• امروز : جمعه - ۲۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 10 - ذو القعدة - 1445
  • برابر با : Friday - 17 May - 2024
0
کارشناس بازار سرمایه

حال بازار سرمایه خوب نیست

  • کد خبر : 28586
  • ۳۰ دی ۱۴۰۲ - ۱۵:۰۸
حال بازار سرمایه خوب نیست
کاشناس بازار سرمایه گفت: اگر بخواهیم یک کلمه بگوییم، عدم ثبات رویه‌های اقتصادی، عدم ثبات رویه‌های تصمیم‌گیری و قوانین و مقررات شبانگاهی بدون مشورت با اهالی صنعت تمام این اتفاقات را رقم زد.

روزبه شریعتی، کارشناس بازار سرمایه، در خصوص این بازار، اظهار کرد: بازار سرمایه در ادامه روند بی‌اعتمادی و رکود بازار بود و بعد از روی کار آمدن دولت رئیسی اتفاقی افتاد که بسیاری از سرمایه‌گذارها و مردم توقعشان بالا رفته بود، به علت شعارهای اقتصادی در راستای ثبات سیاست‌های اقتصادی و ثبات رویه‌های مالیاتی و نرخ گذاری و حذف قیمت گذاری دستوری و برگرداندن اعتماد به بازار سرمایه، شعارهایی که داده می‌شد.

وی ادامه داد:بعد از انتخابات این مسائل در دولت دیده نشد؛ به صورت اخص چند مورد آسیب جدی به بازار سرمایه زد تا اینجای ۱۴۰۲ چند اتفاق مهم افتاد در اواسط بهار،۱۷ اردیبهشت معروف داریم که صحبت از تغییر نرخ خوراک پتروشیمی‌ها به گوش می‌رسید و در تیر ماه رسانه‌ای شد، نامه‌ای که بیرون آمده بود، در سطح وزیران صحبت شده بود، به تاریخ اردیبهشت ماه بود که مسکوت مانده بود و شایعه‌ای را یجاد کرد، عده‌ای از این موضوع اطلاع دارند که موجب ضربه بسیار به بازار سرمایه شد.

کارشناس بازار سرمایه افزود: نرخ فرمول خوراک و نرخ سوخت پتروشیمی‌ها، صنایع فلزی، معدنی و صنایع کوچک، مانند سرب، روی، کاشی و سیمان متاثر از آن تغییر کرد و در عین حال فرمولیزه شدن نرخ‌های مواد اولیه که نرخ‌های فروش پیش بینی پذیر می‌کند، مهم‌ترین اصل که بازار سرمایه به آن نیاز دارد، پیش بینی پذیری بودن و ثبات بازار است این مسئله به بازار سرمایه خدشه زد.

وی عنوان کرد: صحبت‌های ضد نقیضی شد، فرمول باید اصلاح شود، نرخ خوراک ۷ هزار تومان مقطوع اعلام شد و فرمول تغییر کرد، نرخ فروش گاز صادرات مشخص نبود، نرخ دلار برای آن فرمول مشخص نبود، همه این مسائل دامن زد که بازار در یک ابهام مطلق به سر ببرد در همین گیرودار بودیم که تغییر نرخ بهره‌ مالکان و نرخ برق مدار را شاهد بودیم که در برج ۶ و ۷ اتفاق افتاد. در انتهای برج ۹ دولت رئیسی تیر آخر را به بازار سرمایه وارد کرد، آن هم با دستورالعمل تغییر نرخ خوراک پالایشی و روی نرخ بنزین تغییر کرد، این مسئله از لحاظ اخلاقی، عرفی و شرعی جای بحث دارد، ما نمی‌توانید سرمایه گذاری که ۹ ماه تمام با یک فرمول گذشته معامله انجام می‌داد، اکنون با فرمول دیگری تصویب و به آنها ابلاغ کنید. در واقع به عطف به ما سبق کنید به اول سال ۱۴۰۱این مسئله آسیب زد

شریعتی تصریح کرد: نرخ برق هم که زمزمه‌هایی گفته شد شرکت‌ها محافظه‌کارانه گزارش می‌دادند، اخذ مالیات سنگین از شرکت‌ها بند (س) که بر روی آن صحبت شد، ۵۰۰ میلیار معافیت مالیاتی دارند و مازاد آن باید مالیات پرداخت کنند، به این علت شرکت‌ها محافظه‌ کاری کردن و اعلام سود واقعی را گزارش ندادند، گزارشی از پتروشیمی که نرخ خوراک هر کدام در هر متر مکعب گاز را یک قیمت اعلام کردند، به صورت خاص پتروشیمی خراسان گزارش داده ۷ هزار تومان پردیس ۶۴۰۰ تومان ین مسائل آسیب می‌زند.

وی ادامه داد: بازار بی‌ اعتماد بود با این اتفاقات صحبت‌هایی که هر ساله از بابت اخذ مالیات صندوق‌های ثابت، عایدی و سهامداری می شود، بی اعتماد تر می شوند و این گمان را به سهامداران می دهد که شاکله اصلی تصمیم گیری پول کشور این است که بورس را باید جمع کنیم، حتی در رابطه با خودرو، طبق قانون نباید کالایی که به بازار سرمایه می‌آید، را خارج کنیم اما یکباره خارج کردند.

کارشناس بازار سرمایه عنوان کرد: نرخ بهره‌ ۳۰ درصد که بانک مرکزی اعلام کرد، عملاً رکود شدیدی به بازار داد. تورمی که هر سال بالاتر می‌رود، هرچند هم بخواهیم شتاب و رشد و افزایش پولی را کم کنیم تورم ۴۰ درصدی داشتیم افزایش نرخ بهره‌ در حالتی که حتی از تورم پیشی گرفته است و رکودی که مشاهده کردیم شاخص‌های pma زیاد بود. خروج ۱۵ میلیارد دلار ارز در کشور داشتیم که حساب ارزی مان را منفی کرده بود و واردات پیشی گرفت. نرخ ارز نیمایی هم بیش از ۵۰ درصد با نرخ غیر رسمی افزایش داشت و تفاوت داشت صادرات جلو نمی‌رفت و اتفاقات و تصمیمات غلطی که گرفته شد و بازار سرمایه وسط این بلاها قرار داشت.

وی در پایان خاطرنشان کرد: اگر بخواهیم یک کلمه بگوییم، عدم ثبات رویه‌های اقتصادی، عدم ثبات رویه‌های تصمیم‌گیری و قوانین و مقررات شبانگاهی بدون مشورت با اهالی صنعت تمام این اتفاقات را رقم زد.

لینک کوتاه : http://parvandehnews.ir/?p=28586