• امروز : جمعه - ۱۴ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 25 - شوال - 1445
  • برابر با : Friday - 3 May - 2024
8

پاشنه آشیل وزارت مردم

  • کد خبر : 7609
  • ۰۸ آذر ۱۴۰۰ - ۲۱:۳۹
پاشنه آشیل وزارت مردم

۱ دکتر حجت الله عبدالملکی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در یکی از نشست های شورای عالی کارگفته است :’خود را موظف می دانم همه اقدامات را اطلاع رسانی کنم. از رسانه ها درخواست دارم گزارش‌ اقدامات را به جامعه کار و تولید، کارگران و تولید کنندگان منعکس کنند.سیاست‌ها باید تغییر کند و ما […]

۱ دکتر حجت الله عبدالملکی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در یکی از نشست های شورای عالی کارگفته است :’خود را موظف می دانم همه اقدامات را اطلاع رسانی کنم. از رسانه ها درخواست دارم گزارش‌ اقدامات را به جامعه کار و تولید، کارگران و تولید کنندگان منعکس کنند.سیاست‌ها باید تغییر کند و ما این کار را ادامه خواهیم داد’.
۲- رهبر معظم انقلاب در بیانات سالهای گذشته اشان در دیدار با روسای جمهور و اعضای دولت مطالبی را در خصوص روابط عمومی فرموده اند:
۱-۲- گزارش عملکرد دولت باید به افکار عمومی ارائه شود تا مردم ضمن اطلاع از اقدامات انجام گرفته، از کارها و برنامه های آینده نیز مطلع شوند.
۲-۲-ارائه گزارش عملکرد، موجب امیدواری مردم به آینده خواهد شد البته باید دقت شود که در این گزارش ها، آمارها دقیق و بدور از اغراق باشند.
۳-۲- از برکات تغییر دولت ها و روی کار آمدن دولت ها با شعارهای جدید، ایجاد امید در مردم است،باید این امید را در مردم حفظ و تقویت کرد که یکی از راه های تقویت آن، اطلاع افکار عمومی از کارهای انجام گرفته، است .
۴-۲- البته امید مردم فقط با ارائه گزارش، تقویت نخواهد شد بلکه مردم به دنبال عمل، و نتیجه عملی، صحبت ها هستند.
رهبر معظم انقلاب در دیدار رئیسی و اعضای دولت مردمی نیز اظهار داشته اند::’ مهمترین اولویت کشور ابتدا اقتصاد و بعد از آن، فرهنگ و رسانه و علم است’.این اظهارات ایشان به خوبی بیانگر اهمیت رسانه در کشور است به طوری که ایشان رسانه را جزء ۴ اولویت مهم کشور برشمرده اند که در تمام شعون زندگی مردم اثرگذار است.
اطلاع رسانی؛ پاشنه آشیل  وزارت مردم
۳-در خصوص این اظهارات می توان به موادر زیر اشاره کرد:
۱-۳- لازم است که سند جامع روابط عمومی اطلاع رسانی وزارت تعاون، کار و رفاه، صندوق های وابسته و شرکت های اقتصادی در دولت جدید مردمی آیت الله رئیسی تدوین و در صورت نیاز با اصول کاری دولت سیزدهم به روز رسانی شود.
۲-۳-پیشنهاد می شود شورای عالی روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت تعاون، کار و رفاه به ریاست شخص وزیر و دبیری رئیس مرکز اطلاع روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت کار هر ۳ ماه یکبار تشکیل جلسه داده. و مدیران کل روابط عمومی تامین اجتماعی، صندوق بازنشستگی کشوری، صندوق بیمه روستائیان و عشایر، صندوق بازنشستگی کارکنان فولاد ، بهزیستی، فنی و حرفه ای، اتاق تعاون و شستا به تشریک مسااعی پرداخته و اتاق فکر روابط عمومی وزارت خانه باشند.همین طور باید کمیته هایی در شورای عالی روابط عمومی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با حضور افراد کاربلد و مسلط به رسانه و روابط عمومی فعال شوند.
اطلاع رسانی؛ پاشنه آشیل  وزارت مردم
