• امروز : شنبه - ۳۱ شهریور - ۱۴۰۳
  • برابر با : 18 - ربيع أول - 1446
  • برابر با : Saturday - 21 September - 2024
2

تا اقتصاد کلان به نفع بازار سرمایه نباشد اتفاق خاصی نمی‌افتد

  • کد خبر : 30534
  • ۲۸ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۲:۰۶
تا اقتصاد کلان به نفع بازار سرمایه نباشد اتفاق خاصی نمی‌افتد

کارشناس بازار سرمایه گفت: با تغییر رئیس سازمان بورس نمی‌توانیم منتظر بهبود بازار یا اتفاق خاصی باشیم تا زمانی که اقتصاد کلان به نفع بازار سرمایه نباشد اتفاق خاصی نمی‌افتد. حمید کوشکی کارشناس بازار سرمایه، در خصوص تغییر رئیس سازمان بورس، در گفتگو با پرونده نیوز اظهار کرد: چشم انداز بازارسرمایه این گونه است که […]


کارشناس بازار سرمایه گفت: با تغییر رئیس سازمان بورس نمی‌توانیم منتظر بهبود بازار یا اتفاق خاصی باشیم تا زمانی که اقتصاد کلان به نفع بازار سرمایه نباشد اتفاق خاصی نمی‌افتد.


