• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 20 - رمضان - 1445
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
4

رویکرد فروشگاه های زنجیره ای به تولید و عرضه محصول و حذف یک به یک واسطه ها

  • کد خبر : 5352
  • ۲۴ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۰:۲۹
رویکرد فروشگاه های زنجیره ای به تولید و عرضه محصول و حذف یک به یک واسطه ها
فروشگاه های زنجیره ای با همکاری کارخانه ها بر اساس نیاز که به چند محصول بخصوص دارند آنها را تولید می کنند تا محصول با برند مشخص در شعب همان فروشگاه عرضه می شود در نتیجه از کارخانه تا فروشگاه به صورت مستقیم طی می شود و کالا به صورت بی واسطه به دست مردم می رسد.

به گزارش پرونده نیوز به نقل از تیتر۲۰_

با گذشت چندین سال از فعالیت فروشگاه های زنجیره ای، امروز این فروشگاه ها جایگاه ویژه ای در نظام توزیع کشور دارند و به راحتی نمی توان نقش آنها را منکر شد تا جایی که دولت به پشتوانه فعالیت مناسب توزیع اقلام اساسی را نیز بر عهده این فروشگاه ها قرار داده است.
عرضه مستقیم کالا و تولیدات اختصاصی فروشگاه های زنجیره ای
یکی از اتفاقاتی که توسط فروشگاه های زنجیره ای در گذشته در خارج و در حال حاضر در داخل کشور اشاعه پیدا کرده این است که این فروشگاه ها با همکاری کارخانه ها بر اساس نیاز  که به چند محصول بخصوص دارند آنها را تولید می کنند تا محصول سفارش داده شده با برند همان فروشگاه و به صورت انحصاری تولید و در شعب همان فروشگاه عرضه می شود در نتیجه از کارخانه تا فروشگاه به صورت مستقیم طی می شود و در این بین حلقه بنکداران و شرکت های پخش حذف و کالا به صورت مستقیم به دست مردم می رسد این اتفاق بسیار موجب حذف واسطه ها می شود.
این فروشگاه ها نقش زیادی در توزیع یکپارچه کالا در سراسر کشور دارند، برخی از فروشگاه ها در سراسر کشور زنجیره تامین دارند و تعدادی دیگر از این فروشگاه ها در برخی استانها فعال هستند و زمانی که قیمتگذاری برای کالا انجام می دهند این قیمتگذاری در سراسر کشور به صورت یکدست و یکپارچه است و استان به استان و شهر به شهر متفاوت نیست و این قیمت یکسان تاثیر زیادی داشته تا کالا و خدمات به صورت یکسان برای مشتری در سراسر کشور عرضه شود.
از سوی دیگر در سال های گذشته بواسطه وجود واحدهای صنفی سنتی و غیر یکپارچه بعضا کمبودهایی در بخش  کالایی بوجود می آمد .
فروشگاه های زنجیره ای مظهر تبلور تجارت مدرن
اکنون اتفاقی که افتاده این است که فروشگاه های زنجیره ای مظهر تبلور تجارت مدرن هستند در گذشته در کشور بقالی ها و سوپرمارکت ها حکمرانی می کردند که باید اجناس را از بنکدار و یا شرکت های پخش دریافت می کردند و این بین محتکران می توانستند با دخالت عرضه را محدود و موجبات بر هم ریختن بازار را فراهم کنند، دلیل این موضوع نیز غیر اصولی بودن توزیع بود که بر روی آن نظارت و کنترلی وجود نداشت.
فروشگاه های زنجیره ای به دلیل اعتبار و برند خود و به دلیل فرایند یکپارچه ای که در کلیه شعب جاری کردند طبیعتا قدرت خرید و حجم خرید بیشتری دارند، تخفیف بیشتری در خرید می گیرند بنابراین سود بیشتری به مشتریان خود می دهند و ارزش افزوده ای که محتکر با تک فروشی به دنبال آن است تا کالا را به مشتری عرضه کند فروشگاه های زنجیره ای در قالب تخفیف از تولیدکننده می گیرند و با یک عددمنطقی و معقول به دست مشتری می رسانند و دقیقا یکی از حوزه های فروشگاه های زنجیره مربوط به مقابله با احتکار کالا است.
در این فروشگاه ها کاملا از لحظه سفارش کالا، حرکت محصول،تحویل به فروشگاه های زنجیره ای و عرضه در قفسه یک پروسه قابل رصد است و بر اساس قرارداد پلن پرداخت و مدت زمان ماندگاری محصول موجب از بین نرفتن کیفیت محصول می شود و به دلیل اینکه قابل رصد است موجب می شود احتمال احتکار از بین برود.
در گذشته عرضه کالای اساسی دربیشتر موارد مساوی با صف و حق و ناحق شدن و مساوی با چالش بود هر چند در حال حاضر به صورت کامل این مشکلات از بین نرفته اما تعداد آن بسیار کم شده است، در گذشته فرایند توزیع در کشور از جنس دولتی و فرتوت و سنتی بود وامکان نظارت دقیق وجود نداشت و مشکلات بیشتری مشاهده می شد.
در نظام توزیع فروشگاه زنجیره ای سرمایه گذاری که روی متحدالشکل بودن فروشگاه ها، فروشنده ها و روی آموزش آنها می شود موجب شده این فروشگاه ها با حساسیت و کیفیت بیشتر حتی کالاهای اساسی را توزیع کنند در این فروشگاه ها به دلیل ارزش برند و رقابت با سایر رقبا برای جذب مشتری و وفادار نگه داشتن آنها حتما باید فرایند توزیع کالای اساسی را با دقت و احترام بیشتری انجام دهند.
در گذشته توزیع کالای اساسی زیاد قابل رصد نبود اما امروز تمام شعب فروشگاه های زنجیره از طریق سایت خود اطلاع رسانی می کنند و مشخصا به دلیل هویت قابل اعتمادی که در ذهن مصرف کننده دارند مردم هم تا حدود زیادی خیالشان از نظر مساوات راحت است.
لینک کوتاه : http://parvandehnews.ir/?p=5352