• امروز : پنج شنبه - ۱۳ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 24 - شوال - 1445
  • برابر با : Thursday - 2 May - 2024
6

افزایش ۴۸۰ مگاوات توان تولید برق با احداث نیروگاه ارومیه

  • کد خبر : 7654
  • ۱۴ آذر ۱۴۰۰ - ۱۴:۵۸
افزایش ۴۸۰ مگاوات توان تولید برق با احداث نیروگاه ارومیه
مدیر پروژه ارومیه شرکت احداث و توسعه نیروگاه‌های سیکل ترکیبی مپنا، از احداث بخش بخار نیروگاه سیکل ترکیبی ارومیه، و افزایش ظرفیت شبکه برق کشور تا۴۸۰ مگاوات خبرداد.

مدیر پروژه ارومیه شرکت احداث و توسعه نیروگاه‌های سیکل ترکیبی مپنا، از احداث بخش بخار نیروگاه سیکل ترکیبی ارومیه، و افزایش ظرفیت شبکه برق کشور تا۴۸۰ مگاوات خبرداد.

امیر محمدی با اشاره به اینکه دومین واحد بخار ۱۶۰ مگاواتی این پروژه، تا پایان آذر ۱۴۰۰ سنکرون و وارد مدار می‌شود افزود: پروژه نیروگاه سیکل ترکیبی ارومیه، بزرگترین و پیشرفته‌ترین نیروگاه شمال غرب کشور در تأمین ولتاژ برق مورد نیاز کشور است. افزایش تولید برق کشور، کاهش میزان مصرف سوخت و رشد راندمان از مزیت‌های اجرای واحد‌های سیکل ترکیبی نیروگاه ارومیه محسوب می‌شود.
وی گفت: با اتمام احداث واحد‌های بخار سیکل ترکیبی نیروگاه ارومیه، شاهد کاهش مصرف سوخت به میزان یک میلیارد متر مکعب در سال خواهیم بود که این میزان صرفه‌جویی معادل ۱۰ درصد کل سوخت مصرفی استان آذربایجان غربی است.
مدیر پروژه ارومیه شرکت احداث و توسعه نیروگاه‌های سیکل ترکیبی مپنا ادامه داد: پروژه بخش بخار نیروگاه سیکل ترکیبی ارومیه، به ظرفیت ۴۸۰ مگاوات در محل کنونی نیروگاه گازی در جاده ارومیه – مهاباد در استان آذربایجان غربی در حال احداث است.
محمدی گفت: پس از احداث و راه‌اندازی بخش گاز این نیروگاه شامل ۶ توربین گازی V۹۴.۲ از سوی گروه مپنا، به منظور افزایش بهره‌وری و راندمان، پروژه تبدیل واحد‌های گازی به سیکل ترکیبی نیروگاه ارومیه نیز به ظرفیت ۳ واحد ۱۶۰ مگاواتی و در مجموع ۴۸۰ مگاوات در زمینی به مساحت ۱۲۰ هکتار در قالب قرارداد‌های تأمین تجهیزات و طراحی و خدمات مهندسی، عملیات ساختمانی، نصب و راه‌اندازی به شرکت مپنا ابلاغ شد. با اضافه شدن واحد‌های بخار، راندمان نیروگاه از ۳۲ درصد به حدود ۴۹ درصد افزایش یافته و ضریب دسترسی کل نیروگاه نیز به ۹۵ درصد می‌رسد.
مدیر پروژه ارومیه شرکت احداث و توسعه نیروگاه‌های سیکل ترکیبی مپنا، افزود: با وجود شرایط جوی از جمله دمای منفی ۱۸ درجه در تعداد زیادی از روز‌های فصول سرد و رطوبت ۹۲ درصد، با راه‌کار‌های مناسب، اثرات تعطیلی جبهه‌های کاری این پروژه به حداقل ممکن رسیده است.
همچنین با وجود همه‌گیری کرونا، با توزیع ملزومات پیشگیری از بیماری از جمله پخش وسیع ماسک و مواد ضد عفونی به صورت روزانه بین همه پرسنل کارگاه، شاهد کمترین اثرات منفی در فعالیت‌های اجرایی پروژه بوده‌ایم، به گونه‌ای که واحد اول بخار بیستم مرداد ماه ۱۳۹۹ و با کمترین تأخیر نسبت به برنامه‌های توافق شده سنکرون و به فاصله سه ماه در سیزدهمین روز از آبان ماه ۹۹ تحویل موقت شد.
محمدی با بیان اینکه از موارد مهم انجام شده این پروژه نصب دایورتر دمپر‌های واحد‌های گازی بوده تا زمان‌های خروج واحد برای این منظور به حداقل ممکن کاهش یابد گفت:. فعالیت نصب آن نیز با تخصیص اکیپ‌های لازم و تسریع و شب‌کاری و اجرای فعالیت‌ها به صورت ۲۴ ساعته و با گروه‌های کاری بیشتر انجام و فعالیتی که ۴۵ روز زمان اجرای برنامه‌ای آن بوده در مدت ۲۲ روزه اجرایی شد.
وی ادامه داد: همچنین باوجود برخی کمبود‌ها از جمله مشکلات پرداخت‌های بانکی در چرخه مالی پروژه، با توجه به نیاز شبکه برق کشور، از ابتدای سال ۱۴۰۰ تا پایان آبان ماه ۷۶۸ هزار مگاوات ساعت و از ابتدای سنکرون واحد اول یک میلیون و ۲۵۰ هزار مگاوات ساعت برق بدون مصرف سوخت اضافی در بخش سیکل ترکیبی نیروگاه تولید و وارد مدار شده است.
مدیر پروژه ارومیه شرکت احداث و توسعه نیروگاه‌های سیکل ترکیبی مپنا با بیان اینکه تجهیزات اصلی پروژه نیروگاه ارومیه ساخت کارخانجات گروه مپنا بوده است افزود: از جمله توربین‌های بخار هر یک به ظرفیت ۱۶۰ مگاوات از نوع E Type و سیستم خنک کن اصلی ACC با پایه بتنی.
وی اضافه کرد: از دیگر ویژگی‌های این پروژه می‌توان به سازگاری چشم‌گیر با محیط زیست و حفظ منابع آبی اشاره کرد؛ به گونه‌ای که با سیکل ترکیبی شدن نیروگاه، گاز‌های داغ خروجی اگزوز توربین گاز به جای ورود مستقیم به اتمسفر و اتلاف، بار دیگر وارد چرخه تولید برق می‌شود، ضمن آنکه سیستم بازیاب آب نیز طراحی شده ضمن آنکه سیستم بازیاب آب نیز طراحی شده که اتلاف مصرف آب تقریباً به صفر می‌رسد.
در پروژه نیروگاه سیکل ترکیبی ارومیه ۷۰۰ نفر فعالیت می‌کنند و بیش از نیمی از پرسنل نیروگاه از داخل همین استان به کار گرفته شده‌اند.

 

لینک کوتاه : http://parvandehnews.ir/?p=7654