• امروز : پنج شنبه - ۶ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 17 - شوال - 1445
  • برابر با : Thursday - 25 April - 2024
6

ثبت سفارش و ترخیص لوازم خانگی کره ای علی رغم دستور رئیس جمهور درباره ممنوعیت واردات

  • کد خبر : 7287
  • ۱۷ مهر ۱۴۰۰ - ۹:۲۶
ثبت سفارش و ترخیص لوازم خانگی کره ای علی رغم دستور رئیس جمهور درباره ممنوعیت واردات
با وجود ممنوعیت واردات کالاهای گروه ۴ و دستور اکید رئیس جمهور مبنی بر ممنوعیت واردات لوازم خانگی کره ای شواهد نشان می‌دهد که این کالاها از وزارت صمت ثبت سفارش دریافت می‌کنند و از طریق گمرک نیز ترخیص می شود.

دولت دوازدهم در سال ۹۷ برای جلوگیری از تشدید قیمت ارز و تعادل بخشی و کنترل مصارف ارزی نسبت به گروه بندی کالاهای وارداتی اقدام کرد و ثبت سفارش و تخصیص بسیاری از اقلام و کالاها ممنوع اعلام شد.

لوازم خانگی نیز از این قاعده مستثنی نبود از طرفی همزمان با تشدید تحریم های ظالمانه برخی شرکت‌های لوازم خانگی مانند سامسونگ و ال جی کره جنوبی که سال ها در ایران فعال بودند به همین بهانه روابط خود را قطع کنند و برای تامین قطعات لوازم خانگی با شرکت های ایرانی به همکاری خود ادامه ندادند حتی تلاش های دیپلماتیک برای بازگشت آنها به کشور نتیجه بخش نبود.

همین عامل باعث شد تا شرکت های داخلی با زحمت و مشقت فراوان به دنبال توسعه داخلی سازی قطعات و شرکت های جایگزین بین المللی بروند، برای تحقق این موضوع اطمینان از حمایت های دولت ضروری بود به همین دلیل برخی شرکت های داخلی تولید کننده لوازم خانگی در نامه به دفتر مقام معظم رهبری خواستار حمایت از این صنعت و جلوگیری از واردات لوازم خانگی شدند که با پاسخ مثبت رهبر انقلاب همراه شد و طی نامه‌ای از سوی دفتر ایشان به دولت اعلام و بلافاصله از سوی دولت سیزدهم ممنوعیت واردات لوازم خانگی کره‌ای به وزارت اقتصاد و وزارت صنعت معدن تجارت ابلاغ شد.

 با این اوصاف طی روزهای اخیر از برخی گمرکات مرزی خبر می‌رسد عده‌ای از واردکنندگان توانسته اند مجوز ثبت سفارش لوازم خانگی کره‌ای از وزارت صمت دریافت کنند و کالاهای خود را به گمرک برسانند.

اخبار و شواهد نشان می دهد در روزهای ابتدایی مهرماه امسال ثبت سفارش برخی کالاها از جمله یخچال ساید بالغ بر ۱۶۰۰ تن، ظرفشویی و لباسشویی ال جی صادر شده است.

در این زمینه حمیدرضا غزنوی سخنگوی انجمن صنفی تولیدکنندگان لوازم خانگی با تایید این مسئله به فارس گفته است: محصولاتی شامل یخچال، ماشین لباسشویی، ظرفشویی و سایر اقلام به تازگی به گمرکات وارد شده در حالی که ثبت سفارش و واردات ممنوع است.

پیگیری های خبرنگار ما نشان می دهد کالاهایی که به گمرک رسیده دارای ثبت سفارش از وزارت صنعت معدن و تجارت هستند بنابراین مسئولان این وزارتخانه باید پاسخ دهند و نسبت به این مسئله موضع شفاف اتخاذ کنند که چرا علیرغم ممنوعیت ثبت سفارش و پابرجا بودن مصوبه دولت و تمدید آن تا پایان سال، مجوز برای واردات لوازم خانگی صورت پذیرفته است.

 روی دیگر ممنوعیت واردات لوازم خانگی به توانمندی تولیدکنندگان داخلی و تامین تقاضا باز میگردد. در این زمینه نحوه داخل سازی قطعات، ارتقا کیفیت کالا و خدمات، قیمت گذاری و توسعه توان رقابتی و صادراتی کالاهای تولید داخل بسیار حائز اهمیت است.

 تجربه کشور در زمینه خودرو سازی باعث شده برخی کارشناسان دیدگاه خوبی نسبت به تصمیم گیری دولت در این زمینه نداشته باشند و هشدار بدهند، عده ای در این رابطه معتقدند ممنوعیت واردات لوازم خانگی از کره باعث انحصار و افزایش قاچاق این کالاها خواهد شد. برخی دیگر نیز همانند محمدرضا پور ابراهیمی معتقد است که باید توامان به تولید داخل و بازار صادراتی فکر کرد و برای آن برنامه ریزی داشت.

 رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در این باره بر عدم واردات ۱۴۳۰ قلم کالای وارداتی طبق مصوبه سال ۹۷ دولت وقت که لوازم خانگی را نیز در بر می‌گیرد تاکید کرده و بیان می کند: عمق تولید لوازم خانگی در کشور متفاوت است برخی اقلام تا ۱۰۰ درصد و برخی حدود ۳۰ تا ۴۰ درصد است. در بخش قطعات کوچک به نظر می‌رسد باید ساختار جدید ایجاد شود و در بخش قطعات بزرگ لوازم خانگی نیازمند افزایش کیفیت هستیم. حمایت مطلق از فعالیت در صنعت لوازم خانگی به صلاح کشور نیست اما مشروط به حضور در بازارهای خارجی و مشارکت با تولیدکنندگان خارجی جهت به دست آوردن بازارهای منطقه‌ای ضروری است. در غیر این صورت منجر به انحصار، کاهش کیفیت، عدم رقابت و متضرر شدن مردم می شود.

لینک کوتاه : http://parvandehnews.ir/?p=7287