• امروز : دوشنبه - ۱۰ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 21 - شوال - 1445
  • برابر با : Monday - 29 April - 2024
8

نمیشود مردم خسته را بار دیگر در خانه نگه‌داشت!

  • کد خبر : 5349
  • ۲۳ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۸:۴۰
نمیشود مردم خسته را بار دیگر در خانه نگه‌داشت!
درروزهای گذشته مردم جهت اعتراض به وضعیت موجود بخصوص ضعف دولت در مهار کرونا به طور خودجوش به امید آینده ای روشن به صحنه انتخابات آمده اند.

 

دکتر سکینه باغ بهشتی فرزند شهید ، متخصص ،پژوهشگر وفعال حوزه سلامت ،رئیس کمیته تخصصی سلامت ستاد ملی حکمت آیت الله رئیسی است. وی معتقد است حدود یک سال و نیم از شیوع بیماری کرونا گذشته است ؛مقصر اصلی این وضعیت مدیریت غلط و پرتناقض در پاندمی کرونا،آمارغیرواقعی،سیاسی بازی دولت ،کاهش محدودیتها، اظهارات غیرعلمی و معرکه‌گیری وزیر بهداشت درباره تولیدواکسن وادعاهای بی‌اساس برای ماندن بر کرسی وزارت و روند کند واکسیناسیون موجب تلفات انسانی بسیار شده است ،خبرنگار (…)با ایشان درباره شرایط فعلی نظام سلامت و رویکرد دولت آیت الله رئیسی در صورت پیروزی جهت برون رفت ار این بحران به گفت و گو نشسته است که در ادامه میخوانیم .

۱- مهم‌ترین چالش نظام سلامت و راهکار شما برای برون رفت از این بحران در جامعه کنونی چیست ؟

با ظهور ویروس کرونا، زندگی و سلامت میلیون ها انسان بیش از یکسال و نیم مورد تهدید قرار گرفته است. این بیماری همه گیر نه تنها میزان بالای مرگ و میر ناشی از عفونت ویروسی را به همراه دارد، بلکه باعث فاجعه روانی در کل نقاط جهان شده است.
حدود یک سال و نیم از شیوع بیماری کرونا گذشته است ؛مقصر اصلی این وضعیت مدیریت غلط و پرتناقض در پاندمی کرونا،آمارغیرواقعی،سیاسی بازی دولت ،کاهش محدودیتها، اظهارات غیرعلمی و معرکه‌گیری وزیر بهداشت درباره تولیدواکسن وادعاهای بی‌اساس برای ماندن بر کرسی وزارت و روند کند واکسیناسیون موجب تلفات انسانی بسیار شده است.
حال چرا دولت ، فرماندهی مقابله با بحران کرونا «که نیازمند هماهنگی چند وزارتخانه و استانداران و نیروهای نظامی و انتظامی است» به کسانی سپرده که «جرات و قاطعیت تصمیم گیری متمرکز و واحد را ندارد، ونتوانستند نهادها و سازمان‌ها را هماهنگ کنند ،اطلاع رسانی متمرکز و واحدی را شکل ندادند و بر اجرای تصمیمات نظارت مستمر و قاطع و کارآمد نداشتند .»
مهار ویروس کرونا نیازمند همراهی افکار عمومی است ولی در حال حاضر اعتماد مردم به مسئولان دولتی به کمترین حد خود رسیده است ، در روزهای اخیر مردم خسته به طور خودجوش با امید به بهتر شدن وضعیت توسط آیت الله رئیسی به صحنه انتخابات آمدند چرا که پخش اخبار ضد واکسن های همچنین روند کند واکسیناسیون و تعریف و تمجید مسئولان از واکسن ایرانی که هنوز حتی گزارش علمی فاز یک آن منتشر نگردیده است مردم را خسته و کلافه کرده است ، تنها راه حل برون رفت از این بحران، واکسن معتبر و رایگان برای همه ی مردم ایران است !!!
مسئولین امر با درک اثرات شیوع ویروس کرونا بر سلامت روان جامعه باید با بالابردن سطح آگاهی عمومی ، انتقال الگوها و مدیریت صحیح و برنامه ریزی و اقدام فوری از اثرات زیان بار کرونا بر سلامت روان بکاهند .

