• امروز : دوشنبه - ۱۰ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 21 - شوال - 1445
  • برابر با : Monday - 29 April - 2024
0
سرپرست فرآورده‌های طبیعی، سنتی و مکمل سازمان غذا و دارو:

داروهای نیروزا حاوی کورتون هستند/ رشد صادرات فرآورده‌های طبیعی به بیش از ۱۲ میلیون دلار

  • کد خبر : 27693
  • ۲۴ فروردین ۱۴۰۳ - ۲۱:۵۰
داروهای نیروزا حاوی کورتون هستند/ رشد صادرات فرآورده‌های طبیعی به بیش از ۱۲ میلیون دلار
سرپرست فرآورده‌های طبیعی، سنتی و مکمل سازمان غذا و دارو گفت: بسیاری از داروهای مکمل و نیروزا که در بازار سیاه دارویی در ایران یافت می‌شود، حاوی ترکیبات خطرناک و داروهای شیمیایی همچون کورتون‌ها هستند.

به گزارش پرونده نیوز، علیرضا رستمی در گفت و گو با خبرنگار حوزه سلامت ایرنا با تاکید بر اینکه افراد باید مکمل‌ های موردنیاز خود را از طریق داروخانه‌ ها تامین کنند، افزود: گاهی برخی از مکمل‌ ها و حتی داروهای گیاهی از مبادی غیررسمی به کشور وارد می‌ شوند و ازطریق شبکه‌ های ماهواره‌ ای و فضای مجازی هم برای مصرف آنها تبلیغاتی انجام می‌ شود که استفاده از آنها می‌ تواند عوارض جبران‌ ناپذیری داشته باشد.

وی اظهار داشت: داروهای غیرمجازی که به‌ منظور چاقی استفاده می‌ شود، می‌ تواند، دارای عوارض طولانی‌ مدت از جمله دیابت و پوکی‌ استخوان، آکنه‌ های پوستی، زخم وسیع دستگاه گوارش، ضعف عضلانی و مشکلات پوستی باشد و حتی در برخی از این داروها مشاهده می‌ شود که هورمون مردانه وجود دارد که سیستم طبیعی بدن را به هم می‌ ریزد.

سرپرست فرآورده‌های طبیعی، سنتی و مکمل سازمان غذا و دارو ادامه داد: نظارت بر مراکز عرضه فرآورده های سلامت بر عهده سازمان غذا و دارو است به ویژه اینکه در تمامی استان ها، معاونت های غذا و دارو این بازرسی ها را انجام می دهند و این مراکز شامل عطاری ها نیز است ولی متاسفانه مراکزی هستند که اقدام به عرضه برخی فرآورده ها مثل مکمل های ورزشی می کنند که به هیچ عنوان مجاز نیستند و مکمل های ورزشی فقط باید در داروخانه ها توزیع شوند و توزیع آن ها از فروشگاه های ورزشی و عطاری ها غیر مجاز است.

به گفته رستمی، صادرات فرآورده های طبیعی، سنتی و مکمل در سال گذشته ۱۲ میلیون و ۹۰۰ هزار دلار بود که امیدواریم در سالجاری این رقم افزایش یابد.

به گزارش ایرنا، در حال حاضر ۳۹۱ تولیدکننده در حوزه فرآورده‌های طبیعی سنتی و ۴۰۰ تولیدکننده مکمل در کشور فعالیت دارند.

سید حیدر محمدی رییس سازمان غذا و دارو نیز پیش تر گفته بود: در حوزه فرآورده‌های طبیعی و سنتی چشم‌اندازی در برنامه هفتم توسعه در افق ۱۴۰۴ تبیین شده و رشد خوبی در این زمینه داشتیم و حدود ۲۰۰۰ پروانه در حوزه طب سنتی صادر کرده‌ایم و ۲۱۰ درصد فراتر از برنامه تدوین شده بود.

وی با بیان اینکه در حوزه داروهای گیاهی و فرآورده‌های طبیعی ۴۸۰۰ پروانه صادر کردیم که ۲۳۵ درصد رشد را نشان می‌دهد، افزود: در حوزه قیمت با شرایطی که در زمینه اقتصادی در کشور وجود دارد مشکلاتی داریم و مرتب از ما می‌خواهند به مردم کمک کنیم.

رییس سازمان غذا و دارو تصریح کرد: صادرات محصولات دارویی در سال قبل بیش از ۵۰ درصد رشد داشت، اما بازهم نیاز به پیشرفت داریم.

انتهای پیام

لینک کوتاه : http://parvandehnews.ir/?p=27693