• امروز : یکشنبه - ۱۶ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 27 - شوال - 1445
  • برابر با : Sunday - 5 May - 2024
4

مردم دوستی و همدلی؛ آموزه بزرگ امام علی(ع) و غدیر خم

  • کد خبر : 6229
  • ۰۶ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۴:۲۲
مردم دوستی و همدلی؛ آموزه بزرگ امام علی(ع) و غدیر خم

غلامرضا خلیل ارجمندی « پس آنگاه که در زندگی گذشتگان مطالعه و اندیشه می کنید، عهده دارچیزی باشید که عامل عزّت آنان بود، و دشمنان را از سر راهشان برداشت، وسلامت و عافیت زندگی آنان را فراهم کرد، و نعمتهای فراوان را دراختیارشان گذاشت، و کرامت و شخصیّت به آنان بخشید، که از تفرقه وجدایی اجتناب […]

غلامرضا خلیل ارجمندی

« پس آنگاه که در زندگی گذشتگان مطالعه و اندیشه می کنید، عهده دارچیزی باشید که عامل عزّت آنان بود، و دشمنان را از سر راهشان برداشت، وسلامت و عافیت زندگی آنان را فراهم کرد، و نعمتهای فراوان را دراختیارشان گذاشت، و کرامت و شخصیّت به آنان بخشید، که از تفرقه وجدایی اجتناب کردند، و بر وحدت و همدلی همّت گماشتند، و یکدیگر را بهوحدت واداشته به آن سفارش کردند. و از کارهایی که پشت آنها را شکست، وقدرت آنها را در هم کوبید، چون کینه توزی با یکدیگر، پرکردن دلها از بخل وحسد، به یکدیگر پشت کردن و از هم بریدن، و دست از یاری هم کشیدن،بپرهیزید.» – نهج البلاغه، خطبه۱۹۲

پیام همدلی و ولایت عهدی غدیر خم در تاریخ دینی و سیاسی مسلمانان وبه‌ویژه شیعیان جایگاهی رفیع و والا دارد. حجه‌الوداع پیامبر به عنوان نقطهعطفی در تاریخ اسلام، غدیر را از یک حادثه صرف تاریخی خارج کرده ودستاوردهای مهم سیاسی و اجتماعی برای آیندگان به یادگار گذاشته استکه با توجه به چالش‌ها و مسایل این روزهای کشور توجه و بازبینی آن‌می‌تواند مفید باشد.

یکی از بزرگترین دستاوردهای غدیر توجه به اصل مردم دوستی بود، پیامبراکرم(ص) در آن بزنگاه تاریخی با استناد به شاخص‌های دقیق و مستدل،فردی را برای مدیریت جامعه برگزید که از هر نظر قابل دفاع و شایسته بود. مراتب تدبیر، دیانت، کاردانی، تقوا، سلامت نفس و سایر مولفه‌ها چنان دروجود علی(ع) آشکار و مبرهن بود که به تایید دشمنان آن امام نیز‌ می‌رسید وبارها از سوی مخالفان آن حضرت ابراز شد.

یکی دیگر از آموزه‌های حادثه غدیر اهمیت و نقش مردم در مقبولیت ومشروعیت نظام اسلامی بود، پیامبر که‌ می‌توانست همچون سایر رسالت‌هایپیامبرانه و وحیانی، این موضوع را نیز در جمعی خصوصی یا اندک ابلاغکند، با علم به اهمیت رای و نظر مردم ترجیح داد این ابلاغ مهم را در جمعبیشتری از مردم اعلام کند و از همین‌رو جایگاه غدیر را برگزید و از همه مردمخواست در آن نقطه جمع شوند تا بیعت مردم را با ابلاغ خود همراه کند. تردیدی نیست پیامبر هم از آنچه جامعه اسلامی را در دوران پسانبوت تهدید‌می‌کرد مطلع بود، اما تلاش داشت تا با تکیه بر افزایش آگاهی و شناختمردم و تاکید بر اهمیت نظر و رای آن در استقرار نظام اسلامی، دامنهتهدیدات و تنگ‌نظری‌های آینده را اکاهش دهد اگر این عشق به مردم و مودتنبود، قطعا پیامبر اعظم (ص)برگزیده ترین جایگزین خود را به آنها با اینصراحت و بلاغت معرفی نمیکرد.

یکی دیگر از این آموزه های مهم اهمیت وحدت و انسجام و همدلی  در جامعهاسلامی است. پیامبر اعظم (ص) بیگانه از هیزم اختلاف‌افکنی‌های معاندانزمان خود نبود و از سویی حفظ وحدت و پرهیز از قطب‌بندی امت اسلام را بهضرر مردم و دین اسلام‌ می‌دانست از این‌رو شیوه‌ای را برگزید تا شیعیانواقعی بهانه و ابهامی برای آینده نداشته باشند و اتحاد و وحدت شیعیان بهاین بهانه مورد آسیب قرار نگیرد. اصرار پیامبر بر ابلاغ حکم و انتخاب امامعلی(ع) در واقع درایت پیامبر در حفظ وحدت امت اسلامی در آینده بود تا درفقدان وحدت، اسلام و مسلمین دچار بحران‌ها و چالش‌های ناگوار نشوند.

در آستانه عید سعید غدیر خم بازبینی این آموزه های مهم در شرایط حساسفعلی کشور موثر و قابل تامل است. شایسته‌سالاری و پرهیز از انتخابمدیران بر اساس شایستگی و ضابطه به جای رابطه علاوه بر جلب رضایتمردم باعث‌ می‌شود مدیران شایسته مسیر خروج از این شرایط را به نحومطلوب‌تری ترسیم کنند. از سویی نباید فراموش کرد مردم‌سالاری و توجه بهنقش و جایگاه مردم‌ و توجه به اصل مردم دوستی می‌تواند در خروج از اینشرایط موثر باشد. مردم در آموزه‌های دینی نه نقشی ابزاری بلکه نقشیمشروعیت‌بخش و مقبولیت‌آفرین دارند و مادامی که رای و نظر مردم درانتخاب و همراهی مدیران مشهود و آشکار باشد، می‌توان به عبور ازمسیرهای سخت امیدوار بود و ، از این‌رو بر همه مردم و مسئولان مغتنماست، این آموزه های مهم شایسته‌سالاری، مردم‌سالاری و حفظ وحدت واتحاد را به عنوان دستاوردهای حادثه غدیر و حرکت تاریخی پیامبر اعظم(ص) مورد بازخوانی، بازبینی و تدقیق قرار دهند.

بنابراین غدیر ،طرح جهان‌داری بر ولایت مداری است و فرهنگ غدیر ، فرهنگامامت شیعی است. فرهنگ مسؤولیت پذیری انسان برای تعیین سرنوشتخویش.فرهنگ عهد و میثاق است برای راهنمایی در راه ماندگان و فرهنگرهسپاری در راه امام و با امام در تحقق آرمان حکومت عدل علوی است.

فرارسیدن این عید بزرگ را به کلیه شیعیان و مردم ایران و بویژه کارکنان و مدیران شبکه بانکی تبریک می گویم و برای همگان روزهای خوش و اتفاقهایخوب در آغاز شروع کار دولت جدید عدالت مدار آرزو دارم

لینک کوتاه : http://parvandehnews.ir/?p=6229