• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 19 - رمضان - 1445
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
3

تولد یک بانک دیجیتال در ایران نزدیک است

  • کد خبر : 6688
  • ۰۲ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۰:۲۳
تولد یک بانک دیجیتال در ایران نزدیک است
به زودی بانک ایران زمین با اجرای کامل پلتفرم بانکداری دیجیتال خود تحول بزرگی در بانکداری کشور ایجاد می‌کند که از این به بعد نقش و حضور بانکداری سنتی مبتنی بر حضور فیزیکی در مبادلات تجاری مردم کم می‌شود و خدمات بانکی متناسب با نیاز مشتریان ارائه خواهد شد.

به گزارش پایگاه ۵۹۸، آنطور که آمارها، وضعیت بانکداری دیجیتال در صنعت بانکداری ایران را بیان می‌کنند، بانک‌های ایرانی از وضعیت مطلوب دیجیتالی شدن عقب مانده‌اند و تنها در بانکداری الکترونیک چون افتتاح حساب، انتقال وجه، صدور چک و … به صورت غیرحضوری گام برداشته‌اند که بانکداری الکترونیک یک قدم پیش از رسیدن به بانکداری دیجیتال است.
اما آنچه لازمه اساسی بانکداری دیجیتال است، شناسایی علایق مشتری و ارائه خدمات متناسب با آن و تطبیق سرویس‌های بانکی با تغییر نیاز صنایع مختلف است که در ابلاغ سند بانکداری آینده و تحول دیجیتالی، ضعف نبود برنامه توسعه کسب‌و‌کارهای دیجیتالی به چشم می‌خورد که می‌تواند یکی از چالش‌های گسترش بانکداری دیجیتال باشد.
بانکداری دیجیتالی یک رویکرد مبتنی بر فناوری برای تحول کل بانک است و با تبدیلِ صِرفِ محصولات و خدمات بانک به محصولات و خدمات دیجیتالی به‌ وجود نمی‌آید، بلکه لازمه‌ی دیجیتالی شدن بانکداری، علاوه بر تحول محصولات و خدماتِ سمت مشتری، ایجاد تغییراتی در معماری سازمانی بانک (ساختارها، فرایندها، روال‌های تصمیم‌گیری، منطق تخصیص منابع، طرح‌های پاداش مبتنی بر عملکرد و …) است.
فصلی جدید در فعالیت های بانک ایران زمین
در این بین، بانک ایران زمین مدعی است که پس از چند سال برنامه ریزی و تلاش برای تحقق بانکداری دیجیتال، به زودی با اجرای کامل پلفترم موردنظرش در این زمینه، تحولی در بانکداری دیجیتال با تمرکز بر نیازهای مشتریان و داده محور بودن ارائه خدمات ایجاد خواهد کرد.
در ادامه بخشی از اقدامات بانک ایران زمین برای تحقق بانکداری دیجیتال در سال‌های گذشته را مرور می‌کنیم که طبق گفته‌های مدیر عامل این بانک،  یکی از اقدامات موردنظر برای تحول دیجیتال در سال گذشته یکپارچه سازی کانال‌های ارائه خدمات، کانال موبایل و اینترنت و ارائه خدمات غیربانکی به مشتریان با متنوع سازی خدمات شعب دیجیتال بانک بود.
از دیگر تلاش‌های بانک ایران زمین، تحلیل رفتارهای مشتریان برای ارائه خدمات مورد نیاز و فراتر از انتظار و با ارزش افزوده بالا است.
در این قسمت، با پلفترم بانکداری دیجیتال بانک ایران زمین به نام فراز آشنا خواهید شد که تاکنون به صورت آزمایشی از سال گذشته مشغول فعالیت و ارائه خدمات به تعداد محدودی از مشتریان با تراکنش بالای این بانک بوده است و در سالجاری به صورت کامل عملیاتی خواهد شد که به اعتقاد مسئولان بانک ایران زمین تحول گسترده‌ای ایجاد خواهد کرد.
از سوی دیگر طبق اعلام مسئولان بانک ایران زمین، از جمله مزیت‌های پلتفرم مورد نظر فراهم سازی امکان استقرار در گوشی موبایل و فضای وب است که در نتیجه آن، کاربران می‌توانند پلتفرم فراز را جایگزین موبایل بانک و اینترنت بانک کنند که تفاوت آن با اینترنت بانک و موبایل بانک‌های کنونی این است که در این پلتفرم سرویس‌ها ساده‌سازی شده‌ و در نتیجه تجربه کاربری مناسبی را برای مشتری رقم می‌زند.
یکی دیگر از مزیت‌های این پلتفرم، دیجیتالی شدن ۷۲ فرآیند است که درنتیجه آن بدون نیاز به حضور مشتری، او می‌تواند خدمات بانکی چون افتتاح حساب برای اولین بار را دریافت کند.
همچنین، قابلیت ارسال و دریافت دستور صوتی و تصویری، شخصی سازی کامل فراز از دیگر امکانات پلتفرم فراز است‌‌.
در کنار هدف‌های درنظر گرفته شده برای پلتفرم فراز چون حذف کامل شعب در کنار عرضه خدمات بانکی به طور کامل به مشتریان، هدف نهایی این پلفترم که به احتمال زیاد به زودی محقق خواهد شد، فعال سازی بر روی دستگاه‌های خودپرداز و مرکز تماس دیجیتال برای دریافت خدمات در تمام کانال‌های پیوسته و یکپارچه است.
علاوه براین، بانک ایران زمین آموزش کارکنان خود در راستای پیاده کردن بانکداری دیجیتال را مد نظر قرار داده است تا با استفاده از فناوری‌ها بتواند در ۷ دقیقه فرآیند ارائه تسهیلات به عنوان یکی از مهم‌ترین و پرکاربردترین خدمت بانکی انجام شود.
با این تفاسیر، با توجه به اهمیت این اقدام بانک ایران زمیندر جهت گسترش بانکداری دیجیتال در کشور، ترغیب دیگر بانک‌ها برای فعالیت در این زمینه و کمک در بکارگیری فناوری‌ها در مبادلات تجاری فعالان اقتصادی باید منتظر ماند و دید که بانک ایران زمین در آینده نزدیک با اجرای کامل پلفترم بانکداری دیجیتال خود چقدر در تحقق این امر موفق عمل می‌کند؟
لینک کوتاه : http://parvandehnews.ir/?p=6688