به گزارش پرونده نیوز و به نقل از خبرگزاری تسنیم، مراسم رونمایی از اپلیکیشن «کالا به فی» با حضور علیرضا شاهمیرزایی معاون تجارت و خدمات وزارت صمت، حسین فرهیدزاده معاون وزیر و رئیس سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان، مهدی مظهری رئیس هیات مدیره و مدیرعامل مرکز ملی شمارهگذاری کالا و خدمات و جمعی از مدیران و مسئولان مرتبط با این پروژه، برگزار شد.
مظهری، مدیرعامل مرکز ملی شمارهگذاری کالا و خدمات در این مراسم و با اشاره به این اپلیکیشن که در زمینه نظارت بر بازار و توسط این مرکز، طراحی و توسعه داده شده، گفت: تاکنون اپلیکیشنهایی در حوزه نظارت وجود داشت، اما این نرمافزار با دیگر نرمافزارها متفاوت است و علت آن پشتوانه بانک اطلاعاتی غنی مرکز برای این آپ است.
وی افزود: در حال حاضر هفت میلیون و ۵۰۰ هزار کد کالا در بانک اطلاعاتی مرکز وجود دارد، اما آنچه در فروشگاهها بهعنوان بارکد روی کالاهای فروشگاهی میبینیم، یک میلیون و ۵۰۰ هزار کد است. این کدها ابزاری برای سنجش اصالت کالا هستند و به محض اینکه بارکد اسکن میشود، مشخص میشود کالا توسط چه شرکتی و با چه مشخصاتی تولید شده است.
مدیرعامل مرکز ملی شمارهگذاری کالا و خدمات در مورد این نرمافزار در ادامه تاکید کرد: در این نرمافزار مردم حتی میتوانند در مورد فروشگاههای کوچک نظرات خود را درج کنند و افراد دیگر میتوانند از این طریق صحتسنجی کند. همچنین مردم میتوانند قیمت مصوب کالاها و محصولات مشمول قیمتگذاری را مشاهده و در صورت گرانفروشی ثبت شکایت کنند.
وی ادامه داد: در مورد شکایتهای ثبت شده نیز نظارت قطعی وجود دارد و خاطر مردم از این بابت جمع باشد؛ چراکه شکایت مردم ابتدا به اتحادیه مربوطه ارجاع میشود. اگر آنجا رفع نشود به اتاق اصناف شهرستان ارجاع میشود و اگر باز هم رفع نشد، توسط بازرس سازمان صمت استان پرونده تشکیل میشود و وارد سامانه سیمبای سازمان حمایت خواهد شد و از آنجا به مراجع مربوطه ارجاع و احقاق حقوق مصرف کننده صورت میگیرد.
مظهری همچنین گفت: در صورت ثبت نظر مثبت واعلام رضایت از واحد صنفی، مردم با صنوف با انصاف آشنا میشوند و این امر موجب رونق کسب و کار، کسبه با انصاف و مراجعه بیشتر مردم به ایشان میشود.
انتهای پیام