• امروز : شنبه - ۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 12 - شوال - 1445
  • برابر با : Saturday - 20 April - 2024
6

مهر گزارش می‌دهد؛ حضور میلیونی نوجوانان در روزهای امتحان خطری برای شیوع کرونا نیست؟

  • کد خبر : 4711
  • ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۲:۵۱
مهر گزارش می‌دهد؛ حضور میلیونی نوجوانان در روزهای امتحان خطری برای شیوع کرونا نیست؟
لزوم دادن اطلاعات به خانواده‌ها درباره حضور بیش از ۲ میلیون نوجوان در امتحانات حضوری پیش رو و خطر شیوع کرونا یا کم خطر بودن چنین ازدحامی، کمترین کاری است که وزارت بهداشت باید انجام دهد.

خبرگزاری مهر_گروه جامعه: طبق اعلام وزارت آموزش و پرورش بر اساس دستورالعمل های اعلام شده ستاد ملی مقابله با کرونا برای برگزاری امتحانات حضوری، برگزاری امتحان در حوزه‌های امتحانی و مراکز امتحان منوط به داشتن امکانات فنی و اجرایی کامل و شامل برنامه مدون گندزدایی کلیه سطوح دارای امکان تماس زیاد مانند تجهیزات، دستگیره درب‌ها، میز و صندلی، شیرآلات، نرده پله‌ها، پریز و کلیدهای برق و کلیه وسایلی است که به‌طور عمومی و مشترک استفاده می‌شود.

همچنین اعلام شده است که تأمین صابون مایع و محلول‌های مناسب ضدعفونی‌کننده دست، به مقدار کافی و متناسب بر اساس دستورالعمل‌های ابلاغی، تأمین دپوی حداقل برای مصرف ۲ هفته مدرسه در محل مدرسه، تأمین فاصله‌گذاری مناسب و جلوگیری از تجمع دانش آموزان در ورود به محل امتحان و خروج از آن و ثبت وضعیت سلامت دانش آموزان، معلمان و کارکنان با استفاده از سایت ww.salamat.gov.ir و …است.

حالا دیگر قرار است امتحانات ۶۴۰ هزار دانش آموز در پایه دوازدهم به صورت کشوری و با تجمع بیشتر در هر یک از ۶ هزار و ۷۰۰ پایگاهی که برای این منظور در نظر گرفته شده است، برگزار شود. همچنین برای یک میلیون و ۱۲۰ هزار دانش‌آموز پایه نهم امتحانات حضوری با تجمع کمتر در مدارس متوسطه اول کشور برگزار شود. کم کم صحبت از چرایی برگزاری حضوری این امتحانات در این شرایط کرونایی که بر تمام کشور سخت گذشته است، به این سمت برگشته است که پروتکل های بهداشتی چیست.

هر چند در نهایت به جز رعایت فاصله دو متری صندلی ها از هم، درخواست از خانواده ها برای نظارت بر رفت و آمد دانش آموزان و در نهایت تاکید به مراقبان برای جلوگیری از ازدحام دانش آموزان قبل و بعد از امتحانات عملاً پروتکل مشخص دیگری بیان نمی شود، اما تاکید می شود خانواده ها نگران نباشند!

حتی امروز در میان صحبت های مدیرکل سلامت آموزش و پرورش درباره غربالگری دانش آموزان با ریسک ابتلا به کرونا بیان شد که: اگر دانش آموزی کرونا داشته باشد یا مشکوک به کرونا باشد در فضای قرنطینه و جداگانه آزمون می دهد و بچه هایی که دارای بیماری زمینه‌ای هستند نیز به صورت جداگانه امتحان می‌دهند.

این در حالی است که هیچ قیدی در این زمینه مشاهده نمی‌شود که اگر دانش آموزی یکی از اعضای خانواده اش درگیر ابتلا به کرونا باشد تکلیفش چیست و این همان مشکل غربالگری است که از آغاز شیوع کرونا در کشور وجود داشته است؛ ناقلان بی علامتی که در میان جمعیت می گردند و دیگران را مبتلا می کنند.

در این میان هیچ صحبتی از سوی مسئولان وزارت بهداشت در این مورد که آیا این امتحانات ممکن است خطری برای تشدید شیوع کرونا در کشور باشد یا نه نیز بیان نمی شود در حالیکه ستادملی مقابله با کرونا وقتی مجوز سفرهای نوروزی را داد وزارت بهداشت بارها از مردم خواهش کرد علیرغم این مجوز به سفر نروند، از مردم درخواست کرد مراسم شب قدر را در منزل بگیرند و یا همین ستاد مقابله با کرونا کنکورها را به تعویق می اندازد و….

