• امروز : جمعه - ۲۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 10 - ذو القعدة - 1445
  • برابر با : Friday - 17 May - 2024
0
کارشناس بازار خودرو

خودروی گران قیمت و لوکس در بازار تقویت شده است

  • کد خبر : 28592
  • ۲۳ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۵
خودروی گران قیمت و لوکس در بازار تقویت شده است
کارشناس خودرو گفت: قرار شد که مشکل آنها حل شود تولید داخل رشد کند و خودرو اقتصادی به بازار بیاید اما خودروی گران قیمت و لوکس در بازار تقویت پیدا کرده

کاکایی، کارشناس بازار خودرو، در خصوص خودروهای وارداتی، اظهار کرد: ارز به راحتی به کشور نمی‌آید، خرید خودرو نو و دست دوم برای جابجایی ارز موضوع خوبی است که دولت مردان مجلس و غیره هر طوری شده می‌خواهند این مسیر را باز کنند، مسیر خودرو نو باز شده است اما طول می‌کشد که خودرو ها وارد شود چون خودروسازهای معتبر با ما کار نمی‌کنند حتی خودروسازهای چینی با واسطه خودرو می دهند، چون بحث‌های سیاسی در این بین مطرح است.

وی ادامه داد: دولتمردها موانع را برداشته‌اند و واردات خودرو نو روی روال افتاده است، ۹۳ هزار ثبت سفارش شده است که این رقم بیشتر از وارداتی که در سال ۹۶ و ۹۹  اتفاق افتاده است. واردات خودرو دست دوم موانع بیشتری دارد چرا که خودرو در بازاری بدون حساب و کتاب خودرو خریداری می‌شود و دردسرهای فنی و حقوقی دارد. وکلای مجلس به شدت دنبال این هستند که خودروی دست دوم وارد کنند، اکنون هم می‌گویند؛ چرا وارد نشده و راه حل نجات کشور را این کار می‌دانند.

کارشناس خودرو تصریح کرد: در سال آینده واقعیت این است که خودرو جزئی از اقتصاد است وارداتی که چرا ممنوع شد؟ قبلاً چون ارز نداشتیم ، قرار شد که ارز بیشتری تامین شود یا کنترل کنیم، آیا اکنون ارز داریم؟ یا نداریم؟ باید قیمت‌ها پایین بیاید آن طوری که می‌فهمیم درآمد ارزی نداریم، از محل ارزی که داریم مجموعه ثابتی است، برای یک کالا حالا کالایی که می‌خریم، مصرف می‌کنیم، باید در کشور ارزش افزوده اضافه کنیم اما می‌رویم کالای نهایی خریداری می‌کنیم ارزش افزوده آن ارز برای کشور ایجاد کند، به مثابه آن قیمت ارز بالا می‌رود.

وی عنوان کرد: با واردات ۱۰۰هزار خودرو چه اتفاقی می افتد؟ دلار بالا می‌رود، چون یک و نیم دلار مصرف می‌شود تقاضا دلار بیشتر می شود بازار تنش پیدا می‌کند، سطح قیمت‌ها هم بالا می‌رود قیمت خودرو بالا می‌رود، شاید در کوتاه مدت پایین بیاید ولی در نهایت بالا می‌رود.

کاکایی بیان کرد: اکنون مجوز واردات خودرو به جانبازان بالای ۷۵ درصد را دادند که آنها می‌توانند بنز وارد کنند، این مجوز را یک و نیم میلیارد تومان خریداری می‌کنند، اثر آن در بازار به ظاهر این است که قیمت پایین می آید اما آنکه این مجوز رو جابجا می‌کند، می خواهد سود کند در نتیجه قیمت‌ها بالا می‌رود.

وی افزود: در بخش تولید هم شاهد افزایش سطح قیمت‌ها هستیم، خودرو های شیک‌تر می‌آیند، قیمت‌ها بالا می‌رود، آیا منافع ملی این است بازار پر از خودروهای لوکس و نیمه لوکس شود و ثروتمندان به خودروهای بیشتری دسترسی پیدا کنند؛ اگر اثر مثبتی روی بازار نگذارد، قطعاً اثر منفی خواهد گذاشت.

کاشناس خودرو عنوان کرد: اثرات منفی بسیار مهم دارد، مصرف ارز بالا می‌رود، اثرات منفی روی اقتصاد می گذارد و باعث افزایش ارز و در نهایت در سفره اکثریت مردم اثر منفی دارد، آن مسئولی که به دنبال این اتفاق است برعکس عمل می‌کند.

وی در خصوص سامانه یکپارچه فروش خودرو اظهار کرد: وزارت سمت در سال گذشته سامانه فروش یکپارچه را ایجاد کرد و اسمش را سامانه فروش گذاشت از نظر حقوقی فقط نوبت داده می‌شود و پولی در جیب خودروساز نرفته است، مشکل از اینجا شروع می‌شود که دولت‌ها ثبت نام انجام دادند اما با خودروساز هماهنگ نشده است که به مشکل خورده‌اند.

کاکایی ادامه داد: دولت در زمان تقسیم ارز ناتوانی داشته است، برخی از خودروسازان خیلی خوب عمل کردند و برخی‌ها عقب ماندند، حتی تحریم‌ها هم به آنها آسیب رسانده است. ترکیب این سیاست‌ها ایران خودرو و سایپا برخلاف هایی وعده هایی که داده شد، وضعیت بهتری که ندارند، روز به روز بدتر هم  شده‌اند قیمت‌ها کنترل نشده است، سال بعد هم بدتر می‌شود. ایران خودرو و سایپا را زدیم و این دو خودروساز در اوضاع نابسامانی قرار گرفته‌اند. قرار شد که مشکل آنها حل شود تولید داخل رشد کند و خودرو اقتصادی به بازار بیاید اما خودروی گران قیمت و لوکس در بازار تقویت پیدا کرده و در واردات هم همین منوال بود قرار بود خودرو ۵۰۰۰ دلاری بیاوریم اما عملاً خودرو ۲،۵ میلیارد تومانی در بازار آزاد ۴ میلیارد تومان است، آورده شده که با وعده‌های سیاست تطابق ندارد.

وی در پایان خاظر نشان کرد: تولید پراید متوقف شد، فعلاً خودرو پارس هم اداره استاندارد به آن ایراد وارد کرده‌ است، با چه ادعایی دست می‌گذارد روی تولید داخلی؟ و جواب این سوال را کسی نمی‌دهد که جای این خودروها چه چیزی قرار است دست مردم برسد؟

لینک کوتاه : http://parvandehnews.ir/?p=28592