• امروز : دوشنبه - ۱۰ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 21 - شوال - 1445
  • برابر با : Monday - 29 April - 2024
4

ساخت و سازهای غیرقانونی وضعیت بحرانی آبگرفتگی معابر را دو چندان کرده است

  • کد خبر : 8725
  • ۲۰ آبان ۱۴۰۰ - ۱۰:۴۴
ساخت و سازهای غیرقانونی وضعیت بحرانی آبگرفتگی معابر را دو چندان کرده است
رئیس شورای اسلامی شهر رشت، گفت: در سالیان نه چندان دور وسعت شهرنشینی و توسعه  ساخت و سازهای خارج از طرح تفصیلی باعث شده که وضعیت آبگرفتگی معابر  در وضعیت بحرانی قرار بگیرد.

رئیس شورای اسلامی شهر رشت، گفت: در سالیان نه چندان دور وسعت شهرنشینی و توسعه  ساخت و سازهای خارج از طرح تفصیلی باعث شده که وضعیت آبگرفتگی معابر  در وضعیت بحرانی قرار بگیرد.

محمدحسین واثق کارگرنیا، در گفتگو با پرونده نیوز، در خصوص آبگرفتگی معابر شهر رشت، اظهار کرد : از ویژگی های استان های شمالی بارندگی است، شهر رشت به عنوان شهر باران های نقره ای لقب دارد، نعمت الهی که شامل شهر ما شده است، متاسفانه  برنامه‌ریزی خوبی صورت نگرفته است. در سالیان نه چندان دور وسعت شهرنشینی و توسعه بی رویه و ساخت و ساز خارج از طرح تفصیلی که بعضاً برخی از مناطق در طرح توسعه شهر نیستند،  به صورت حاشیه نشینی اضافه شده که موجب بحرانی تر شدن وضعیت آبگرفتگی معابر شده است. قبلاً ساخت و سازهایی شهری ویلایی بوده که جای خود را به آپارتمان نشینی داده است و از سوی دیگر سیستم فرسوده فاضلاب شهری که یکی از منابع اصلی انتقال آب است و به علاوه عبور و مرور وسایل نقلیه سنگین که باعث انسداد و تخریب این مجاری انتقال آب به سایر نقاط می شود، تمام این عوامل  موجب آبگرفتگی معابر می شود.

وی گفت: شهر رشت  دو رودخانه گوهر رود و زر جوب دارد، نعمتی که  مانع از ایجاد آبگرفتگی ها می شود، جز مناطقی که روی مجاری انتقال آب به جهت برخی از مسائل انفعال خود را از دست دادند. از سال ۸۸ طرح جمع آوری آب های روان در دستور کار قرار گرفت و بررسی شد، مناطقی که بیشترین آسیب را به خصوص از بارش بیشتری داشته اند، را شناسایی کرده و با استفاده از پیمانکاران  در برخی از مناطق پرخطر شروع کردیم، حدود ۵۰ درصد از مناطق شناسایی شدند تقریباً طرح اجرایی شد و جواب خوبی گرفتیم.

فرارو | (تصاویر) آبگرفتگی خیابان‌ها و معابر اهواز

کارگر نیا، در خصوص جزئیات طرح اجرایی شده در شهر رشت، بیان کرد:  استفاده فاضلاب شهری که در حاشیه های شهر آلودگی  بیشتری دارند. فاضلاب‌های شهری اعم از خانگی، بیمارستان ها و بخصوص شیرآبه ای که در سراوان گاه داریم، در این رودخانه ها سرازیر می شود. یکی از اهداف ما این است که آب های سالم از جمله باران هدایت شود و جدای آب فاضلاب باشد. در ارتباط با فاضلاب هم با کمک آب و فاضلاب دنبال این هستیم که با ایجاد کانال مجاری جدید انتقال فاضلاب به رودخانه را به تصفیه خانه منتقل کنیم تا مقدار آلودگی کاهش یابد، اولویت استفاده از آب باران سطحی با کمترین آلودگی  و نجات شهروندان از مشکلاتی که ایجاد می‌شود. در قرارداد پیمانکار لوله را در دو شهر قزوین و رشت تامین شده است، در معابر اجرا کردیم و به شبکه رودخانه وصل شد و انتقال آب سالم به رودخانه انجام شد.