۲-مهمترین اصل برای حل مسائل نظام سلامت را چه چیزی می دانید؟
برخوردهای سلیقه ای و کمتر کارشناسی شده در اغلب حوزههای تخصصی و راهبری ادوار گذشته نظام سلامت ایران با انتخاب درست رآس هرم وزارت بهداشت و در ادامه آن اصلاح ساختار نظام سلامت قابل حل خواهد بود ، گستردگی و پراکندگی سازمان ها و نهادهای متولی سلامت وتامین رفاه در عدم پاسخگویی و توازن اختیارات مسئولیت های وزارت بهداشت مهم‌ترین معظل نظام سلامت می باشد که با تجمیع و هماهنگی در سیاستگزاری ها مشکلات مرتفع خواهد شد .

۳-در صورت پیروزی آیت الله رئیسی مهم‌ترین اولویت های پیش روی نظام سلامت را تشریح فرمایید ؟

قطع چرخه انتقال ویروس با واکسیناسیون معتبر و رایگان برای همه ی مردم ایران طی سه ماه آینده

تحقق طرح تحول نظام سلامت مبتنی بر الگوی اسلامی-ایرانی با تدوین و به روزرسانی و تخصیص بودجه کافی جهت اجرای عملی نقشه تحول سلامت در سطح کلان کشور انجام خواهد شد .

همچنین اجرای مجموعه اقدامات و بکارگیری فناوری اطلاعات و ارتباطات جهت تشخیص زودهنگام بیماری ها ، مدیریت و بهبود کیفیت
خدمات درمانی و ایجاد سیستمهای سلامت الکترونیکی و پروژه های بیمارستان هوشمند رقم خواهد خورد .

تغییر هرم جمعیتی با افزایش جمعیت مسن ، طی سال هایاینده و سیرصعودی افراداستفاده کننده از خدمات درمانی و بهداشتی با گسترش امکانات، نظام بهداشت و درمان و اجرای راهبردیافزایش جمعیت خانواده صورت می‌گیرد.

توزیع نامناسب نیروهای درمانی در مناطق کم تر برخوردار و‌تجمع فارغ التحصبلان گروه پزشکی در شهرهای بزرگ در حوزه درمان مشکل ساز شده لذا با گسترش امکانات پزشکی در مناطق کمتر برخوردار و همچنین حمایت مالی لازم از کادر درمان شاغل در این مناطق ، جهت ماندگاری آن ها در مناطق محروم و بیمه سلامت همگانی مردم ، عدالت برقرار خواهد شد .

امیدواریم معضلات آلودگی هوا و زباله های تجدید ناپذیر وامکانات و زیرساخت های آموزشی سلامت محیط زیست با افزایش سطح شاخص های توسعه ساختاراقتصادی دولت از رفع گردد.
کاهش میزان آلاینده های خطرناک محیط زیستی و طبیعی با توسعه پایدارتامین امنیت انسانی و چالش های توسعه انرژیهای تجدید پذیر امکان پذیر است.

در آخر صحبتی دارید بفرمایید ؟
اعتقاد دارم ناظران ضعیف،مسئولین بی مسئولیت ، دستیارانِ کرونا در قتل عام مردم هستند با قطع دست مافیای پزشکی ، دارویی وکاسبان ضد سلامت – واکسیناسیون رایگان و معتبر برای همه ی مردم ایران آینده ای روشن در پیش رو خواهیم داشت.
خداوند نقاش چیره دستی است. .قلمی که با آن هر انسانی را می کشد پس از تولدش بدست او میدهد تا خودش ادامه مسیرش را نقاشی کند.
متاسفانه این دولت چنان متبحرانه قلم مو‌به دست گرفته و ادامه مسیر زندگی مردم را نقاشی و مردم را به سوی تله مرگ فرستاده ، که همه انگشت به دهان از این مدیریت ضعیف شگفت زده شدیم ؛ امید است با سیاستهای کلی سلامت از سوی دولت آینده ، افقی روشن در برابر مسئولان و کارشناسان نظام سلامت گشىوده شود.

لینک کوتاه : http://parvandehnews.ir/?p=5349