به گزارش پایگاه خبری و اطلاع رسانی “پرونده”به نقل از خبرنگار مهر، در روزهای اخیر اپراتورهای تلفن همراه قیمت بستههای اینترنت خود را افزایش داده اند.
بررسیها نشان میدهد که برخی از بستههای اینترنت تا دو برابر نیز گران شده است. برای مثال بسته ۱۵ گیگابایتی که پیش از این ۳۷ هزار تومان بوده است، هم اکنون از لیست بسته یکی از اپراتورها حذف و بسته ۷.۵ گیگابایتی با قیمت ۳۷ هزار تومان جایگزین آن شده است.
مجید حقی معاون سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در گفتگو با خبرنگار مهر، با تأیید این موضوع اظهار داشت: بررسیهای رگولاتوری نشان داد که بخشی از تغییر بستههای اینترنت اپراتورهای موبایل مربوط به افزایش قیمت بوده است.
وی با بیان اینکه تغییر قیمت پکیجهای اینترنت امری معمول بین اپراتورها است که با توجه به تغییر حجم بستهها اتفاق میافتد، افزود: اما هم اکنون بحث این است که این تغییر قیمتها مبتنی بر افزایش تعرفه بوده است و ما تغییر بسته اینترنت اپراتورهای موبایل را به «پکیج افزایشی» تعبیر میکنیم.
حقی با اشاره به اینکه تخلف افزایش قیمت تنها مربوط به اپراتورهای موبایل میشود، اضافه کرد: از آنجایی که این اپراتورها باید قبل از هرگونه تغییر قیمتی، تاییدیه رگولاتوری را دریافت کنند و این اتفاق هم اکنون نیافتاده است، این بستهها باید اصلاح و نرخها به قبل بازگردد.
معاون رگولاتوری با تاکید بر اینکه هرگونه تغییر نرخ خدماتی باید به تأیید رگولاتوری برسد، افزود: اپراتورهای موبایلی از روز چهارشنبه هفته گذشته (۱۱ تیرماه) بدون اطلاع رگولاتوری و اطلاع رسانی، این تغییرات را در بستههای مختلف اینترنت اعمال کرده اند و ما در بستههای مختلف، شاهد افزایش قیمت هستیم.
حقی گفت: البته ۳ برابر شدن قیمت بستههای اینترنت اپراتورها را تأیید نمیکنیم اما شواهد نشان میدهد که در بستههای پیشنهادی اپراتورها، تغییرات زیاد و معناداری اعمال شده است.
وی اضافه کرد: به اپراتورها مهلت داده شده است که ظرف همین امروز (شنبه) و هرچه سریعتر این تغییرات را اصلاح و بستهها را به حالت قبل بازگردانند.
معاون سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی خاطرنشان کرد: کاربرانی که طی این مدت بسته اینترنت فعال کرده اند نیز، بستههای اینترنت آنها با مبالغ قبلی برایشان اصلاح شده و مبالغ به حسابشان عودت داده میشود.
وی در مورد نحوه نظارت رگولاتوری گفت: اپراتورها باید در این زمینه گزارش خود را به رگولاتوری ارائه دهند. همچنین سامانه ۱۹۵ نیز آمادگی این را دارد که اگر مواردی از سوی کاربران اعلام شود، آن را پیگیری و اصلاح کند.
حقی با تاکید بر اینکه کاربرانی که طی دو سه روز گذشته مبادرت به خرید بستههای اینترنت با نرخ گرانتر از قبل کرده اند، حداکثر تا فردا منتظر باشند که بستههای خریداری شده آنها اصلاح شود، در غیر اینصورت موضوع را از طریق سامانه ۱۹۵ گزارش و مطالبه کنند.
وی گفت: تخلف افزایش قیمت تنها در اپراتورهای موبایل اتفاق افتاده و ما گزارشی مبنی بر گرانی اینترنت ثابت دریافت نکرده ایم.