• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 19 - رمضان - 1445
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
4

آغاز رویداد ملی صادرات

  • کد خبر : 7734
  • ۲۲ آذر ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۹
آغاز رویداد ملی صادرات
رویداد ملی صادرات با حضور معاون اقتصادی و معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور و وزیر صمت در سالن خلیج فارس نمایشگاه بین‌المللی تهران امروز ۲۲ آذر آغاز به کار کرد.
۲۹ مهر روز ملی صادرات بود که با تأخیر حدود ۵۰ روزه به علت مشکلات ناشی از کرونا امروز ۲۲ آذر با حضور صادرکنندگان برگزار می‌شود.
برای شناسایی صادرکنندگان ممتاز و برتر پرونده حدود ۵۰۰ صادرکننده بررسی شد که از این میزان دو صادرکننده به مدال افتخار صادرات، ۷ صادر کننده به عنوان صادرکننده ممتاز، ۳۷ صادرکننده به عنوان صادرکننده ملی و پنج صادرکننده شایسته تقدیر شناخته شدند.
آقای علیرضا پیمان پاک، رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران در رویداد ملی صادرات گفت: در حوزه رفع تعهد ارزی ابلاغیه‌ای از سوی معاون اقتصادی رئیس جمهور صادر شد که بخشی از آیین نامه‌ای اجرایی آن صادر شده و بخشی دیگر در حال تدوین است ضمن اینکه در حوزه رفع تعهد ارزی و واردات در مقابل صادرات هماهنگی لازم با بانک مرکزی انجام شده و تلاش داریم تا به رفع چالش‌های پیش روی تجارت خارجی و صادرات بپردازیم در این باره همه زنجیره تولید، صادرات تا فروش و بازگشت ارز در قالب یک نقشه راه کامل تدوین و مشخص شده است.
وی افزود: وزارت اقتصاد نیز اعلام کرده ۲۶ دستگله درگیر حوزه صادرات هستند و باید این فرایند تسهیل شود؛ بنابراین ما در سازمان توسعه تجارت باید پنجره واحد دولت در کنار صادرکننده باشیم؛ به همین علت، گلوگاه‌های تجاری مثل تعرفه‌ها و سرعت بخشی به پیمان‌های تجاری، شناسایی شده؛ ضمن اینکه چالش لجستیک نیز به طور جدی مورد توجه است.
رئیس سازمان توسعه تجارت گفت: موضوع اتاق‌های پایاپای تهاتر با همکاری بانک مرکزی تشکیل شده ضمن اینکه، رفع موانع قانونی و حذف بخشنامه‌های متناقض هم در دستور کار است؛ در این باره ۹۰۰ بخشنامه و دستورالعمل مخل و متناقض صادرات شناسایی شده است که در قالب کارگروه مشترک با دستگاه‌های اجرایی و اتاق بازرگانی در حال شناسایی و رفع موانع هستیم.
پیمان پاک افزود: برای رفع تعهد ارزی، کارگروهی مشترک با بانک مرکزی تشکیل شده که در این حوزه هفتگی سه تا چهار جلسه برگزار خواهد شد.
وی اضافه کرد: وزارت خارجه همه ظرفیت دستگاه دیپلماسی خارجی را به کار گرفته است بنابراین از این پس اجرای برنامه توسعه صادرات با همکاری وزارت صمت و امور خارجه پیش خواهد رفت.
منبع : صداوسیما
لینک کوتاه : http://parvandehnews.ir/?p=7734