حمید کوشکی کارشناس بازار سرمایه، در خصوص تغییر رئیس سازمان بورس، در گفتگو با پرونده نیوز اظهار کرد: چشم انداز بازارسرمایه این گونه است که بخش عمده آن تحت تاثیر سیاست کلان کشور و بخش جزئی مربوط به موضوعات درون بازاری می شود. یکی از این موضوعات ارکان بازار، شامل رئیس سازمان بورس و اینکه معاونان او چه کسانی هستند و چه کارهایی می‌خواهند انجام بدهند؟ است. در واقع تاثیرات عمده را از بالا دست می‌بینیم، یعنی تصمیمات کلان سیاسی و اقتصادی؛ روندها را آنها تعیین می‌کنند نه اتفاقات درون بازاری.
وی ادامه داد: اما بحثی که وجود دارد، بی‌اعتمادی اهالی بازار سرمایه است که در این مدت ایجاد شده است. ما اگر از تصمیمات برون بازاری ضربه می‌خوریم، حداقل دلخوشی ما می تواند این باشد، افرادی که در بدنه ارکان‌های موجود در بازار سرمایه هستند ترک فعل نکنند و تصمیمات درست بگیرند.
کارشناس بازار سرمایه گفت: ترک فعل به این معناست؛ بازارسرمایه که یک بازاری است، در آن شفافیت وجود دارد و مدعی این هستیم که مردم سرمایه خود را به جای اینکه در بازار سفته بازانه و غیر شفاف سرمایه‌گذاری کنند، این بازار را که اصل آن شفافیت است، انتخاب کنند.
کوشکی در خصوص رئیس اسبق سازمان بورس تصریح کرد: عشقی در خصوص موضوعات شفافیت، به هیچ عنوان عملکرد خوبی ندارد، به طور مثال ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۲ که آن اتفاق افتاد، کسی محاکمه نشد و پرونده‌ای هم تشکیل نشد حتی بسیاری از اهالی بازار می‌دانستند، چه کسی اسناد را فروخته است؛ اما می‌خواستند منتظر بمانند و ببینند که سازمان بورس چه کار خاصی انجام می‌دهد. شرکت‌ها گاهاً معاملاتی را انجام می‌دهند، ما منتظر گزارشات توجیهی هستیم و به دنبال این می‌گردیم که یک سری اطلاعات را سامانه کدال منتشر کند؛ اما گویا سازمان بورس در این مدت به اصطلاح در باغ نبوده است.
وی افزود: اگر بخواهیم عملکرد سازمان بورس در خصوص شفافیت اطلاعات و تصمیمات در زمان شاپور محمدی و عشقی را مقایسه کنیم، می‌بینیم که به صفر و ۱۰۰ می‌رسیم، این موضوع اهالی بازارسرمایه را ناراضی کرده است.
کارشناس بازار سرمایه عنوان کرد: همه ما می‌دانیم که رئیس سازمان بورس نقشی در تعیین خوراک پتروشیمی، نرخ بهره یا نرخ نیمایی ندارد؛ اما می‌تواند به عنوان یک متولی اولین شخصی باشد که نامه اعتراضی می‌زند یا گزارش توجیهی کارمی کنند، نه اینکه آن تصمیم تاثیرش را در بازار بگذارد تازه بعد از دو ماه که این تصمیم تاثیر منفی در بازار گذاشت، دست به کار شوند، این موضوع می‌تواند نشان دهد، افرادی که در بدنه سازمان هستند، کارشناس این بازار نبوده و هیچ نقشی نسبت به تصمیمات بازار ندارند. با اینکه تاثیر تصمیمات را می‌بینند، اما اینکه بدانند کدام تصمیم را می‌توانستند بگیرند که تا حدی جلوی آن اتفاق بگیرد یا حداقل وظیفه خودشان را که اعتراض باشد را انجام ندادند.
وی ادامه داد: ما وقتی می‌بینیم که متولی بازار که رئیس سازمان بورس است، کار خود را انجام نمی‌دهد، چه انتظاری از افراد وزارتخانه داریم که هیچ اطلاعاتی از سازمان بورس ندارند و نمی‌دانند آنجا چه ساز و کاری دارد. اما باید واقع بین باشیم بسیاری فکر می‌کنند، با رفتن و تغییر رئیس سازمان بورس بازار خوبی خواهیم داشت، به هیچ وجه این گونه نیست روند بازار شاید ۵ تا ۱۰ درصد تحت تاثیر تصمیمات رئیس سازمان بورس است، نمونه آن دامنه نوسانات است یا بحران داریم یا نداریم، اگر بازار در بحران است باید بسته شود. موضوع دامن نوسانات چه چیزی است که مطرح کرده‌اند؟ ۱۲ درصد قیمت‌ها در دو روز ریخت و بعد از آن دامنه را ۲ درصدی کردند، چند روز باید بورس بالا و پایین شود که بخواهد سرمایه آنها برگردد و به نقطه امن یا اول برگردد این تصمیمات گرفته نمی‌شود.
کوشکی در خصوص نقش رئیس جدید سازمان بورس عنوان کرد: صیدی هم دقیقاً به این شکل است، حضورشان نمی‌تواند تاثیر خاصی بگذارد تا زمانی که دیدگاه کلان به نفع بازار سرمایه نباشد، هیچ تغییری مشاهده نمی کنیم، برای مثال وزارت صمت در خصوص قیمت گذاری دستوری خودرو تصمیمی نگیرد یا دلار ۲۸۴۰۰ تومانی حذف نشود، چه اتفاقی می‌افتد، چند ماه آمدند ارز را تک نرخی کردند، اما اکنون چند نرخی داریم تا این مسائل حل نشود، بهترین تیم مدیریتی را در سازمان بورس قرار دهند چه کاری از دست آن برمی‌آید. شب می‌خوابیم صبح بلند می‌شویم مجلس تصمیم جدیدی گرفته و همه در صف فروش هستند، طوری که بازار قفل می‌شود. اقتصاد یک مجموعه بوده و بازار سرمایه دماسنج آن است. همه چیز باید با هم خوب کار کند.
اگر کسی که در بهترین و بزرگترین دانشگاهها تحصیل کرده باشد را هم بیاورید، نمی توانیم انتظار داشته باشیم که خوب کار کند، وقتی بقیه بدنه یک تصمیم می‌گیرند یک شخص کاری از او برنمی آید.
وی در پایان خاطرنشان کرد: بحث موضوع ترک فعل به اینجا کشیده است که اعتماد اهالی قدیمی بازار از بین رفته است، زمانی که بازار ریخته است برخی اوقات تحمیلی می‌شود، سرمایه‌گذار جدید می‌بیند که ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۲ اتفاق افتاده می‌گوید، اشکالی ندارد، نمی‌توانیم انتظار داشته باشیم که همیشه بازار مثبت باشد، اما سه ماه بعد نامه‌ای آمد که درز اطلاعاتی وجود داشته و عدم تقارن اطلاعاتی که سازمان بورس می‌توانست در آن خصوص شفاف سازی کند یا حداقل به مردم بگوید که درز اطلاعاتی وجود دارد و ما رسیدگی می‌کنیم، اما اینگونه نشد؛ فعال‌های قدیمی سرخورده شدند نتیجه این بازار را هم می‌بینیم تا کلان درست نشود بازار همین گونه پیش خواهد رفت.

لینک کوتاه : http://parvandehnews.ir/?p=30534

برچسب ها