• امروز : دوشنبه - ۱۷ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 28 - شوال - 1445
  • برابر با : Monday - 6 May - 2024
4

مشاغل حاشیه ای برج آزادی در آستانه نابودی

  • کد خبر : 5473
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۵:۰۱
مشاغل حاشیه ای برج آزادی در آستانه نابودی
کسی که به خراب کردنش می اندیشید، شاید فکرش رو هم نمی کرد که امرار معاش ۲۰ تا ۳۰ خانوار به برج آزادی وابسته است و افرادی که قدمت حضورشان به اولین روزهای ساخت این بنا می رسد باعث رونق بخشیدن به کسب و کارهای اطراف برج شده اند و البته جزء جدا نشدنی و تاریخچه گویای این بنا هستند.

محمد که از قدیمی ترین عکاسان حاشیه برج آزادی است می گوید: بعد از دوران سربازی که به سال ۵۰ بر می گردد، هنر عکاسی را آموختم و برای عکس گرفتن از توریستها، گردشگران و مسافرانی که به تهران می آمدند ، اینجا مستقر شدم.
وی اضافه می کند : از زمانی که به مسافران اجازه ورود به پارکینگ را نمی دهند و مسافران باید چند کیلومتر آن طرف تر بروند تا بتوانند ماشینشان را پارک کنند کاسبی بی رونق شده است. این موضوع حداقل ۶۰ تا ۷۰ درصد روی کار ما اثر گذاشته و از درآمد ما کم شده است.
علی از دیگر عکاسان اطراف برج آزادی نیز به خبرنگار ما می گوید : حداقل ۴۴ سال است که در اینجا مشغول به کار هستم. زمانی که پارکینگ بود مردم راحت ماشینشان را پارک می کردند و هر مسافر ۴ تا ۵ عکس می گرفت . ولی حالا نیم ساعت طول می کشد تا بتوانند جایی پارک کنند که امن باشد و برای گرفتن عکس به اطراف برج آزادی بیایند.
او به جریمه شدن ماشینهای اطراف میدان، توسط افسران راهنمایی و رانندگی اشاره می کند و می گوید : مردم تمایلشان برای گردش در این محل کم شده و امید من اول به خدا بعد به مردمی است که برای عکس گرفتن و خاطره ساختن به اینجا می‏آمدند.
احمد که از سال ۶۹ تا کنون در این محل فعالیت می کند با ناراحتی می گوید : جدیداً جلوی ورود ماشینهای ما را هم می گیرند و می گویند ببرید پارکینگ استاد معین بگذارید و کار کنید. واقعا اسیر شدیم. خیلی بد شده است. توریست برای عکس گرفتن باید دور میدان بایستد، دغدغه پارک کردن و جریمه شدن او را از این کار باز می دارد . پیش از این می توانست با خیال آسوده داخل پارکینگ پارک کند . هم برای بازدید موزه برود هم پیش ما برای عکس گرفتن؛ به نفع همه بود به خاطر نبودن پارکینگ درآمد ما خیلی کم شده است.
رضا که به نظر از بقیه سن کمتری دارد جلو می آید و با ناراحتی می گوید : گویا مسئولین برج با شهرداری بر سر پارکینگ به مشکل برخوردند و باعث ضرر هم برای کسانی که می خواهند به موزه برای بازدید بروند و هم برای ما که مجبوریم ابزارکارمان رو همراه داشته باشیم.
وی با اشاره به کم شدن توریست و بازدیدهای موزه اظهار می دارد : درآمد ما وابسته به این برج و گردشگران و مسافرانی است که می آمدند. الان اگر هم با توجه به سر درگمی پارک کردن ماشینشان بیایند، زمان تحویل عکس به آنها خیلی طولانی شده زیرا که ابزار کارمان با توجه به اینکه باید از دست دزدان و معتادان جای امنی باشد، داخل ماشینمان که در پارکینگ بود می گذاشتیم، اما حالا بعد از عکس گرفتن باید مسیر طولانی را تا محل پارک ماشین برویم و بتوانیم پرینت بگیریم.
حالا که عده ای رزق و روزیشان را سالیان سال است که از همجواری این بنا کسب می کنند؛ لازم است ترتیبی اتخاذ شود تا باعث دستگیری از این افراد کم درآمد شود، نه باعث کوچک کردن سفره آنها.

سردبیر: سید محمد حسین موسوی – خبرنگار : معصومه اسدی

لینک کوتاه : http://parvandehnews.ir/?p=5473