یک میلیون و ۱۲۰ هزار دانش آموز پایه نهم باید به مدارس خود بروند و آزمون بدهند. آزمونی که به صورت مدرسه‌ای برگزار می شود. گفته می شود طراحی سوال منطقه‌ای یا استانی است و برای مهم بودن نتیجه این آزمون در هدایت تحصیلی و گرفتن امکان تقلب برگزار می شود در حالیکه مسئولان آموزش و پرورش به وضوح می دانند وقتی امتحاناتی به صورت مدرسه‌ای برگزار می شود امکان هر گونه تقلب شدنی است و می دانیم که در سال های قبل از شیوع کرونا نیز چنین اتفاقاتی رخ داده و معلمی که سوالی را در این وانفسای آموزش مجازی تدریس نکرده باشد احتمالاً پاسخش را به دانش آموزش خواهد داد!

گفته می شود در هدایت تحصیلی موظف هستیم بر اساس کف نمرات اکتسابی افراد را به سمت رشته های تحصیلی مختلف هدایت کنیم. در واقع ورود به رشته ها، بر حسب حدنصاب نمره است. بنابراین باید آزمون استاندارد حضوری برگزار کنیم. معدل پایه نهم تا ۵۰ درصد در ورود به مدارس سمپاد تاثیر دارد.

این در حالی است که سال هاست قرار است هدایت تحصیلی و شناسایی استعداد دانش آموزان (طرح شهاب) راهی به جز نمره را طی کند اما عدم توانایی آموزش و پرورش برای جایگزین کردن نمره، حالا به شکل عیانی خود را نشان می دهد؛ نمراتی که در هیچ شکلی نمی تواند در این شرایط کرونایی از اعتبار برخوردار باشد، تنها یک فریب برای دادن اعتبار به آنچیزی است که از پس در نظر گرفتن این نمرات قرار است بیاید؛ انتخاب رشته تحصیلی، انتخاب رشته دانشگاهی!

پیش از این در گزارش امتحاناتی که با اصرار حضوری شد و به تعویق نیفتاد به تفصیل درباره بی درایتی درباره حضوری برگزار شدن این امتحانات در این مقطع زمانی نوشتیم اما آموزش و پرورش ثابت کرده است که در دوران کرونا متحدان خوبی در ستاد مقابله با کرونا دارد تا در اوج شیوع کرونا مدارس را به صورت نمایشی یک هفته‌ای باز کند، امتحانات رنگارنگ را برگزار کند، هیچ خروجی از رعایت پروتکل ها ارائه ندهد و هر روز بیش از گذشته بر نگرانی خانواده ها و انداختن فاصله میان صف و ستاد بیافزاید.

در این میان معلمان نیز از این وضعیت گلایه دارند. آنها گرچه قرار است برای سال تحصیلی آینده در اولویت دریافت واکسن قرار بگیرند اما در این روزهای پیش رو قرار است چندین روز برای برگزاری امتحانات به مدرسه رفت و آمد کنند و به قول بسیاری از کارشناسان بهداشت با خیل ناقلان بی علامت رو به رو شوند. مسئولان آموزش و پرورش در پشت پرده می گویند معلمان یک سال است که بر خلاف بسیاری از مشاغل پرخطر که به فعالیت در سطح جامعه ادامه دادند در منازل خود به آموزش غیرحضوری مشغول بودند و حالا چند روزی مانند دیگر مردم در صحنه زندگی همراه با کرونا باشند! این سخن هیچ گاه علنی مطرح نمی شود؛ آنها چند روز بعد نیز باید در محل های اخذ رای حاضر باشند و حتی پیشتر تعداد کثیری از آنها تقاضای زدن واکسن پیش از برگزاری انتخابات را داشتند اما واقعیت این است که در این روزهایی که قرار است دو میلیون دانش آموز را راهی مدارس برای دادن آزمون ها کنیم شاید باید کمتر دغدغه بزرگسالانی را داشته باشیم که حالا دیگر می دانیم با زدن ماسک و رعایت پروتکل های سخت گیرانه فردی تا حد زیادی مصون می مانند اما با این ۲ میلیون نوجوانی که رعایت پروتکل ها با روحیه پر شور آنها سازگار نیست چه کنیم؟

گفتن سودی ندارد چون امتحانات برگزار خواهد شد و هیچ گزارش یا ابراز نگرانی جلوی این تصمیم را نخواهد گرفت؛ اما کاش مسئولان آموزش و پرورش یا وزارت بهداشت اعلام می کردند حتی اگر همه موارد بهداشتی در جلسات رعایت شود برای رفت و آمد این میزان جمعیت خصوصاً در مناطقی که هنوز در وضعیت قرمز کرونایی هستند چه اندیشیده شده است؟ حداقل اعلام کنند خرداد سال قبل که وارد پیک دوم کرونا شدیم آیا بازگشایی مدارس و برگزاری امتحانات در آن تاثیر نداشت و یا در پیک سوم، بازگشایی مدارس اثری نداشت!

لینک کوتاه : http://parvandehnews.ir/?p=4711