• امروز : پنج شنبه - ۱۰ آبان - ۱۴۰۳
  • برابر با : 28 - ربيع ثاني - 1446
  • برابر با : Thursday - 31 October - 2024
5

جزئیات تغییر اعتبارات بودجه‌ای دستگاههای اجرایی در سال ۱۴۰۰/ افزایش ۶۱درصدی مصارف سازمانها

  • کد خبر : 5496
  • ۳۰ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۳:۱۴
جزئیات تغییر اعتبارات بودجه‌ای دستگاههای اجرایی در سال ۱۴۰۰/ افزایش ۶۱درصدی مصارف سازمانها
مجموع کل اعتبارات مندرج در جدول ۷ قانون بودجه ۱۴۰۰(اعتبارات دستگاه‌های اجرایی) حدود ۲۹۲هزار میلیارد تومان (۶۰درصد) نسبت به قانون بودجه سال ۱۳۹۹ افزایش یافته است.

بخش عمده مصارف بودجه عمومی دولت در قالب جدول ۷ قانون بودجه ۱۴۰۰ و به‌تفکیک دستگاه‌های اجرایی ارائه می‌شود. تعداد بسیار بالای ردیفها و نبود دسته‌بندی مشخص برای درک بهتر نحوه تقسیم منابع میان دستگاه‌های گوناگون از مواردی است که موجب شده است بررسی بودجه دستگاه‌های اجرایی دشوار و ورود مجلس شورای اسلامی به ارقام این جدول در مدت زمان بررسی لوایح بودجه، بسیار محدود و در بیشتر موارد، صرفاً از جنبه افزایش ردیف بودجه برخی دستگاه‌ها باشد.

گزارش حاضر، همه دستگاه‌های اجرایی جدول ۷ قانون بودجه سال ۱۴۰۰ را براساس قوای حاکم طبقه‌بندی و با شناسایی دستگاه‌های اجرایی اصلی و تجمیع ردیف‌های فرعی ذیل هریک، نکات زیر را استخراج کرده است:
مجموع کل اعتبارات مندرج در جدول ۷ (اعتبارات دستگاه‌های اجرایی) حدود ۲۹۲ هزار میلیارد تومان (۶۰ درصد) نسبت به قانون بودجه سال ۱۳۹۹ افزایش یافته است (مجموع اعتبارات هزینه‌های جاری در جدول ۷ (اعتبارات هزینه‌ای دستگاه‌های اجرایی) حدود ۲۶۵ هزار میلیارد تومان (۶۱ درصد) نسبت به قانون بودجه سال ۱۳۹۹ افزایش یافته است).
۲۱۴ هزار میلیارد تومان از این افزایش به دستگاه‌های زیرمجموعه قوه مجریه (اعم از وزارتخانه‌ها، معاونت‌ها و دستگاه‌های زیر نظر رئیس جمهور) مربوط است که بخش عمده بودجه عمومی دولت را تشکیل می‌دهند و نسبت به قانون بودجه سال ۱۳۹۹، ۵۶ درصد افزایش یافته‌اند.

بودجه قوه مقننه (مجلس شورای اسلامی و دستگاه‌های زیرمجموعه آن) نیز نسبت به قانون بودجه سال ۱۳۹۹، حدود ۶۷ درصد افزایش یافته است.

بودجه قوه قضائیه (دادگستری جمهوری اسلامی ایران و سایر دستگاه‌های زیرمجموعه این قوه) نسبت به قانون بودجه سال گذشته، حدود ۵۷ درصد افزایش یافته است.
سهم سایر دستگاه‌ها (اعم از نیروهای مسلح، مراکز فرهنگی، آموزشی و علمی خارج از قوای سه‌گانه و…) از کل این اعتبارات حدود ۲۰ درصد است که نسبت به قانون بودجه سال ۱۳۹۹، ۷۶ درصد رشد داشته است.
با بررسی در سطح دستگاه‌های اجرایی اصلی، فهرستی از بیشترین میزان افزایش و کاهش اعتبارات دستگاه‌های اجرایی در جداول ۲ و ۳ این گزارش ارائه شده است. با توجه به افزایش قابل توجه حقوق و دستمزد کارکنان دولت نسبت به قانون بودجه سال ۱۳۹۹، دستگاه‌هایی که سهم هزینه‌های نیروی انسانی در آنها بالاست (آموزش و پرورش، صندوق‌های بازنشستگی، بنیاد شهید و امور ایثارگران و…) سهم بسیاری در رشد مجموع اعتبارات در قانون بودجه سال ۱۴۰۰ داشته‌اند.

لینک کوتاه : http://parvandehnews.ir/?p=5496

برچسب ها