به گزارش پرونده نیوز، ابوالفضل نصیری در گفتوگو با خبرنگار قضایی ایرنا با اشاره به اظهارات حسن بابایی رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در شورای تحول این سازمان در سال جاری، افزود: سامانه جدید هوشمندسازی تعیین نام بهزودی رونمایی میشود.
وی یادآور شد: پیش از این، برای ثبت یک شرکت باید متقاضیان پنج نام را اعلام میکردند و در اداره دادهآمایی، نامهای پیشنهادی بررسی میشد و پس از اعلام نظر اداره اسامی، یکی از نامها مورد تایید قرار میگرفت که این فرایند دست کم یک تا دو روز زمانبر بود و پس از تایید از طریق اداره پست به اطلاع متقاضیان میرسید اما اکنون اینگونه نیست.
مدیرکل اداره ثبت شرکتها و موسسات غیر تجاری خاطرنشان کرد: معمولا اسامی پیشنهادی شرکتها در بیش از ۶۰ درصد موارد مورد پذیرش قرار نمیگرفت و متقاضیان از اینکه نام ارسالی آنها مورد تایید قرار میگرفت یا نه اطلاع نداشتند اما اکنون این فرایند در لحظه و از طریق سامانه امکانپذیر است.
نصیری در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه اکنون برخی شرکتها با عنوانی در حال فعالیت هستند که با شرکت ثبت شده مغایرت دارد، افزود: براساس ماده واحده قانون ممنوعیت به کارگیری اسامی، عناوین و اصطلاحات بیگانه و آییننامه آن در سال ۷۸، تبصره ای دارد که مطابق آن مسئول بررسی تابلو فعالیتها نیروی انتظامی است.
مطابق تبصره ۹ قانون ممنوعیت بکارگیری اسامی، عناوین و اصطلاحات بیگانه، نیروی انتظامی موظف است از نصب و استفاده از علائم به زبان و خط بیگانه توسط مراکز تولید، توزیع و صنوف جلوگیری کند.
وی با اشاره به پرونده کلاهبرداری کوروش کمپانی که در واقع با نام شرکت «کوروش پردازان آی سا» در اداره کل ثبت شرکتها به ثبت رسیده بود، تصریح کرد: اکنون باید تابلوهای شرکتها دارای شماره ثبت یا شناسه ملی باشد همچنین نامها باید ایرانی باشد و مسئولیت نظارت بر این مهم برعهده نیروی انتظامی است.
دفاتر قانونی از ۳۱ اردیبهشت امسال الکترونیکی میشوند
مدیرکل اداره ثبت شرکتها و موسسات غیرتجاری با اشاره به اجرای طرح شهید باهنر و با تاکید بر حذف فرایندهای سنتی و حذف دفاتر روزنامه و کل گفت: با همکاری معاونت راهبردی قوه قضاییه و سازمان امور مالیاتی کشور برای حذف این دفاتر که مربوط به مواد ۶ و ۱۵ قانون تجارت است، برنامهریزیهای لازم انجام شده است و از ۳۱ اردیبهشت امسال دفاتر روزنامه و کل در شرکتها به صورت فیزیکی حذف خواهد شد.
نصیری با اشاره به اینکه الکترونیکی شدن امور مربوط به دفاتر قانونی مزایای بسیاری در پی دارد، افزود: سالانه تعداد انبوهی درخت برای تهیه این نوع دفاتر قطع میشد که با الکترونیکی شدن این فرایند به حفظ محیط زیست نیز کمک شایانی میشود.
وی خاطرنشان کرد: سال گذشته ۱۵۰ میلیارد تومان برای تهیه دفاتر قانونی هزینه شد که امسال با الکترونیکی شدن همه فرایند دفاتر قانونی، این هزینهها کاسته خواهد شد.
طرح اجرایی ثبت شرکتها برای تحقق شعار سال
مدیرکل ثبت شرکتها و موسسات غیرتجاری با اشاره به اینکه حدود ۱۷ سال است که رهبر معظم انقلاب اسلامی شعارهای سال را با محوریت امور تولید و اشتغال اعلام فرمودند، افزود: یکی از دستگاههایی که به این مهم باید توجه ویژه داشته باشد اداره ثبت شرکتها و موسسات غیرتجاری سازمان ثبت اسناد و ملاک کشور است و در این زمینه برنامههای خاص برای تحقق شعارهای سال در نظر گرفته میشود.
نصیری با اشاره به شعار سال ۱۴۰۲ مبنی بر «مهار تورم و رشد تولید»، افزود: در سال گذشته اداره ثبت شرکتها و موسسات غیر تجاری، ستاد تحقق شعار سال و منویات رهبری در این زمینه را با حضور نمایندگان نهادهای مرتبط از جمله بورس، بانک مرکزی، اصناف و اتحادیهها تشکیل داد که دستاوردهای مطلوبی داشت.
وی درباره تحقق شعار سال جاری در اداره ثبت شرکتها و موسسات غیرتجاری گفت: اعتقاد داریم که رهبر معظم انقلاب با علم و آگاهی راهبردهای سالانه را اعلام میکنند.
نصیری با اشاره به صدور بخشنامه در این زمینه افزود: از کل استانها پس از برگزاری نشستهایی با افرادی که سابقه تجاری داشتند، ۳۵۰ طرح و پیشنهاد دریافت شد همچنین جلسهای با حضور فرهیختگان اقتصادی و صاحبنظران برای تحقق شعار سال نیز برگزار شد و البته با بهرهمندی از تجارب سال گذشته خود، یک طرح اجرایی به سازمان ثبت اسناد برای تحقق شعار سال ارائه کردهایم.
انتهای پیام