• امروز : شنبه - ۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 19 - شوال - 1445
  • برابر با : Saturday - 27 April - 2024
2

یک کارشناس اقتصادی : احتمال کاهش نرخ ارز تا ۱۸ هزار تومن

  • کد خبر : 4631
  • ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۸:۲۴
یک کارشناس اقتصادی :  احتمال کاهش نرخ ارز تا ۱۸ هزار تومن
یک کارشناس اقتصادی گفت : کاهش اخیر نرخ ارز مدیریت شده است و احتمال دارد این روند تا زیر بیست هزار تومن هم ادامه داشته باشد.

دکتر یوسف کاووسی در گفت و گوی اختصاصی با پرونده نیوز گفت : این کاهش ها مدیریت شده هستند و مذاکرات و توافقات تاثیری روی نرخ ارز نمی گذارد بلکه واقعیت این است که تمرکز روی مسائل هسته ایی است.

وی افزود : به دنبال کاهش قیمت ها و ریزش نرخ ارز تقاضا در بازار طی ۱ الی ۳ هفته اخیر کاهش پیدا کرده است که البته آمار های سامانه نیما هم بیانگر این موضوع است .

کاووسی ادامه داد: کم شدن تقاضا و دید مثبت به مذاکرات نیز باعث ایجاد توقع کاهش قیمت شده است اما این کاهش قیمت بیش از حد تاثیر خود را به صورت دومینو وار روی دیگر بازار ها می گذارد .

این کارشناس اقتصادی  با تاکید بر این نکته که ادامه این روند باعث تزلزل و ریزش شاخص شرکت های صادرات محور در بورس می شود اظهار داشت :به دلیل اهمیت بورس برای حاکمیت دولت سعی دارد نرخ هارا به صورت مدیریتی کاهش دهد

وی در خصوص تغییر نرخ ارز در میان مدت اظهار داشت : باید منتظر نتایج قطعی توافقات و راستی آزمایی های آن باشیم البته انتخابات و نگاه دولت بعدی هم در آن بی تاثیر نیست

وی ادامه داد:علاوه بر موارد مذکور در صورت عدم پذیرش  FATF روابط بانکی تسهیل نخواهد شد و عملا رفع تحریم در تغییر نرخ ارز بی اثر می شود

وی ادامه داد : برگشت منابع  ارزی به داخل کشور تاثیری چندانیدر اقتصاد نخواهد داشت زیرا بانک مرکزی قبلا یکبار مبلغ این منابع را به دولت داده است فقط در یک صورت امکان تاثیر گذاری این پول ها وجود دارد آن هم بازارسازی با پول های بلوکه شده توسط بانک مرکزی است .

وی افزود : درصورت ورود این پول ها به بازار نقدینگی گسترش پیدا می کند و در نهایت نرخ تورم افزایش می یابد  پس این پول ها قابل استفاده نیستند .

لینک کوتاه : http://parvandehnews.ir/?p=4631