• امروز : پنج شنبه - ۱۳ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 24 - شوال - 1445
  • برابر با : Thursday - 2 May - 2024
0
معاون وزارت دادگستری:

تعیین روز ملی خرما گامی در تحقق «حق بر غذای سالم» است

  • کد خبر : 27441
  • ۱۶ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۵:۵۳
تعیین روز ملی خرما گامی در تحقق «حق بر غذای سالم» است
معاون حقوق بشر و امور بین‌الملل وزارت دادگستری گفت: خرما به عنوان یک غذای سالم سرشار از انرژی و انواع ویتامین‌های مورد نیاز بدن و منبع ارزشمندی از آنتی اکسیدان و فیبر خوراکی بوده، لذا تعیین روز ملی خرما گامی در تحقق «حق بر غذای سالم» است.

به گزارش پرونده نیوز، عسگر جلالیان روز پنجشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا اظهارکرد: از آنجا که در کشور ما سالانه یک میلیون تن خرما تولید می شود، نامگذاری روز ملی خرما توجه به ظرفیت ارزشمند کشور در تولید غذای سالم است.

وی اظهار داشت: تعیین روز ملی خرما در راستای توجه به حق بر سلامت است از آنجا که تامین حق بر سلامت جزو تکالیف دولتهاست و اقدام وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و وزارت جهاد کشاورزی در این نامگذاری نشان از توجه این دو وزارتخانه به حق بر سلامت و حق بر غذای سالم است.

معاون وزیر دادگستری ادامه داد: از نظر سطح زیر کشت ایران در جهان رتبه اول را دارد، با این اقدام که الهام گرفته از نامگذاری سال ۱۴۰۳ مقام معظم رهبری است امیدواریم با جهش در تولید به مقام اول تولید خرما در جهان دست پیدا کنیم.

به گفته جلالیان، این چشم انداز دور از انتظار نیست، زیرا ۱۵ استان از ۳۱ استان کشور استعداد کاشت خرما را دارند، در حال حاضر بیشترین خرمای تولید کشور مربوط به پنج استان کرمان، خوزستان، سیستان و بلوچستان، بوشهر و هرمزگان است.

وی تصریح کرد: وزارت دادگستری به عنوان دستگاه مطالبه گر حقوق عامه و با توجه به اصل ۶۱ قانون اساسی برای تحقق حق بر سلامت و بهداشت مردم و برای تحقق حق بر غذای سالم و تحقق شعار سال با تمام ظرفیتش در کنار دیگر دستگاه های اجرایی قرار دارد، امیدواریم در سال ۱۴۰۳ با هم افزایی گام موثرتری در تحقق حق بر سلامت و حق بر غذای سالم کشور برداشته شود.

به گزارش ایرنا، «حق بر غذا» به‌عنوان حق بنیادین هر شخص، حق بر رهایی از گرسنگی و دسترسی پایدار به غذا با کیفیت و کمیتی است که پاسخگوی نیازهای غذایی و فرهنگی او باشد. تحقق این حق با برآوردن نیازهای اولیه و اساسی انسان، زمینه تحقق سایر حقوق بشری شخص را فراهم می‌کند و از این جهت با کرامت انسانی مرتبط است. «حق بر غذا» به عنوان یکی از حقوق زیر مجموعه حقوق اقتصادی, اجتماعی و فرهنگی ماهیتاً و از نظر مکانیزم های تضمین حق، مشابه حقوق مندرج در میثاق بین المللی حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی است.

در جلسه روز ۱۳ فروردین ماه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای هفت محصول کشاورزی روز مخصوصی در تقویم رسمی کشور به این شرح؛ ۴ آذر ماه روز ملی زیتون، ۵ آبان با عنوان روز زعفران، ۷ آبان به عنوان روز انار، ۳۱ فروردین به نام گندم و نان، ۲۵ شهریور به نام خرما، ۲۰ اردیبهشت به نام گل محمدی و ۳۱ مرداد به عنوان روز ملی عسل ثبت شد.

انتهای پیام

لینک کوتاه : http://parvandehnews.ir/?p=27441