• امروز : شنبه - ۱۵ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 26 - شوال - 1445
  • برابر با : Saturday - 4 May - 2024
4

شهر های شمالی باید به سرعت برای آب های سطحی برنامه ریزی کنند

  • کد خبر : 8720
  • ۰۸ آبان ۱۴۰۰ - ۱۰:۴۱
شهر های شمالی باید به سرعت برای آب های سطحی برنامه ریزی کنند
عضو سابقه شورای شهر بندرانزلی و استاد دانشگاه گفت: آب راهش را پیدا می کند و باید کاری کنیم که از راهی که ما می خواهیم عبور کند، شهر های شمالی باید به سرعت برنامه ریزی کنند.

عضو سابقه شورای شهر بندرانزلی و استاد دانشگاه گفت: آب راهش را پیدا می کند و باید کاری کنیم که از راهی که ما می خواهیم عبور کند، شهر های شمالی باید به سرعت برنامه ریزی کنند.

دکتر سعید آفتابی ، در گفتگو با پرونده نیوز در خصوص آبگرفتگی معابر اظهار کرد: باید کاری کنیم آب ها از مسیری که ما می خواهیم عبور کند، شهر های شمالی باید به فوریت برای آن برنامه ریزی کنند و حوزه سرریز شدن را بشناسند، در توپو گرافی ها شیب های شهر مشخص است، رودخانه و دریاچه به چه شکلی است، باید نگاه کنند و در حوزه آبریز مطالعه شود، تقاطع غیر همسطع نسازیم. زمانی که در شهر بارندگی می شود، از سطح پل سرازیر می شود و به جریان پایین خیابان می پیوندد و به خیابان های پایین می ریزد. راهکارها ساده است فرمول کلی نمی توان نوشت، حوزه های آبریز باید مطالعه شود و متخصصین برنامه های بلند مدت را پیش بینی کنند، در کوتاه مدت نیاز به رسوب گیری داریم . در فصل گرما که ساخت و ساز ها زیاد است، خاک نرم  دریچه های آب سطحی را می پوشاند، باید یک به یک راه گشایی کرد. لایروبی هم می تواند مفید باشد، لوله های فرسوده باید جایگزین شود، چیزی که ما مشاهده می کنیم آمادگی برای این شرایط را نداریم .

وی افزود: در شهر های شمالی کشور در خرداد ماه؛ اما این ظاهر است که در اواخر مرداد ماه هوا بسیار گرم می شود، هوا به یک باره از فصل گرما به زمستان می رود و این اوضاع آمادگی سریع می طلبد، مانند برف روبی، نظافت های به موقع، رسوب گیری ها‌ی کانال ها می باشد. یک نکته بسیار مهم دیده نشده است ، ما فقط خسارت به خانه های مسکونی را در نظر می گیریم، در صورتی که کشاورزی بسیار ضرر میکند، شالیزارها کنار شهر هاست. بسیاری از لوله های آب روان سطحی را شهرداری هدایت می‌کند. آب های روان به دو سمت شهر دریا یا رودخانه می ریزد؛ چون برنامه ریزی نشده است. یک حجم عظیمی از بارش حتی اگر خیابان‌ها را فرا نگیرد، به مزارع می‌رسد و  زمین‌های کشاورزی آسیب می بینند؛ بدلیل اینکه  کشاورزان در حال برداشت محصول هستند یا می خواهند کشت کنند، در این صورت خسارت جبران ناپذیری را متحمل می شوند و محصولات کشاورزی از بین میرود.

آفتابی، در خصوص راهکارهای مناسب برای جمع آوری آب های روان، تاکید کرد: راهکارها مشخص است، شهر کوالالامپور را ببینید، در سطح دنیا تکلیف مشخص و روشن است، مالزی ، نروژ و کشورهایی که دارای تالاب و رودخانه هستند، در گذشته با سیلاب روبرو می شدند. مالزی از سال ۲۰۰۳ تا ۲۰۰۷تونل ۱۰ کیلومتری را با مشارکت شرکت‌های آلمانی زیر شهر ساخت. مالزی سالیانه میلیاردها تومان خسارت می‌داد، حتی مردم تا زانو در آب بودند تا تونلی ساختند که چهار کیلومتر مشترک برای عبور ترافیک کیلومتر تونل دارای  سه طبقه است، دو طبقه بالا رفت و برگشت و ۶ کیلومتر صرفاً برای عبور آبهای روان است، و آب های روان را از سمت شهر به سمت دیگر هدایت می کنند و طوری طراحی شده که اگر سیلاب کم باشد از زیر تونل رد می شود، یکمی بیشتر باشد ترافیک را کاملا می‌بندند و آب اختصاص می‌دهند، وارد تصفیه‌خانه ها می شود.

عضو سابقه شورای شهر بندرانزلی و استاد دانشگاه، عنوان کرد: مشاورین در سطح کشور هستند که می‌توانند توپوگرافی را مشخص کند و در شهرها جزئی تر فکر کنند و هدایت جامع داشته باشند، جنس خاک، حوضه آبریز، شکل و جهش بارش ها کاربرد فراوانی دارد. آیتم ها باید کنار هم گذاشته شود و وضعیت مشخص باشد سطح ذخیره آب بزرگ و طولانی را هدایت  و طراحی کنند. در کوتاه مدت متوالی و پراکنده اداره آبفا ، شهرداری و جهاد کشاورزی همه باید یکی باشند اگر هدایت درست نشود اراضی کشاورزی هم ضرر می کند.

آفتابی، در پایان خاطرنشان شد: همه جریانهای ما دولتی نیست در ساخت و سازها  آب‌های روان وقتی در سوله ها و مسکون منازل  پایان کار داده می شود، رعایت شود که ناودان ها چگونه باشد، با این روش در مبدا حل می شود مثل کاری که در هندوستان با قدمت  چند ساله این کار انجام داد، یک منبع آب طراحی شود که در آن آب‌های روان یا بارش باران نگهداری شود، می‌توان آن را استفاده کرد یا آن را جمع آوری کرده  و مانند دیگر انرژی ها به دولت فروخت.

حسام مهدوی

لینک کوتاه : http://parvandehnews.ir/?p=8720