• امروز : یکشنبه - ۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 20 - شوال - 1445
  • برابر با : Sunday - 28 April - 2024
3

چکهای صیادی؛ مزایا و معایب

  • کد خبر : 8705
  • ۱۲ مهر ۱۴۰۰ - ۱۰:۲۴
چکهای صیادی؛ مزایا و معایب
چند سالی است که چک ها به معضلات مردم تبدیل شده است. بانک مرکزی تصمیم گرفته است که مردم از چک صیادی استفاده کنند. چالش آن را با هم مرور می کنیم.

 

چند سالی است که چک ها به معضلات مردم تبدیل شده است. بانک مرکزی تصمیم گرفته است که مردم از چک صیادی استفاده کنند. چالش آن را با هم مرور می کنیم.

به گزارش پرونده نیوز، یکی از معضلاتی که مردم با آن دست و پنجه نرم می کنند، چک است که تبدیل به پول می‌شود و ممکن است،  چند دست بچرخد. بانک مرکزی تصمیم گرفته  قوانین جدیدی طراحی کند که اعتبار از دست رفته آن را برگرداند و همسان سازی کند. بانک مرکزی در اولین قدم ظاهر آنرا یکی کرد و اعلام کرد که همه باید از دسته چک جدید و متحدالشکل صیاد استفاده کنند تا گرفتاری حقوقی و فرآیند  بررسی آن راحت‌تر شود.

لازم به ذکر است که در کنار مزایای استفاده از  چکهای صیادی اجرای بدون زیرساخت بانک مرکزی و شبکه بانکی و مخصوصا در زمانی که شرایط کرونایی مشکلات اقتصادی را بیشتر کرده باعث شد، مزایای قانونی چک جدید در برابر چک های قدیم ، از نظر کاربران به عنوان یک قانون دست و پا گیر برای اقتصاد و اصناف کشور تبدیل شود.

گفتنی است که در چند دهه قبل چک فقط برای استفاده اصناف بود؛ اما اکنون برای گرفتن اجناس اقساط یا خرید غیر نقدی از چک استفاده می کنیم. اکنون تبدیل به دست چک متحدالشکلی است که کد ۱۶ رقم صیادی دارد. نکته مهم آن این است که زمانی اجرایی شد که بستر آن از طرف شبکه بانکی و بانک مرکزی مهیا نبود، از طرفی اگر مشتری چند بانک باشید، حتماً به مشاهده می کنیم که بانک های بزرگ و قدیمی مشکلات بیشتری دارند؛ زیرا گستردگی شبکه آنها امکانات امکان انعطاف کمتری دارد.

قانون جدید مستلزم آموزش است

محمد، فروشنده موبایل، گفت: مهمترین مشکلات آن این است که اطلاعات آنچنانی نداریم، اکثر مردم روش سنتی را می دانند و استفاده از  چک صیادی را  نمی پذیرند، زمانی که ثبت می کنیم به راحتی می توانیم تغییر بدهیم یا از نقد شدن جلوگیری کنیم یا گاهی چک می دهیم، نمی خواهیم دست کسی باشد یا اشتباهی صورت بگیرد تا فرد مورد نظر مرا پیدا کند و اصلاحش کنم کلی از زمان از دستش می رود و حسابش خالی می ماند.

یوسف، ۳۶ ساله، می گوید: برخی اوقات چک صادر می کنیم ، یکی را نقد می‌کنیم و دیگری مشکل دارد و حامل چک معطل می‌شود.

حمید، ۴۵  ساله ، اظهار می‌کند: این سامانه‌ای که راه انداختن هنوز به آن صورت جامع و کامل نیست و ثبت آن به مشکل می‌خورد ، یکی را ثبت می‌کند و دیگری مشکل دارد و زمانبر است، باید طوری طراحی شود که جامع باشد و ما به مشکل نخوریم؛ اما احساس می‌کنم،  نیمه کار اجرا شده است. بارها به مشکل خوردم اوقات که چکهای مدیرم را بردم یکی نقد می‌شود و دیگری نمی شود و برای مدیر این سوتفاهم پیش می‌آید که چرا یکی را نقد کردی و دیگری نشده است.

گفتنی است که اجرای قانون های جدید باید جامع و کامل باشد و شرایط آن در تمام زیر مجموعه قابل اجرا باشد و مردم با آن قانون بتوانند  به راحتی کار کنند و از آن استقبال کنند.

حسام مهدوی

 

لینک کوتاه : http://parvandehnews.ir/?p=8705