رئیس شورای شهر رشت، تاکید کرد:   صفر تا صد پروژه آن با شهرداری و از درآمدهای عمومی تامین می‌شود، بخش عمده اش در ستاد بحران بوده که لوله گذاری انجام داده است. لوله گذاری ها مقاوم هستند و مشکلی در نگهداری  آینده نداریم، ما در صدد توسعه شبکه مخصوص در مناطق آبگیر هستیم و اجرایی می‌کنیم، هدف ما این است که مردم را از مشکلات فارغ کنیم. حاشیه شهرها فاقد بسیاری از زیرساخت ها از جمله فاضلاب هستند ، گاها آب فاضلاب و آب چاه برای مصرف دو تا به هم وصل می شود و مشکل مشکلات بهداشتی ایجاد می کند، جلسه‌ای با آب فاضلاب گذاشتیم که مشکلات بخش فاضلاب هم به خود آنجا ارجاع دهیم و بخش جمع‌آوری آب‌های سطحی که مربوط به اداره شورای شهر هست با لوله کشی لوله گذاری  بخش حاشیه شهر هم ساماندهی شود.

بارندگی در آبادان باعث آبگرفتگی معابر شد | پایگاه اطلاع رسانی رجا

واثق کارگر، تاکید کرد: در بخش داخلی شهر کشاورزی و باغداری با مشکل رو به رو نیستیم، ضمن اینکه اقلیم شهر رشت فضای باز کشاورزی و خالی از سکنه با آب  زیرزمینی فاصله ندارد. آب های سطحی  در زمین می تواند نشست کند، خودش بهانه برای آبگرفتگی می شود، فاصله دو رود در دو لوله مستقیم به رودخانه ها وصل شدند. در یک فضای جاری قرار نمی گیرند که بخواهد مشکلی ایجاد کند. لوله مستقیم انشعاب وصل شده است و دیواره های رودخانه فاصله زیاد دارد نمی تواند انقدر بالا بیاید و به منازل برسد تا الان مشکلی نداشتیم  که بخواهد طغیان کند.  برخی از جداره های رودخانه که مشکل داشت،  درست کردیم. در جداره دیوار دو رودخانه بخش عمده را انجام دادیم، امنیت حاشیه نشینی رودخانه‌ها ایجاد شد و خسارت را به حداقل رساندیم.  در سال ۹۴ یا ۹۵ شورای چهار شهرداری یک بخش را لایروبی انجام دادند؛ اما در این حال  رودخانه ها تهدیدی برای ما ندارند و آسیب نزدند.

وی افزود: خیابان بعد از قلی پور ، رئیسیان در یک مسیر هستند که لوله کشی انجام دادیم مشکلی آب گرفتگی حل شد، خروجی آب سمت رودخانه به جهت ریزش باران است، روز بعد از بارندگی مشکل حل شد. در بارندگی اخیر که داشتیم  منطقه مشکلی نداشتیم. در پروژه ممکن است، مشکلاتی باشد که باید آن را شناسایی و حل کنیم؛ اما در کل مشکل قبلی وجود ندارد و حتی  مردم مشکلات قبل را هم فراموش کرده اند.

واثق کارگر نیا در پایان در خصوص سرمایه گذاری در پروژه های شهرداری، خاطر نشان کرد: شهرداری کل کشور یا رشت  بودجه دولتی ندارند، در برخی موارد کمک می شود؛ اما هزینه ها از درآمدهای شهرداری است، چقدر درآمد داشته باشند هزینه کند؟ با توجه به تورم  این چند سال و بالا رفتن حقوق ، تقریبا ۹۰ درصد درآمدها صرف پرداخت حقوق های کارمندان می‌شود ، ۱۰ درصد جوابگوی مخارج شهر نیست، باید از سرمایه گذار بخش خصوصی استفاده کنیم، باید بتوانیم در بخش‌های مختلف اعم از پسماند ، ترافیک و گردشگری از آنها استفاده کنیم. در بحث گردشگری رشت پتانسیل خوبی دارد، تنوع خوراک و جذابیتهای ایی که داریم، می‌تواند بازار خوبی باشد، آمادگی داریم در بخش‌های مختلف سرمایه گذاری  انجام شود. رشت شهر اولین ها بوده و به جایگاه خودش برسانیم. در بخش جمع آوری  آب‌های روان به دنبال این هستیم که از سرمایه گذاران وام بگیریم و با سود آن باز گردانیم؛ زیرا جمع آوری آب روان یک کار خدماتی محسوب می شود و درآمدی ندارد، حتی نمی تواند هزینه گذاشته شده را دربیاورد، چه برسد به سود.

حسام مهدوی

لینک کوتاه : http://parvandehnews.ir/?p=8725