۳-۳– حضور سید مرتضی موتور چی به عنوان امین و رئیس مرکز روابط عمومی می تواند فرصتی برای ارتقای روابط عمومی وزرات تعاون، کار و رفاه اجتماعی در راستای اقدامات انقلابی وزیر  و به تبع آن ارتقای کارکرد وزارت مردم و نقش اساسی در راهبرد مبارزه با فساد رئیس جمهور و وزیر کار داشته باشد البته رصد شرایط چند ماه گذشته حاکی از این است که هنوز آن چیزی که از روابط عمومی وزارت کار که وزیر آن اول آن خود فردی رسانه ای و آشنا با مفهوم رسانه است انتظار است مشاهده نمی شود. این در حالی است که وظایف و اختیارات وزیر کاردر خصوص اجرای قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات در این وزارتخانه نیز به آقای موتورچی تفویض شده است.
۴-۳- مهترین فاکتور کار رسانه ای در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی آشنایی  با کارکرد های سازمان های تحت پوشش آن و شناخت شرکای اجتماعی است چرا که این وزااتخانه در ابعاد مختلفی به مردم خدمات می دهد و سالهای سال نیز حیاط خلوت برخی جریانات سیاسی بوده و همین اینک نیز تعداد از این افراد است که خدمت به مردم اولویت اول آنها نبوده است که نمونه آن را می توان در انتصاب ها و حقوق های نجومی در شرکت ها و موسسات وابسته به آن دید. به نظر می رسد برای تقویت تیم رسانه ای وزارت تعاون، کار و رفاه به خصوص در این شرایط حساس، استفاده از تجربیات افراد همسو و باسابقه رسانه ای و روزنامه نگاری و کارنامه درخشان که هم اکنون در بدنه ستاد وزارتخانه و زیرمجموعه ها حضور دارند می تواند در فضای مجازی و شبکه های مجازی که این روزها حتی اهمیتش از صدا وسیما هم بیشتر شده است نقش پررنگی داشته باشند. در مجموع استفاده از افراد صاحب قلم، کار بلد و ضد فساد که دل درگرو آرمان های انقلاب و رهبری معظم انقلاب دارند و معتقد به دولت مردمی هستند می تواند نقش به سزایی در ارتقای کارکرد وزارت مردم و اخراج فاسدانی که به این وزارتخانه نفوذ کرده اند داشته باشد.؛ افرادی که برخی از آنان در دولت حسن روحانی بایکوت شده بودند.
۵-۳-همان گونه که پیش از این در برخی رسانه ها گزارش شد بسیاری از مدیران روابط عمومی زیر مجموعه های وزارت تعاون، کار و رفاه در دولت روحانی از افراد نزدیک به آن دولت انتخاب شده اند .بماند که این انتصاب ها در مراکزی که فقط در رسانه ها اعلام شده نمی باشد و در برخی موسسات و شرکت های دیگری که هیچ نامی از آنها نیست نیز انتصاب مدیران روابط عمومی حکایت های خاص خود را داشته و هیچ ضابطه ای ندارد. این در حالی است که تاکید دکتر عبدالملکی بر’ تجربه موفق’ در انتصاب مدیران است که متاسفانه در انتصاب مدیران و همچنین مدیران روابط عمومی وزارت کار و مجموعه های وابسته در دولت روحانی نه تنها به این موضوع توجه ای نشده که در برخی موارد دقیقا برعکس عمل شده است. اگر این افراد به حال خود رها شوند به طور قطع بذر تضعیف وزارت مردم را خواهند پاشید و زمانی مسئولان وزارت تعاون، کارو رفاه اجتماعی به خود خواهند آمد که دیگر دیر شده و کار از کار گذشته است.
۶-۳- باید دید ‘پیگیری جدی’ و ‘اقتدار دولتی’ مورد تاکید رهبر فرزانه انقلاب به اعضای دولت مردمی در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و سازمان های زیر مجموعه، در چه مسیری قرار خواهدگرفت؟سوالی که شاید جواب آن تا چند ماه آینده مشخص شود.
لینک کوتاه : http://parvandehnews.ir/?p=7609