• امروز : یکشنبه - ۲۳ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 5 - ذو القعدة - 1445
  • برابر با : Sunday - 12 May - 2024
2

۲۶ رادار هواشناسی در کشور برای تشخیص دقیق نیاز است

  • کد خبر : 26027
  • ۰۱ اسفند ۱۴۰۲ - ۲۱:۴۰
۲۶ رادار هواشناسی در کشور برای تشخیص دقیق نیاز است
معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: کشور برای تشخیص دقیق وضعیت آب و هوایی، نیاز به ۲۶ رادار دارد که تا به امروز ۱۰ رادار راه‌اندازی شده است.

به گزارش پرونده نیوز و به نقل از خبرگزاری فارس، سحر تاجبخش، رئیس سازمان هواشناسی، امروز در محل غرفه خبرگزاری فارس در نمایشگاه رسانه، اظهار داشت: در سازمان هواشناسی یک سری تجهیزات زیرساختی داریم که مربوط به حوزه فناوری و اطلاعات بود به طوری که اولین سوپرکامپیوتر در سازمان هواشناسی کشور راه‌اندازی شد که توسط مهندسان و متخصصان داخلی طراحی شد.
به گفته وی به‌روزرسانی این سامانه به تاخیر افتاد اما توانستیم آن را ارتقا دهیم ولی برخی از مشکلات، همچنان پیش روی این سامانه قرار داشت.
تاجبخش می‌گوید: در حال حاضر منابع مالی هم در این بخش با مشکل مواجه شده و هزینه ها هم در این حوزه افزایش یافته است، اولویت اصلی ما تامین تعهدات مربوط به حوزه تجهیزات هواشناسی از جمله تجهیزات مصرفی است.
وی افزود: بخش زیادی از فعالیت‌های هوانوردی با کمک داده‌ها انجام شده و روزانه یک بار این کار را انجام می‌شود.
تاجبخش گفت: حدود ۲۰۰ ایستگاه هواشناسی به شبکه دیدبانی اضافه شده است، یک رادار هواشناسی راه‌اندازی شده است راه‌اندازی اینها قطعا با سیستم‌های قبلی به راحتی تجمیع نخواهد شد.
معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: با توجه به وسعت کشور و براساس بررسی‌های انجام شده، در فاز اول حداقل ۲۶ رادار هواشناسی لازم داریم، ۱۰ رادار هواشناسی تاکنون در کشور نصب و راه‌اندازی شده است و رادار آخر نیز در لرستان راه اندازی شد که در همین شرایط تحریم‌ها خریداری شد.
وی این را هم گفت که رادارهای جدید با رادارهای قبلی قابل تجمیع نیست چراکه سیستم‌شان متفاوت است.
تاج‌بخش با بیان اینکه باید حداقل ۱۶ رادار دیگر بخصوص در نیمه شرقی کشور راه‌اندازی کنیم، گفت: قرارداد یک رادار دیگر هم منعقد شده است و طی سال‌های ۱۴۰۳ تا ۱۴۰۴ تامین خواهد شد.
به گفته رییس سازمان هواشناسی کشور، رادارهایی که در هواشناسی استفاده می‌شود از نظر تکنولوژی در بسیاری از کشورها به خصوص کشورهای سیل‌خیز و پربارش استفاده می‌شود زیرا این رادارها عمدتاً کاربری هشدار سیلاب دارند و برای پیش‌بینی‌های بسیار کوتاه مدت استفاده می‌شود.

انتهای پیام

لینک کوتاه : http://parvandehnews.ir/?p=26027