• امروز : شنبه - ۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 19 - شوال - 1445
  • برابر با : Saturday - 27 April - 2024
4

 مردم در خصوص واکسیناسیون ۱۲ تا ۱۸ سال را نگران نباشند

  • کد خبر : 8697
  • ۲۸ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۹
 مردم در خصوص واکسیناسیون ۱۲ تا ۱۸ سال را نگران نباشند
معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران، گفت: از نظر آمار و ارقام  واکسینه قبل از ۱۷ سال را اعلام کردیم، ۷۰ درصد دوز اول را زدند. مردم  برای  واکسیناسیون ۱۲ تا ۱۸ سال نگران نباشند.

معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران، گفت: از نظر آمار و ارقام  واکسینه قبل از ۱۷ سال را اعلام کردیم، ۷۰ درصد دوز اول را زدند. مردم  برای  واکسیناسیون ۱۲ تا ۱۸ سال نگران نباشند.

دکتر علیرضا اولیایی منش، در گفتگو با پرونده نیوز، در خصوص واکسیناسیون ۱۲ تا ۱۸ سال ، اظهار داشت: از نظر آمار و ارقام واکسینه قبل از ۱۷ سال را اعلام کردیم که برای تزریق  مراجعه کنند . ۷۰ درصد دوز اول را زده‌اند و برای سنین به بالای ۱۸ سال زمانی رسیدیم که دوز اول هدف ۶۸ تا ۷۰ درصد است. اکنون ۱۷ سال را شروع کرده ایم و وقتی دیدیم که ظرفیت پایین آوردن سن وجود دارد، از آن استفاده کردیم. نزدیک به هزار واحد واکسیناسیون در تهران وجود دارد و هدف گذاری برنامه ریزی بوده  که مردم  پیاده از خانه اشان بیشتر از نیم ساعت  فاصله نداشته باشند. درواکسیناسیون ۱۲ تا ۱۸ سال شک و تردید وجود ندارد ، کشورهایی که انجام دادن نتیجه مطلوب گرفتنند. از ۱۶ تا ۱۷ کشوری که ۸۰ درصد شیوع کرونا در این کشورهاست، البته ممکن است، کشورهای دیگر آمار دقیقی نداده باشند، متاسفانه کشور ما جزء همین ۱۶ تا ۱۷ کشورهاست، واکسن سینوفارم با دوز پایین استفاده شده و با تعداد بسیار بالا کشور چین حدود ۲۰۰ میلیون نفر را با همین واکسن واکسینه کردن اتفاقی که افتاده است. خوشبختانه در این چند ماه عارضه  مهمی نداشتیم.

وی افزود: این مورد نظر است که با دوز دوم ۷۰ درصد شود و دوز اول و دوز دوم بیایند  ظرفیت را پر کنند، به سنین پایین تری نیاز داشتیم سه روز در مدارس اجرا کردیم، دانش آموزان  آمدند و واکسن شان را دریافت کردند. واکسن سینوفارم ۷۰ تا ۷۵ درصد از مرگ و میر و ۷۰ درصد از ابتلاء جلوگیری می کند برای اینکه بتوانیم جامعه را به ایمنی برسانیم که ۸۵ تا ۹۰ درصد باید واکسینه شوند.

اولیایی منش، گفت:  دوز اول ۷۰ درصد دوز دوم ۳۰ درصد بقیه را تعقیب کنیم که واکسن بزنند. چنانچه واکسنی صددرصدی بود، همان دوز اول کفایت می‌کرد؛ اما ممکن است نقض داشته باشد تا در ایمنی کامل ایجاد کند. مدرنا فایزر بالای ۹۲ تا ۹۳ درصد، آسترازنکا تا ۸۰ تا ۸۵ درصد سینوفارم و برکت ۸۰ تا ۷۵ درصد و پاستا کوک بالاتر از این دو ایمنی ایجاد میکند. سینوفارم ۲۵ درصد ایمن ایجاد نمی کند، به کسانی که نگران اند می گویم که ویروس کشته شده یا ضعیف شده است. خرافاتی وجود دارد که ژن را تغییر می‌دهند یا جن وارد می‌شود. فایز رو مودرنا شاید واکسن هایی باشند که تغییر ژنتیکی داشته باشند؛ اما واکسن هایی که ویروس ضعیف شده است، خطری ندارد.

معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران، تاکید کرد: شواهد را بررسی کردیم، عارضه‌ای ندارد برخی ترس دارند و ممکن است از حال برود. کسانی که به همه چیز حساس هستند، باید زمانی که به مراکز واکسیناسیون مراجعه می‌کنند، بگویند. ۱۲ سال به بالا بچه حساب نمی‌شود. تزریق آن خطری ندارد. کشور های دیگر بوده و عملاً تزریق کردند و هیچ اتفاقی نیفتاد. ما به این گروه  نیاز داریم که متاسفانه چرخه ی ویروس در این سنین ادامه دار است. در صورتی که در سنین کوچک تر یا نمی‌فهمیم یا خفیف می گیرند و مرگ و میر این ندارند.

اولیایی منش، در خصوص عوارض واکسن های کرونا، اظهار کرد: مقاله درباره عوارض واکسن ها  کم نیست. در این دو سال شیوع کرونا، ۳ تا ۴ ماه بعد آن واکسن ها تولید شدند. اصلا واکسن های ویروس ضعیف و کشته شده، عوارضی جز تحریک کردن ندارند یا ایمنی می کنند یا ایمن ایجاد نمی کنند. وقتی واکسنی میزنیم که کشته شده است، از بدن دفع می شود و سیستم ایمنی را تحریک میکند که مقاوم در برابر ویروس شود، اگر  نکند نهایت ضررش یک سوزن است. به هیچ عنوان نگران نباشند، ژنتیک وجود ندارد، برخی معتقدند که چندین سال بعد ممکن است، عارضه داشته باشد اما کوچکترین تماس و اتفاقی که می‌افتد از بدن دفع شده است. اگر دفع شود، هیچ اتفاقی نمی افتد.

وی در خصوص آزمایش بر روی واکسن های وارداتی، تاکید کرد:  قبلا در کشور استفاده کردیم، کوچکترین عارضه ای نداشته است و سیستمی داریم که هر چیزی که وارد شود، از نظر کیفیت بررسی می شود، آزمایشگاههای مجهزکه در خاورمیانه بی‌نظیرند، از همه لحاظ بررسی می شود، سازمان غذا و دارو و سازمان استاندارد نیز آن را بررسی می‌کند از واکسن سینوفارم نیز خود چین  استفاده می‌کند.

اولیایی منش، ادامه داد: هر واکسنی که تولید می‌شود، کد شناسایی دارد که منحصر به فرد خودش است، وقتی در سامانه جهانی استعلام بگیریم، شناسایی می‌شود و می‌توانیم آن را ردیابی کنیم، این کد را معمولاً روی کارت واکسن می نویسند و این اعداد چندین میلیارد عدد متفاوت است که خود بهداشت جهانی بر آن نظارت دارد.

معاونت بهداشت و درمان در پایان خاطرنشان شد: از ویروس کرونا کم ندیدیم، مشاغلی که تعطیل شدند تحصیل بچه ها به مشکل خورده است و مشکلات خانوادگی و غیره باید راهی پیدا کرد که جهش آن کم شود و زودتر زندگی به حالت عادی برگردد، همه در خطر اند باید ۹۰ درصد بالای ۱۲ سال واکسینه شود تا جهش های بیشتری را مشاهده نکنیم.  سه فرزند پسر دارم که همگی واکسن سینوفارم زدند.

گفتگو از حسام مهدوی

لینک کوتاه : http://parvandehnews.ir/?p=8697