های ساختمانی وقتی افزایش می‌یابد، قیمت مسکن بیشتر می‌شود ولی قدرت خرید خانوارها مرتباً کاهش می‌یابد؛ بنابراین انبوه ساز امکان فروش محصول خود را ندارد؛ به خصوص که خود انبوه ساز هم مجبور است مصالح و زمین را گران‌تر خریداری کند و باید نقدینگی بیشتری تأمین کند اما در مقابل با ناکامی در فروش واحدهایی که ساخته است مواجه می‌شود.

فعال صنعت ساختمان ادامه داد: سازنده‌ها از افزایش قیمت نهاده‌های ساختمانی استقبال نمی‌کند اما این افزایش ناشی از تصمیمات اشتباه دولت هاست که سبب تورم عمومی شده است. لذا ضرورت دارد دولت برای کنترل هزینه تمام شده ساخت مسکن، ابتدا تورم عمومی را کنترل کند که در حال حاضر با نرخ ۴۰ درصدی، یک افزایش قیمت افسارگسیخته را رقم زده است.

وی خاطرنشان کرد: به نظر می‌رسد تورم در سال جاری با همان نرخ سال گذشته ادامه داشته باشد.

محتشم درباره هزینه تمام شده ساخت مسکن در نهضت ملی، اظهار کرد: وزارت راه و شهرسازی برای ساخت واحدهای این طرح نرخی بین ۴.۲ تا ۴.۷ میلیون تومان به سازندگان اعلام کرده است که ۱۰ درصد نوسان دارد و ممکن است تعدیل‌هایی هم به آن وارد شود؛ ولی به نظر می‌رسد این رقم به متری ۶ میلیون تومان قیمت تمام شده ساخت هر واحد (بدون مشاعات) برسد. این در حالی است که با احتساب مشاعات به ۷.۵ تا ۸ میلیون تومان برسد.

وی با تأکید بر اینکه قرار است هزینه زمین از مصرف کننده نهایی در نهضت ملی مسکن اخذ نشود، گفت: خود ساختمان شامل هزینه نهاده‌های ساختمان و خدمات (نیروی کار) از ۴.۲ تا ۴.۷ میلیون تومان با احتساب نرخ تعدیل به اضافه سایر موارد به ۶ تا ۶.۵ میلیون تومان خواهد رسید. البته این ارقام برای سال گذشته است چون امسال شهرداری‌ها عوارض ساختمانی و پروانه ساخت را افزایش داده‌اند؛ دستمزد کارگران هم به آن افزوده می‌شود؛ هزینه تولید مصالح ساختمانی هم برای کارخانجات افزایش یافته است؛ سرجمع همه این مسائل در قیمت تمام شده ساخت و ساز خود را نشان می‌دهد و این موضوع خود را در قالب افزایش تمام شده قیمت هر متر مربع واحد مسکونی به متری ۱۰ میلیون تومان برسد.

محتشم این رقم (متری ۱۰ میلیون تومان) را برای قیمت تمام شده هر واحد نهضت ملی مسکن دانست اما برای بخش خصوصی و همچنین ساخت مسکن لوکس، این ارقام تا چند برابر افزایش می‌یابد.

وی بیان کرد: انبوه سازان و سازنده و پیمانکارانی که با وزارت راه و شهرسازی برای ساخت نهضت ملی مسکن با رقم متری ۴.۵ میلیون تومان قرارداد امضا کرده‌اند، به نظر نمی‌رسد که بتوانند با این ارقام به ساخت و ساز ادامه دهند یا پروژه را به پایان برسانند؛ یا ممکن است در قراردادها تجدیدنظر شود یا حتی موارد حقوقی بین پیمانکاران با ادارات کل راه و شهرسازی پیش بیاید.

لینک کوتاه : http://parvandehnews.ir/?p=8889