داریوش باقرجوان در گفتوگو با ایسنا اظهارکرد: از سال ۱۳۹۷ که مشکلاتی برای رانندگان در تامین لاستیک به وجود آمد سامانهای در سازمان راهداری ایجاد کردیم و بر اساس پیمایش رانندگان به آنها حواله لاستیک میدادیم رانندگان میتوانستند از طریق آن حواله لاستیک مورد نیازشان را از محل تولید داخلی یا واردات با نرخ ارز ترجیحی دریافت کنند.
وی افزود: تامین لاستیک تا سال گذشته برقرار بود اما از زمانی که ارز ترجیحی برای تامین لاستیک به ارز نیمایی تبدیل شد تا ابتدای سال جاری هم سامانه برقرار بود اما تامین لاستیک هم به وزارت صنعت، معدن و تجارت واگذار شد و رانندگان باید از طریق سامانه کالا این وزارتخانه نیازشان را اعلام میکردند.
مدیرکل دفتر حمل و نقل مسافر سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای ادامه داد: البته سال گذشته با دستور وزیر راه و شهرسازی لاستیکهای وارد شده و موجود در گمرک با ارز ترجیحی ترخیص شده و تا هفتههای اخیر این لاستیکهای باقی مانده با نرخ ارز ترجیحی در اختیار رانندگان قرار میگرفت همچنین در کنار آن لاستیک با استفاده از ارز نیمایی نیز در بازار عرضه میشد.
باقر جوان با بیان اینکه طی ماههای گذشته حدود ۸۰۰ هزار لاستیک با ارز ترجیحی و با دستور وزیر راه از گمرک ترخیص و بین رانندگان توزیع شد، گفت: از ابتدای امسال و با تمام شدن لاستیکهای باقیمانده مذکور، همه نیازها به سمت سامانه کالا وزارت صمت سوق پیدا کرد و بنابراین وزارت صنعت، معدن و تجارت متولی تامین و توزیع لاستیک مورد نیاز رانندگان شد و همه آمار و ارقام در این زمینه نیز در اختیار این وزارتخانه است.
وی اعلام کرد: البته گزارشهایی دریافت کردیم که لاستیکهای موجود در این سامانه تکافوی بازار و نیاز رانندگان را نمیدهد اما مسئولیت آن با وزارت صمت است. سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای به صورت هفتگی جلساتی با حضور وزیر راه و نمایندگان تشکلها داریم و در حوزه لاستیک و قطعات مطالبات و مشکلات رانندگان را در زمینه لاستیک، روغن، قطعات و غیره را بررسی کرده و آن را به وزارت صمت اعلام میکنیم اما ما فقط منعکس کننده این مشکلات هستیم و اگر مشکلاتی هم هست وزارت صمت باید پیگیر و پاسخگو باشد.