• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 11 - شوال - 1445
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
2

ضرورت بیمه همگانی ساختمان‌ها در برابر حوادث طبیعی

  • کد خبر : 7490
  • ۲۵ آبان ۱۴۰۰ - ۹:۱۴
ضرورت بیمه همگانی ساختمان‌ها در برابر حوادث طبیعی
زلزله اخیر هرمزگان بار دیگر ذهن‌ها را متوجه ضرورت بیمه همگانی واحد‌های مسکونی در برابر حوادث طبیعی کرد.

در کشور ما شاید نتوان زمان حادثه را تعیین کرد، اما درباره تعداد حوادث طبیعی و خسارات احتمالی آن می‌توان گفت بسیار بیشتر از خیلی جا‌های دیگر دنیاست تا جایی که ایران بین ۱۰ کشور اول دنیا از نظر میزان حوادث طبیعی قرار گرفته است.
در کشور هر چند وقت یک بار با حوادثی مانند سیل و زلزله مواجه می‌شویم که بسیاری از هموطنان را با خسارت‌های سنگین از جمله از بین رفتن منازل مسکونی مواجه می‌کند.
هزینه خسارت حوادث طبیعی سالانه ۱۵ درصد بودجه کل کشور را به خود اختصاص می‌دهد و با وجود این حجم از هزینه‌ها آنچه که کمبود آن احساس می‌شود بیمه حوادث طبیعی برای جبران ضرر و زیان‌ها است.
این در حالی است که بسیاری از شهروندان به فکر بیمه کردن منازل مسکونی خود نیستند.

خسرو شاهی قائم‌مقام بیمه مرکزی در این باره می‌گوید: بسیاری از کشور‌هایی که در معرض حوادث طبیعی هستند خرید بیمه واحد‌های مسکونی در مقابل سیل و زلزله برای آن‌ها اجباری و یا نیمه اجباری است.
آمارها نشان می‌دهد در کشور‌های پیشرفته تا ۵۰ درصد خسارت حوادث طبیعی را بیمه‌ها پوشش می‌دهند و این رقم در آسیا ۱۵ درصد است در حالی که در کشور ما فقط ۵ درصد خسارت حوادث طبیعی تحت پوشش بیمه قرار دارد.
محمد امین صلواتیان کارشناس صنعت بیمه می‌گوید: لازم است ما نیز مانند خیلی از کشور‌ها از نهاد‌های مالی و بیمه‌ای برای کاهش هزینه خسارت دیدگان و از مشارکت سرمایه گذاران در این زمینه استفاده کنیم.
علاوه بر ضرورت فرهنگ‌سازی برای بیمه منازل مسکونی از طرف مردم، در طرحی برای بیمه همگانی در مقابل حوادث، بیش از دو دهه موضوع ایجاد صندوق بیمه همگانی حوادث طبیعی در دولت و مجلس در جریان بود تا اینکه سال گذشته به نتیجه رسید.
اسماعیل نجار رئیس سازمان مدیریت بحران کشور می‌گوید: بر اساس این قانون تمام خانه‌های مسکونی شهری و روستایی با سازوکار مشخصی تحت پوشش بیمه اجباری حوادث قرار خواهند گرفت.
در این طرح با حداقل پرداختی، حدود ۳۰ میلیون واحد مسکونی در کشور بیمه حوادث طبیعی می‌شود، اما گویا تاسیس صندوق هنوز در گیر و دار مسائل اجرایی است.
غلامرضا سلیمانی رئیس کل بیمه مرکزی می‌گوید: این قانون پس از تصویب در روز دوم آذر سال گذشته به دستگاه‌های اجرایی از جمله وزارت کشور، وزارت اقتصاد و همچنین بیمه مرکزی ابلاغ شده است و ما نیز باید به سرعت اقدامات لازم را برای اجرایی شدن آن انجام دهیم.
آنچه مشخص است این است که بیمه منازل مسکونی در برابر انواع حوادث طبیعی هم کمک به دولت در مدیریت بحران و هم کمک به مردم در جبران هزینه ها و خسارت‌ها است.

لینک کوتاه : http://parvandehnews.ir/?p=7490