• امروز : جمعه - ۱۴ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 25 - شوال - 1445
  • برابر با : Friday - 3 May - 2024
4

آبگرفتگی معابر مسئله ملی است

  • کد خبر : 8717
  • ۱۰ آبان ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۷
آبگرفتگی معابر مسئله ملی است
عضو سابقه شورای شهر بندرانزلی و استاد دانشگاه گفت: با توجه به بارش های متعدد  و حوادثی که در کشور مشاهده می کنیم، آبگرفتگی معابر مسئله ملی است.

عضو سابقه شورای شهر بندرانزلی و استاد دانشگاه گفت: با توجه به بارش های متعدد  و حوادثی که در کشور مشاهده می کنیم، آبگرفتگی معابر مسئله ملی است.

دکتر سعید آفتابی، درگفتگو با پرونده نیوز خصوص آبگرفتگی معابر، اظهار کرد: آبگرفتگی معابر مسئله ملی است و نمود آن بارش های متعدد و حوادثی است که مشاهده می کنیم. وقتی نگاهی به تاریخ می اندازیم، کشور ظرفیت بارش را داشته و  بسیاری از مسائل و حوادث ملاحضه شده است. کشوری هستیم که لوله کشی آب روان و قنات  مانند تخت جمشید و چغازنبیل داریم. چند هزار سال قبل اجداد ما واقف بودن و برنامه ریزی کردند. آبگرفتگی معابر برنامه ای ملی مطلبد. به اتفاقات چند دهه نگاه کنیم ،  شهرهای صنعتی توسعه یافته است، در زمان های گذشته یک زمین، صد هکتاری متعلق به دامدری، شالیزاری بوده و در کنارش کلبه ای هم می ساختند، اراضی کوچکتر شدن شهرها مدرن را ملاحضه کنیم، مرتع  به واحدهای مسکونی تبدیل شده است، تعییر سبک زندگی اتفاق افتاده است، و مدرن سازی را تحمیل کردند، بدون هیچ جایگرینی!

وی ادامه داد: راه های نفوذ سفره های زیر زمینی را بستیم، هیچ چیزی را به طبیعت  به عنوان جایگزین ندادیم. در برابر تغییرات کارهایی شده که متناسب نیست. ظرف مدت یک دهه تعداد زیادی اراضی کشاورزی و باغداری تبدیل به خانه های ویلایی و مراکز ساخت و ساز شدند، از طرفی مشاهده میکنیم، تغییراتی که در جمع آوری آب های سطحی و روان و کنترل سیلاب قرار بود بیفتد، اصلا متناسب نیست، مانند خودرو که وارد کردیم، درحالی که خیابان ها گنجایش ندارند، باید مراحلی را طراحی کرد، یک پروانه ای صادر شود.

آفتابی افزود: در نظام مهندسی بودجه ای که در حین ساخت یک ساختمان هزینه می شود، توجهی به جمع آوری آب نمی شود و بحران های اخیر را هم تشدید کرده، برنامه ریزی کلان می طلبد ، در کوتاه مدت به جایی نمی رسیم. آب روان پدافند غیر عامل است ، اگر سیلاب بیاید زیست محیط و  بهداشت به خطر می افتد. ما نیاز کافی به سفره ها و منابع آب شیرین داریم، آیا می توانیم از آن استفاده صحیح داشته باشیم؟ باید طرح جامع  داشته باشیم، در راس آن شهر های شمالی کشور است؛ زیرا بیشترین بارش را دارند و باید به شبکه کشور وارد شوند. تمامی ظرفیت آب روان قابل استفاده نیست،  بخار می شود یا راهی رودخانه می شود، یک بخشی هم بحران درست می کند. بخشی از پوشش های گیاهی از بین رفته است. توپوگرافی  ها طبیعی زمین  با برداشت بی رویه مصالح ، ساخت و سازهایی که نباید انجام می شد، کاربری زمین بسیار مهم است.

عضو سابقه شورای شهر بندرانزلی و استاد دانشگاه در پایان خاطر نشان کرد: اصلا این گونه نیست که بگوییم شهری اراضی از دست داده است، ممکن است وابستگی پیدا کند، راه کنترل سیلاب زهی کشی های سنتی ، کانال های هدایت آب است، شمال را ببینید، صرفا عبور آب سطحی  روان و جاری باشد، سرازیر می شود.

حسام مهدوی

 

لینک کوتاه : http://parvandehnews.ir/?p=8717