• امروز : یکشنبه - ۲۳ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 5 - ذو القعدة - 1445
  • برابر با : Sunday - 12 May - 2024
1

پیش‌بینی بارش‌ها در هفته نخست فروردین ۱۴۰۳

  • کد خبر : 25726
  • ۲۴ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۸:۲۹
پیش‌بینی بارش‌ها در هفته نخست فروردین ۱۴۰۳
جدیدترین پیش بینی هفتگی بارش کشور از سوی پژوهشگاه هواشناسی و علوم جو اعلام شد.

به گزارش پرونده نیوز از وزارت راه و شهرسازی، پژوهشکده اقلیم‌شناسی و تغییر اقلیم پژوهشگاه هواشناسی و علوم جو کشور، جدیدترین نقشه‌های پیش بینی هفتگی بارش کشور بر مبنای نقشه‌های احتمالاتی از ۲۳ بهمن ماه تا پنجم فروردین ماه سال ۱۴۰۳ را تولید و ارائه کرد.

بر این اساس، بارش هفته نخست (۲۳ تا ۲۹ بهمن) فراگیر و شدت آن در استان‌های همسایه کوه‌های زاگرس میانی و جنوبی و نوار ساحلی دریای عمان محسوس است. بارش انباشته در بخش‌هایی از این مناطق با احتمال بیش از ۷۵ درصد در محدوده ۵۰ تا ۱۰۰ میلیمتر (به‌ویژه در حوضه آبریز کارون) است.

همچنین بارش کشور در هفته دوم (۳۰ بهمن تا ۶ اسفند) در مقایسه با هفته پیش از آن کاهش می‌یابد و در حد نرمال با گرایش به کمتر از آن خواهد بود.

بارش هفته سوم (هفتم تا سیزدهم اسفند) در استان‌های شمالی، مرکز و شرق کشور در محدوده نرمال و در سایر مناطق گرایش به بیش از نرمال دارد.

بارش هفته چهارم (۱۴ تا ۲۰ اسفند) در سطح کشور در محدوده بیش از نرمال و در هفته‌های پنجم و ششم (۲۱ اسفند تا پنجم فروردین ۱۴۰۳) در محدوده نرمال است.

برپایه این گزارش، پژوهشکده اقلیم شناسی و تغییر اقلیم پژوهشگاه هواشناسی و علوم جو کشور، جدیدترین نقشه‌های پیش بینی هفتگی دمای هوای کشور بر مبنای نقشه‌های احتمالاتی از ۲۳ بهمن ماه تا پنجم فروردین ماه سال ۱۴۰۳ را تولید و ارائه کرد.

بر این اساس، دمای هفته نخست (۲۳ تا ۲۹ بهمن) در مناطق ساحلی دریای عمان حدود یک درجه کمتر از نرمال، سایر مناطق جنوبی کشور بین یک تا سه درجه بیش از نرمال و در استان‌های دیگر بین سه تا پنج درجه بیش از نرمال است که در برخی مناطق کم سابقه است.

همچنین، در هفته دوم (۳۰ بهمن تا ۶ اسفند) دما در استان های ساحلی جنوب و شرق کشور تا یک درجه کمتر از نرمال، در شمال غرب، غرب، دو سوی نیمه غربی البرز و دامنه شرقی کوه‌های زاگرس جنوبی بین یک تا سه درجه بیش از نرمال و برای سایر مناطق کشور نرمال پیش بینی شده‌ است.

دمای هفته سوم (هفتم تا سیزدهم اسفند) در نیمه جنوبی استان سیستان و بلوچستان نرمال، در شمال غرب سه تا پنج درجه بیش از نرمال و برای سایر مناطق یک تا سه درجه فراتر از نرمال پیش بینی می‌شود.

دمای هفته های چهارم و پنجم (۱۴ تا ۲۷ اسفند) در شمال غرب، دامنه شرقی کوه‌های زاگرس و دو سوی نیمه غربی کوه‌های البرز، از یک تا ۲ درجه بیش از نرمال و در سایر مناطق نرمال خواهد بود.

دمای هوای هفته ششم (۲۸ اسفند تا پنجم فروردین) در جنوب شرق کشور تا یک درجه و برای سایر مناطق بین یک تا سه درجه بیش از نرمال برآورد می‌شود.

لینک کوتاه : http://parvandehnews.ir/?p=25726