شاید در کمتر فیلم هالیوودی نمایی از آن وجود نداشته باشد و اکثرا در بیشتر فیلم ها قطعا یک سکانس دسته کم در این فروشگاه میگذرد. در سال مالی ۲۰۱۹ میلادی این شرکت با فروشی معادل ۵۱۴ میلیارد دلار به عنوان بزرگترین شرکت جهان از نظر درآمد شناخته شد. این در حالی است که در رتبه بندی سال ۲۰۱۱، توسط مجله فورچون، “ابرشرکت والمارت” در فهرست ۵۰۰ شرکت برتر جهانی قرار گرفته است.
این ابرشرکت، با بیش از دو میلیون کارمند، بزرگترین کارفرمای خصوصی جهان بهشمار میآید و در سال ۲۰۱۹ با نرخ رشد ۳۲٪- به میزان ۶ میلیارد و ۶۷۰ میلیون دلار با ۵۵ رتبه سقوط نسبت به سال مالی ۲۰۱۸ در رتبه ۹۲ سودآورترین شرکت بینالمللی قرار گرفت. همچنین والمارت با ۲۱۹ میلیارد و ۲۹۵ میلیون دلار دارایی، در همان رتبه سال ۲۰۱۸، در رتبه ۱۲۴ میزان دارایی در فهرست قرار گرفت. اکنون ابرشرکت والمارت، همچنان در مالکیت «خانواده والتون» بوده، که با دارا بودن ۴۸٪ درصد از سهام این ابرشرکت، کماکان کنترل آن را در دست دارند.
والمارت، دارای ۸٫۵۰۰ شعبه، در ۱۵ کشور است که تحت ۵۵ نام تجاری فعالیت مینمایند. این ابرشرکت، با نام تجاری «والمارت»، در ایالات متحده آمریکا فعالیت میکند که شامل همهٔ ۵۰ ایالت آمریکا به اضافه پورتوریکو میباشد. این شرکت در کشور مکزیک؛ با نام تجاری «والمکس»، در بریتانیا؛ با برند «آسدا»، در ژاپن؛ با نشان تجاری «سیو» و در کشور هند؛ با نام تجاری «بستپرایس»، فعالیت میکند.
ابرشرکت والمارت در کشورهای آرژانتین، برزیل و کانادا نیز، سرمایهگذاریهای گوناگونی با نامهای تجاری مختلف انجام داده است. با وجود اینکه نام تجاری والمارت، در آمریکای شمالی مرکزیت دارد و برند شناختهشدهای میباشد، اما فعالیتهای تجاری گوناگونی در کشورهای خارج از آمریکای شمالی نیز دارد که فعالیتهای اقتصادی آن، در بریتانیا، آمریکای جنوبی و جمهوری خلق چین بسیار موفق بوده و در کشورهای آلمان و کره جنوبی، نیز ناموفق بوده است.
والمارت بزرگترین شرکت جهان، از لحاظ شمار نیروی انسانی است. ۲٫۲ میلیون نفر، در بیش از ۶۲۰۰ فروشگاه والمارت در جهان، مشغول به کار هستند. والمارت، کارکنان و فروشندگان خود را «همکار» خطاب میکند! این شرکت، با ارائه برنامههای متنوع، همکاران خود را برای ارائه نیازهای مشتریان، توانمند میسازد.
۷۶٪ درصد از مدیران فروشگاهها، کار خود را در ابتدا به صورت ساعتی، با والمارت آغاز کردهاند! و والمارت فرصتهای شغلی مناسب را، در اختیار آنها قرار دادهاست. رشد در این سازمان بر خلاف کشورهای توسعه نیافته بر اساس سابقه کار در سازمان و شایستگی پرسنل انجام میپذیرد و نه رابطه سالاری که از این نظر نیز جزو برترین شرکتهای موفق در توسعه نیروی انسانی میباشد.
عموما شرکتهای زنجیرهای در شهرهای کوچک هزینه پرورش و توسعه نیروی انسانی را به دوش میکشند که این هم برای خودشان منفعت آور میباشد و هم برای بازار هدف. خصوصا در شهرهای بسیار کوچک که بازار محلی بسیار خرد بوده و اهداف کلان و فروش عمده در اولویت آن قرار ندارد نیروهای تعلیم داده شده بر تولیدات کشاورزان و سایر تولید کنندگان خرد این روستاها و شهر ها تاثیر شگرفی گذاشته و کیفیت رشد اقتصادی آن محل را به طرز چشم گیری بالا میبرند.
تحقیقات دانشگاه شار نشان می دهد که اهالی شهر گرینز برو در کارلینای شمالی پس از ورود ابرشرکت هایی مثل والمارت، ضریب شاخص توسعه انسانی آنها بالای ۱۴ درصد طی ۷ سال رشد داشته است. همچنین نرخ بیکاری نیز به دلیل مشاغل جانبی ای که این شرکت ها با توسعه کسب و کار خویش ایجاد کرده از ۶ درصد در سال ۲۰۱۰ به ۳٫۵ درصد در پایان سال ۲۰۱۷ کاهش یافته است.
نکته قابل توجه این است که این تاثیرگذاری در بهبود شاخص های کلان در مورد یک شهر نه چندان توسعه یافته در آمریکاست، جایی که پیشرفت در شهر های کوچک در مقیاس کلان و با توجه به ریسک بالای سرمایه گذاری بسیار بالاست و تغییر این آمار موفقیت آمیز فرآیندی بسیار فرسایشی است که یک فروشگاه زنجیرهای با مدیریت استراتژیک و برنامه ریزی مستمر بر بستر توسعه پایدار موفق به کسب آن شده است. گام نهاده است. والمارت در حمایت نیروی انسانی خود دو سوم هزینه درمان کارکنان خود را، میپردازد. از لحاظ تنوع نیروی انسانی، والمارت یک شرکت ممتاز به شمار می رود. ۸۱۵ هزار زن و ۳۷۵ هزار نفر غیر آمریکایی، در والمارت مشغول بهکار هستند